Hej!

Har varit med om flera märkliga händelser i relation till min bank nyligen. Den senaste händelsen är att banken valde att sänka vår ränterabatt från 1.55 till 1.35 & detta under själva period då vårt bolån var bundet.

Vår tidigare ränterabatt gick alltså ut i början av september och trots att vårt bolån var bundet till och med den sista september, har vår ränta sedan början av september höjts. Det innebär i sak att vi ska betala cirka 700 kronor extra för september än vad jag räknat med givet vad vår ränta bands till i slutet av juni.

Får banken göra så här?

Även om det inte är så värst mycket pengar, så tycker jag det känns lite lurigt & vill helst inte befatta mig med bank jag inte litar på. Är dock så bökigt att byta bank att jag vill höra om andra har erfarenhet av samma sak.

Antagligen får banken ändra rabatter när de vill. Det skulle förvåna mig mycket om det har missat en så enkel sak. Gissar jag. Exakt vad som gäller måste man läsa låneavtalet för att kunna svara på.

Får man 1.55% ränterabatt skulle jag oombedd påstå att banken inte är seriös och att man bör flytta lånet till en bank som inte sysslar med tidsbegränsade individuella rabatter.

Som jag ser den affärsmodellen är bankens maximala rabatt det normala priset man bör betala. Sedan utgår man i sina resonemang från den nivån. Får man inte max rabatt beror det på att man inte är en lika attraktiv kund hos banken. Och av den anledningen får man ett påslag som dålig kund.

Och skall man vara krass finns det egentligen inga dåliga bolånekunder eftersom banken har en extremt bra säkerhet som är värd betydligt mer än lånebeloppet. Banken tar ingen risk alls.

Så flytta lånet skulle jag säga.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Vad står det i ditt avtal för ränterabatten?
Längden för ränterabatten behöver inte ha något med ränteändringsdatum för ditt lån att göra.

• Gilla
Lijotege
  • Laddar…
Det fanns ju på 80 talet ett lånetinstitut "Staden", som även hade en innovativ mäklartjänst. Om man köpte via deras mäklare så var det nästan krav på att man även tog lån hos deras kreditinstitut, annars "tappades budet bort". Det var 5år bundet, men med rörlig ränta som sattes godtyckligt av Staden. De kunde alltså höja räntan godtyckligt utan möjlighet för låntagaren att flytta lånet.

Deras mäklare erbjöd säljarna ett fast försäljningspris, som gick ut på att Staden lurade pensionärer om det fina med detta, och köpte själv upp lägenheten till det garanterade priset, sedan sålde de den själva veckan efter, ofta med 50 - 100% vinst.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det fanns ju på 80 talet ett lånetinstitut "Staden", som även hade en innovativ mäklartjänst. Om man köpte via deras mäklare så var det nästan krav på att man även tog lån hos deras kreditinstitut, annars "tappades budet bort". Det var 5år bundet, men med rörlig ränta som sattes godtyckligt av Staden. De kunde alltså höja räntan godtyckligt utan möjlighet för låntagaren att flytta lånet.

Deras mäklare erbjöd säljarna ett fast försäljningspris, som gick ut på att Staden lurade pensionärer om det fina med detta, och köpte själv upp lägenheten till det garanterade priset, sedan sålde de den själva veckan efter, ofta med 50 - 100% vinst.
G ghu skrev:
Vad står det i ditt avtal för ränterabatten?
Längden för ränterabatten behöver inte ha något med ränteändringsdatum för ditt lån att göra.
Jag vet inte om de skickat några avtal som rör just ränterabatten. De överenskommelser vi träffat genom åren, har varit rätt formlösa. Varje år har vi kommit överens om en ränterabatt varpå vi fått betala listräntan minus rabatten. Har dock aldrig varit med om, eller ens hört om, att en bank väljer att bryta det bundna lånet för att tillämpa den nya ränterabatten. Den nya ränterabatten har trätt i kraft i samband med att den nya tremånadersperioden påbörjats.

Ser inget direkt fel från bankens sida, men tråkigt att de inte meddelar dig innan din rabatt går ut. Min bank gjorde så en gång med mig och efter att jag berättade för dom vad jag tyckte om det så har det inte hänt igen.
Är heller inte speciellt svårt att byta bank, det mesta sköter den bank du byter till.

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:
Jag vet inte om de skickat några avtal som rör just ränterabatten. De överenskommelser vi träffat genom åren, har varit rätt formlösa. Varje år har vi kommit överens om en ränterabatt varpå vi fått betala listräntan minus rabatten. Har dock aldrig varit med om, eller ens hört om, att en bank väljer att bryta det bundna lånet för att tillämpa den nya ränterabatten. Den nya ränterabatten har trätt i kraft i samband med att den nya tremånadersperioden påbörjats.
Jag har heller aldrig hört talas om att ränterabatten inte är ett helt år.
Hur har du fått den nya ränterabatten som nämns i trådstarten?
Har du varit i kontakt med banken och förhandlat fram den?

G ghu skrev:
Jag har heller aldrig hört talas om att ränterabatten inte är ett helt år.
Hur har du fått den nya ränterabatten som nämns i trådstarten?
Har du varit i kontakt med banken och förhandlat fram den?
Jo, men ränterabatten har sträckt sig ett helt år. Den inleds i början av september varje år. Problemet detta år, vilket inte uppstått tidigare år, är att vår tremånadersränta löper ut i slutet av september.

Den nya ränterabatten har vi förhandlat fram, eller i vart fall behövt acceptera.

Tycker nog ändå fortsatt att det är märkligt att banken kan/får ändra räntan innan bindningstiden på lånet gått ut.

Ingen aning om hur ditt avtal ser ut men byta bank är inte så fasligt krångligt. Det värsta pappersarbetet kan bli att du behöver värdera om din bostad men inte varit med om det varje gång.

Bytt bank tre gånger sedan jag skaffade mitt första bolån. De värderar inte lojalitet och flyttar har möjligjort förhandling om ränta men också räntefria månader. Byt! De ska fasen inte tro att man sitter på kroken som livegen livet ut.

• Gilla
Kranzakräket och 1 till
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:
Tycker nog ändå fortsatt att det är märkligt att banken kan/får ändra räntan innan bindningstiden på lånet gått ut.
Det är inget märkligt alls. Snarare är det normalt att inte ha samma rabatt under löptiden eller bindningstiden.
Har man ingått ett avtal gäller avtalet hur märkligt man än tycker avtalet är.

Redigerat:
S Stenben86 skrev:
Banken lånar inte ut pengar utan att ha ett skriftligt avtal med dig. Det avtalet avgör när du skall betala tillbaka det du lånat. Så har du inte kvar din kopia av det aktuella avtalet är det bara att be bankens kundtjänst att skicka en kopia. Att gissa utan att ha sett avtalet är meningslöst.

Samma sak gäller avtalet om ränterabatt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:
Jo, men ränterabatten har sträckt sig ett helt år. Den inleds i början av september varje år. Problemet detta år, vilket inte uppstått tidigare år, är att vår tremånadersränta löper ut i slutet av september.

Den nya ränterabatten har vi förhandlat fram, eller i vart fall behövt acceptera.

Har du tittat på t.ex. landshypotek och SBAB ?

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
S Stenben86 skrev:

Då har banken förmodligen gjort helt korrekt.
Banken har inte ändrat räntan under bindningstiden det är bara ränterabatten som ändrats vilken du tydligen har förhandlat fram.
Som jag skrev tidigare så är bindningstid för lån och tid för ränterabatt 2 olika saker.
Om dessa nu går i otakt så kommer du att få samma situation nästa år.
Om du vill undvika detta så kontakta din bank och avtala att ränterabatten ska gå ut samtidigt med bindningstiden för lånet nästa år.

Om du inte tycker om detta så får du byta till en bank som du inte behöver förhandla ränterabatt med t ex SBAB eller Skandiabanken

Ja, det verkar utifrån svaren här onekligen som att det är helt i sin ordning hur banken valt att göra.

Får tugga i mig det. Byta bank innebär att ordna ny värdering och jag gissar att huset kommer värderas rätt mycket lägre än jag köpte huset för, vilket nog skulle ge mig sämre villkor hos en ny bank.

S Stenben86 skrev:
Ja, det verkar utifrån svaren här onekligen som att det är helt i sin ordning hur banken valt att göra.

Får tugga i mig det. Byta bank innebär att ordna ny värdering och jag gissar att huset kommer värderas rätt mycket lägre än jag köpte huset för, vilket nog skulle ge mig sämre villkor hos en ny bank.
Det skulle vara intressant att få veta varför det verkar ha blivit en 4 månaders räntebindningsperiod under året istället för 3 månader

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.