4 270 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Buntband utomhus vid kabelinstallation
Med så många skruvar för att fästa skenan försvinner en stor del av fördelen med skenan. Då skulle man kanske skippat skenan och lagt kabeln under ett/flera kabelskydd som man fäster med 2-3 dubbelklammer/kabelskydd
Att gräva längs en husvägg kräver knappast en elektriker a 600kr/h, att klamra eller hänga vp rör under fasadkanten är förmodligen behörighetskrävande men ändå något som går att göra utan att vara med i ett kontrollprogram.
Band för att klamra kablar används mer o mer idag, nu jobbar jag inte med vanliga hus, men i industri är det olika band o skenor för hela slanten, sällan men ser några klammer.
Enkelheten är ju att få det rakt. Fäster man upp ett band med en skruv, lodar in det, och fäster med en till, har man 2,5 meter rakt och hålen i bandet att borra efter.
Sen är det enkelt att hänga upp kabeln löst i alla buntband, sträcka och dra åt.
Men jag förstår TS, en fint klamrad kabel är ju snyggare.
Enkelheten är ju att få det rakt. Fäster man upp ett band med en skruv, lodar in det, och fäster med en till, har man 2,5 meter rakt och hålen i bandet att borra efter.
Sen är det enkelt att hänga upp kabeln löst i alla buntband, sträcka och dra åt.
Men jag förstår TS, en fint klamrad kabel är ju snyggare.
Den färgade randen indikerar ledarnas area.
Systemet kallas för "IrisTech".
1,5mm2 Purpurröd
2,5mm2 Beige
4mm2 Lila
6mm2 Turkos
10mm2 Brun
16mm2 Grå
25mm2 Vit
>35mm2 Svart
Systemet kallas för "IrisTech".
1,5mm2 Purpurröd
2,5mm2 Beige
4mm2 Lila
6mm2 Turkos
10mm2 Brun
16mm2 Grå
25mm2 Vit
>35mm2 Svart
Som jag ser det finns tre valmöjligheter.
1 Låta det vara som det är nu.
2 Anlita någon (samma som innan?) att göra jobbet efter dina instruktioner till en extra kostnad.
3 Snygga till själv så du blir nöjd med resultatet.
Personligen skulle jag ha valt alternativ 3.
1 Låta det vara som det är nu.
2 Anlita någon (samma som innan?) att göra jobbet efter dina instruktioner till en extra kostnad.
3 Snygga till själv så du blir nöjd med resultatet.
Personligen skulle jag ha valt alternativ 3.
Jobbade som servicetekniker innan och även jag klippte alltid buntband med avbitare som tog ända inne vid ”huvudet”. Värdelöst att sticka in armen i en maskin och riva upp den på dåligt klippta band.hsd skrev:
Kommer antagligen åtgärda det sen.
jag kommer låta det vara som det är, ev klippa av de utstickande ändarna på buntbanden. ville mest veta om det var ok att sätta upp på detta sättet utomhus.G Gooli skrev:
Nej det är ju inte tanken att elektrikern skulle grävt, men jag har bett dem montera längs med grunden så det har jag inga problem med.F fribygg skrev:
Klicka här för att svara