Försöker hitta snygga och prisvärda lyktstolpar att sätta längs vår strandkant, men har svårt att hitta nån butik/showroom som har lite större utbud att välja mellan. Har kollat hos Bauhaus/Hornbach men de hade bara 2-3 modeller.
Vi letar efter en klassisk modell. Har lite grand fastnat för Malmbergs Idefjord vit (https://malmbergs.com/Products/7760017) men varianten med 1 ljuskälla finns bara i 180cm höjd, skulle gärna ha 240 eller högre (de 2/3-armade i samma serie är högre, konstigt nog).
Vad är era bästa tips? Vi behöver 3 eller 4 st, så det är en fördel om de inte kostar 10.000 styck
Vi letar efter en klassisk modell. Har lite grand fastnat för Malmbergs Idefjord vit (https://malmbergs.com/Products/7760017) men varianten med 1 ljuskälla finns bara i 180cm höjd, skulle gärna ha 240 eller högre (de 2/3-armade i samma serie är högre, konstigt nog).
Vad är era bästa tips? Vi behöver 3 eller 4 st, så det är en fördel om de inte kostar 10.000 styck
Varför ska ytan lysas upp? Tänk efter ett varv till, ljusföroreningar påverkar mycket större ytor än de du tänker dig. När belysningen dessutom tenderar att stå på även när ingen är på plats är nyttan av ljuset i praktiken obefintligt.
Dels för att det är mörkt på platsen, och dels för att ge oss lite finare utsikt när vi är inne i huset.D Daniel 109 skrev:
Låt det vara mörkt. Du kommer att blockera all utsikt med ljuset. Ljuset syns mycket långt över vattnet, men till noll nytta för dig. Att lysa upp ute när man är inne är onödigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag har rensat lite i tråden. Frågan handlar inte om ljusföroreningar, utan om val av lyktstolpar.
Jag låter ett eller ett par inlägg om ljusföroreningar ligga kvar. OM det är någon som vill ta det till sig vid val av armaturer. Men nu vill jag inte se mer på det temat i tråden.
/Moderator
Jag låter ett eller ett par inlägg om ljusföroreningar ligga kvar. OM det är någon som vill ta det till sig vid val av armaturer. Men nu vill jag inte se mer på det temat i tråden.
/Moderator
Klicka här för att svara