Jag tänkte skaffa en "semesterbuss" - typ VW Transporter. Om man inte väljer VW vad skall man satsa på? Det skall vara något som fugerar bra och skapligt lätt att reparera och hitta delar till. Är det någon som har koll på om det finns "byggsatser" till inredning? `Finns några bloggar för just "semesterbussar"?
Jag tänkte att satsa max 50.000 SEK.

iveco gör bästa lätta lastbilarna och bussarna.

VW Multivan är väl det bästa du kan ha.

Jag hade köpt en ford, cheva eller dodge van.
Till chevorna finns det delar överallt och billigt är det.

Har själv en Chevavan med högtak från 87 som jag inredde för 17 år sedan, hyfsat enkel att fixa med och betydligt bättre plats än i en folkabuss. Inredd med kök och sovplats för två vuxna och två barn, största nackdelen är att jag sällan kommer under 1,7 liter / milen.... Åkte ca 300 mil på årets semester, så bensinräkningen var ganska häftig.

Tack för alla intressanta svar; det finns en stor kunnighet där ute! Jag uppskattar viljan som finns att dela med sig.
Hur gammal buss är det värt att köpa? Vad är det viktigaste att kolla?
Jag föreställer mig att karossen måste vara viktigast; att hålla på att laga rost kan lätt bli en "never ending process", däremot att hitta delar förefaller enklare. Är det ett vettigt resonemang?
Hur fungerar det med bilprovningen? Är det något speciellt man bör tänka på?
Inga kommentarer om bloggar i bussbranchen; är det någon som har koll på det? Ämnet förefaller "lite udda" på byggahus.se.
Jag ser fram emot nya inlägg.

LarsGustav skrev:
Hur gammal buss är det värt att köpa? Vad är det viktigaste att kolla?
På Bilprovningens hemsidor kan du hitta information om vad olika bilmodeller brukar ha för svagheter. Där finns även statistik över besiktningsanmärkningar ända ner på årsmodell.

....sitter och väntar på att MathiasS ska rekommendera Ford Transvestit med bakgavellyft. Han hittar säkert ett argument för att ha en sådan på bilsemester :cool:

Ähvafan.

Men om det nu ska vara så så föreslår jag detta exemplar:

• 1392792250.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:eek: Ser nästan ut som den har lyften fram. :D

Frågan är om verkligen vill semestra i en gammal buss? Jag som kör gamla bilar, årsmodell 94 till vardags hyr gärna en ny fin bil för längre resor och semestrar:)

Hej igen,
Jag tar en koll på bilprovningens hemsidor. Jag är något skeptisk till Ford Transit - vi hade en för många år sedan - ett stort elände med en V4. Vi var på semester i Tyskland; våra barn jublade när vi lyckades pressa oss förbi en polsk lastbil, i övrigt blev vi bara omkörda ....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.