Jag har beställt och fått ingrävt en ny elanslutning till min verksamhet (100A även om det inte är relevant i denna frågan).
I veckan så var elektrikerna här och monterade det nya fasadskåpet och drog in lite nya matningar. Vi kom överens om att två nya 32A uttag, ett 125A (avsäkrat 80) och den den nya matningen till befintliga centraler skulle dras utomhus längs med grundmuren för att slippa såga upp innertak.
Jag var inte på plats i fredags när kablarna drogs och blev lite fundersam när jag kom hem sent på kvällen. Längs med grunden har de monterat upp montageskenor i aluminium som de sedan buntat fast kablarna på med svarta buntband. Även om de svarta buntbanden ska vara uv-beständiga känns det lite konstigt att montera det så. Hade inte blivit många fler borrningar och pluggar om man använt vanliga klammer istället.
Invändigt har samma typ av skena använts i taket för dragningen till centralerna och det känns mer ok även om det precis där kabeln går är förstärkt med reglar ovanför gipset just för att man ska kunna klamra kabel där…
Den stora frågan som jag vill ha svar på är hur ni andra elektriker tänker angående montaget utomhus. Är det ok att fästa upp med buntband eller är det en lathetsvariant (som inte kan ha sparat så mkt tid…).
Jag har själv använt denna typ av skenor innan men främst när jag behövt korsa gipstak där det inte funnits kortlingar/gles ovanför. Den förra elektrikern, som gått i pension, klamrade snyggt med galvade klammer på cc~30 längs med muren på andra sidan huset när elverket kopplades in för några år sedan.
Bilden är på den senaste installationen.
I veckan så var elektrikerna här och monterade det nya fasadskåpet och drog in lite nya matningar. Vi kom överens om att två nya 32A uttag, ett 125A (avsäkrat 80) och den den nya matningen till befintliga centraler skulle dras utomhus längs med grundmuren för att slippa såga upp innertak.
Jag var inte på plats i fredags när kablarna drogs och blev lite fundersam när jag kom hem sent på kvällen. Längs med grunden har de monterat upp montageskenor i aluminium som de sedan buntat fast kablarna på med svarta buntband. Även om de svarta buntbanden ska vara uv-beständiga känns det lite konstigt att montera det så. Hade inte blivit många fler borrningar och pluggar om man använt vanliga klammer istället.
Invändigt har samma typ av skena använts i taket för dragningen till centralerna och det känns mer ok även om det precis där kabeln går är förstärkt med reglar ovanför gipset just för att man ska kunna klamra kabel där…
Den stora frågan som jag vill ha svar på är hur ni andra elektriker tänker angående montaget utomhus. Är det ok att fästa upp med buntband eller är det en lathetsvariant (som inte kan ha sparat så mkt tid…).
Jag har själv använt denna typ av skenor innan men främst när jag behövt korsa gipstak där det inte funnits kortlingar/gles ovanför. Den förra elektrikern, som gått i pension, klamrade snyggt med galvade klammer på cc~30 längs med muren på andra sidan huset när elverket kopplades in för några år sedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(som inte kan ha sparat så mkt tid…)altaxis skrev:
Jag har beställt och fått ingrävt en ny elanslutning till min verksamhet (100A även om det inte är relevant i denna frågan).
[bild]
Det spar nog en jäkla massa tid att göra som det är nu istället för att borra, plugga och sen köra AP eller JR klammer
Jag hade gjort likadant som på bilden.
Det där går väldigt mycket snabbare än att sätta enskilda klammer.
Hade man valt vanliga klammer så hade det behövs borra dubbelt eller mer hål.
Allt montage i den där höjden är jobbigt så jag förstår att de väljer det snabbaste sättet.
Dessutom så har du ju en kabel till på skenan som försvinner in i väggen lite längre bort. Ännu en fördel skena, det går lätt att lägga till flera kablar utan att behöva borra nya hål.
Allt montage i den där höjden är jobbigt så jag förstår att de väljer det snabbaste sättet.
Dessutom så har du ju en kabel till på skenan som försvinner in i väggen lite längre bort. Ännu en fördel skena, det går lätt att lägga till flera kablar utan att behöva borra nya hål.
Buntbanden är helt ok men varför har man lagt en vattenslang? Ligger kabeln i den?
Och eftersom det finns många olika sätt att "göra" elinstallationer på är det här en typisk situation där kommunikation saknas och parterna trodde att ett visst förfarande var det "rätta".
Och eftersom det finns många olika sätt att "göra" elinstallationer på är det här en typisk situation där kommunikation saknas och parterna trodde att ett visst förfarande var det "rätta".
Skenan har hålen på cc30 så det blir lika eller hälften så många borrningar beroende på klammer. Känns som att klammer kostar mindre än skenor plus buntband.G GoGetLost skrev:
Men om man struntar i tidsaspekten, är det rimligt med buntband utomhus i en permanent installation?
Det är ingen slang det är kabeln som har blå rand.E elmont skrev:
E EyEr0n skrev:Jag hade gjort likadant som på bilden.
Det där är kabel som syns på bilden.E elmont skrev:
Kommer dock inte ihåg vilken tillverkare som kör med blått streck på.
Det är inte vattenslang utan 5g6 (tror jag).E elmont skrev:
Jag har ju sagt var vi ska dra kablarna men så klart överlåtit det exakta utförandet till elektrikern. Anses det allmänt som ok att göra så här tänker jag inte klaga utan vill bara ha en känsla för vad som är bäst.
Tänkte väl att det skulle klamra som vanligt eftersom förra elektrikern gjorde så.
Bästa svaret
Som det ser ut på bilden med den typen band är det helt invändningsfritt.altaxis skrev:
Hur får du det till att jag vill ha en långsam installation? Klamra på cc 30 eller sätta en skena med skruvhål på cc30? Kan inte var speciellt mycket tidsvinst med skenan som dessutom kostar runt 100kr/2,5m. Vad kostar klammer för samma sträcka och en halvtimme längre arbetstid?E EyEr0n skrev:
Men det är inte kostnaden som är frågan utan om det är ett ok sätt att förlägga kabeln och det verkar det ju vara även om en del vill ha kabelskydd ovanpå. Det var för ordningens skull inte kabelskydd över kabeln som förra elektrikern monterade.