Har under några månaders tid kört en arduino kopplat till PC för att logga strömförbrukning hemma. Genom att spara tidpunkt för varje blinkning på elmätaren så går det att i efterhand kolla förbrukning för exakta klockslag och intervaller.
Sedan oktober 2014 har det totalt blivit 140 Mb data och 5216746 rader (ca 5,2KW)
Arduino är konfigurerad att läsa analoga värden och rapportera in via COM porten.
Powershell hämtar data via Com porten och registrerar detta till fil.
Data loggas (HH : MM : SS : xxx) och ser ut på följande vis:
03:00:02:324
03:00:06:121
03:00:09:887
03:00:13:559
03:00:17:246
03:00:21:105
03:00:24:996
03:00:28:793
03:00:32:559
03:00:36:215
03:00:39:981
Det som behövs för att bygga detta själv
1st LDR
1st Resistor (10K Ohm)
1st Arduino UNO R3
1st labbplatta
1st PC (dator med Windows om du vill nyttja mitt Powershell script)
Jag har gjort en guide med färdiga script och kopplingsschema på följande sida
http://www.automatiserar.se/arduino-bygg-en-elmatare/
Sedan oktober 2014 har det totalt blivit 140 Mb data och 5216746 rader (ca 5,2KW)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arduino är konfigurerad att läsa analoga värden och rapportera in via COM porten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Powershell hämtar data via Com porten och registrerar detta till fil.
Data loggas (HH : MM : SS : xxx) och ser ut på följande vis:
03:00:02:324
03:00:06:121
03:00:09:887
03:00:13:559
03:00:17:246
03:00:21:105
03:00:24:996
03:00:28:793
03:00:32:559
03:00:36:215
03:00:39:981
Det som behövs för att bygga detta själv
1st LDR
1st Resistor (10K Ohm)
1st Arduino UNO R3
1st labbplatta
1st PC (dator med Windows om du vill nyttja mitt Powershell script)
Jag har gjort en guide med färdiga script och kopplingsschema på följande sida
http://www.automatiserar.se/arduino-bygg-en-elmatare/
För att minska belastningen på PC-n som det hela är anslutet till vore det ju snyggt att få arduinon att lagra alla blinkningar och skicka en klump typ varje minut eller så. Det skulle dock kräva en RTC på arduinon, alt kreativt användande av timer och lite kalibrering mot datorn.
Har inte Vera en färdig modul för detta?
Har inte Vera en färdig modul för detta?
PowerShell pendlar mellan 0.2 - 0.4% CPU och skrivningen tar inte allt för mycket I/O.
Men som du säger så skulle det vara smart att göra bearbetning i Arduinon direkt, men då kräver det fler komponenter.
Mest troligt så kommer jag att samla ihop och skicka data med fasta intervall, men då ska uppkopplingen ske via Wifi istället för COM. Tänkte låta Arduinon nyttja Wifi kortet ESP8266 och skicka data till Vera på det sättet.
Det finns moduler i Vera som jag kommer att försöka nyttja för att logga förbrukningen.
Problemet för tillfället är tid
Men som du säger så skulle det vara smart att göra bearbetning i Arduinon direkt, men då kräver det fler komponenter.
Mest troligt så kommer jag att samla ihop och skicka data med fasta intervall, men då ska uppkopplingen ske via Wifi istället för COM. Tänkte låta Arduinon nyttja Wifi kortet ESP8266 och skicka data till Vera på det sättet.
Det finns moduler i Vera som jag kommer att försöka nyttja för att logga förbrukningen.
Problemet för tillfället är tid
Klicka här för att svara

