Har skrivit om det tidigare men har vid två tillfällen råkat ut för fuskande mäklare/fuskbud.
Budade på ett ruckel till fritidshus med utgångspris 595.000. På ett bud på 550 efter några veckors betänketid. Säljaren vägrade, varpå vi höjde till 575, fick tid dagen efter för att skriva papper...
Någon timme innan kontraktsskrivning ringer mäklaren och säger att det inkommit ett bud på 595, men att den personen var tvungen att sälja lägenheten först (man kunde inte bo i fritidshuset på grund av skicket så det var ju lite klantigt argument).

Mäklaren menade på att säljaren inte ville vänta på ev lägenhetsförsäljning, så vi kunde få köpa ändå, varpå budgivaren höjde till 615... "Så om ni lägger 595 är huset erat" säger mäklaren... Vi svarade att vårt bud är det vi är beredda att betala, så det står kvar. Mäklaren ringde 45 min innan kontraktsskrivning och meddelade att vi fick det ändå. Vad förvånad jag blev :rolleyes:.
Budlistan bjöd på ett telefonnummer som aldrig någon svarade på...

Andra händelsen inträffade strax därefter när min bror skulle buda på radhus. En ganska trög start mellan bror och en annan budgivaren. Mäklaren sa såklart att säljarna inte hade bråttom. När min bror verkade ha högsta budet så kom plötsligt budgivaren nr 3 in i leken.

Buden höjdes i lite större omgångar än tidigare och det steg några hundratusen på någon dag. När min bror stannat (inte la över nr 3s bud) ringde mäklaren och sa att han får det ändå, trots högre bud från 3an. Eftersom 3an kunde skriva pappren först några dagar senare så tyckte säljarna att brorsan skulle få det, som kunde skriva samma dag.

Jag var lite skeptiskt inställd redan när 3an kommit in i leken och tänkte högt till min bror att de troligen budat mot sig själva de senaste 300.000... Han höll med och så till mäklaren att han lägger budet på den nivån som var innan 3an kom in i bilden. Mäklaren blev vansinnig, varpå brorsan frågade vad problemet var, de hade ju fått ett mycket bra bud av 3an, även om de fick vänta någon dag extra innan pappren skrevs på, och säljarna hade ju inte bråttom :rolleyes:...

Han fick flera upprörda samtal från mäklaren som aldrig hade varit med om ett så dåligt agerande från en budgivaren förut. Brorsan tappade lusten helt och vi blev inte jätteförvånade när huset senare såldes till det högsta budet från budgivaren nr 2.

• Gilla
Flamman
  • Laddar…
M
V videopac skrev:
Ja, det visar väl TS första inlägg också. Eller menar du kanske "misstänkt"? ;)
Spelar inte så stor roll för mig, bara ni förstår. Detta är ju inte ett språkforum för bästa korrekta svenska språket. Som någon annan användare som retade sig på om man skrev buda eller bjuda, vem bryr sig så länge det inte blir katastrofalt missförstånd.

• Gilla
larja och 5 till
  • Laddar…
S Steppen skrev:
"Buda" det gör man med en bud-firma (tex DHL eller liknande)
"Bjuda" det gör man i en budgivning eller på en auktion

tex (ett av många exempel i den här tråden) "budade med kaffepengar" - vart budade ni vad?

Ursäkta gnället (tror till och med en ordlista säger att det kan heta båda delarna dvs att jag inte har belägg för mitt gnäll) men låter det inte som väldigt dålig svenska?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
En kompis till mig var intresserad av en lägenhet här i stan. Efter visningen hade det inte inkommit några bud alls när mäklaren hörde av sig till min kompis, som då lade ett bud under utgångspriset.

Ett par dagar senare hade inga ytterligare bud inkommit och mäklaren hör av sig till min kompis och försöker få honom att höja sitt bud med motiveringen att ”säljare förväntat sig få mer betalt för lägenheten”.
Han avböjer detta, men meddelar att hans bud står kvar om säljaren ändrar sig.

Ett par dagar senare dyker plötsligt ett bud på utgångspriset upp och mäklaren hör av sig till min kompis igen för att höra om han vill bjuda över. Han avböjer och tackar för sig.

Ytterligare några dagar senare ringer mäklaren igen och meddelar att den nya budgivaren drog sig ur när det blev skarpt läge. Mäklaren försöker då ytterligare en gång få min kompis att lägga ett nytt högre bud, vilket såklart inte lyckas.
Så vitt jag vet bor säljaren kvar i lägenheten än idag.

Min poäng är att; ibland är det rätt tydligt att budgivningar är riggade, men i TS fall tycker jag inte att det ser särskilt konstigt ut. Inte mer än det faktum att någon väljer att höja med en halv procent åt gången. Jag menar; kom igen!

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
M MoveMe skrev:
Spelar inte så stor roll för mig, bara ni förstår. Detta är ju inte ett språkforum för bästa korrekta svenska språket. Som någon annan användare som retade sig på om man skrev buda eller bjuda, vem bryr sig så länge det inte blir katastrofalt missförstånd.
Men i det här fallet så blir det ju faktiskt fel. Det skapar ju en osäkerhet hos läsaren. Men visst, kanske lite petigt. Dock har jag sett misstänksamt användas även på andra fora just i betydelsen misstänkt.

Inte för att jag skulle reta mig på det utan för tydlighetens skull.

Tipset: kör rakt och enkelt. Till exempel höj med 25’000kr varje gång med kort betänketid. Hoppa av när det går över din gräns (tveka inte, det kommer fler). Säljaren har frihet att välja vem som köper till sist och en del kanske väljer bort en ”fegspelare”. Lycka till!

Heij83
platon1980 platon1980 skrev:
Vi budade på ett hus, lade oss på 2,3, motbudaren (fanns bara en) lade sig på samma!
Fattar inte hur mäklaren/säljaren kunde acceptera det.
Vi lade oss, sedan hörde mäklaren (så klart) av sig och sa att vi fick köpa huset, då motbudaren inte fick lån eller nåt.
Vi köpte inte huset.
Ett annat tillfälle var vi 3:a på bollen och blev erbjudna huset, men tackade så klart nej då också, vad har vi budat mot liksom?
Undrar hur 4:an tänkte.. :rofl:

Råka ut för samma sak.
Utgångspris 780 000
Jag och en annan budade upp till 1,3 där la jag mig.
Budgivare 2 fick inte låna så jag fick erbjudande men då var det 780 som gällde enligt min. Säljaren gick med på det.

Jag tror inte det är en bulvan. Den höjer till närmaste 10 kkr hela tiden, fram tills sista budet, där den höger till närmaste 5 kkr. Det får mig att tro att det är en verklig spekulant.

Däremot, Daniel112209, höja 1kkr? Snacka om att flagga med att man inte kommer att orka så länge till... Kycklingbuda inte, sätt ner foten rejält varje gång, och höj olika mycket varje gång, men alltid mer än motparten. Då vet de inte var du står, då blir de nervösa. När jag sålde mitt hus var det ett proffs som budade så, och det var verkligen brutalt att se. Man visste aldrig var man hade dem, eller om de hade långt kvar till sitt tak.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skulle nog säga att det är omöjligt att ge råd i det här med budgivningar. Såväl potentiella köpare, säljarna och mäklaren är individer och agerar även som sådana. Alla tolkar information olika. Med det menar jag att det som en individ anser vara rationellt är det motsatta för en annan. Så de olika strategier som man kan tänka sin inom budgivning kan slå väldigt olika beroende på vilka som sitter på andra sidan. Själv tror jag det oftast är den spekulant som är beredd att betala mest som vinner budgivningen (och får köpa) i slutändan.

• Gilla
Nicro
  • Laddar…
Den som budar olika ger bort sig enligt mig. Man får känslan av att dom försöker skaka av sig motståndet. Den som lägger lika varje gång däremot, ger inte nån ledtråd alls. Ge bud direkt så verkar du inte tveksam.

T Troberg skrev:
Däremot, Daniel112209, höja 1kkr? Snacka om att flagga med att man inte kommer att orka så länge till...
Det är ingen som höjt sina bud med 1kkr.

D dlidstrom skrev:
Den som budar olika ger bort sig enligt mig. Man får känslan av att dom försöker skaka av sig motståndet. Den som lägger lika varje gång däremot, ger inte nån ledtråd alls. Ge bud direkt så verkar du inte tveksam.
Inte nödvändigtvis, jag lade lite olika bud hela tiden (mellan 20 och 30 kkr höjning) men alltid väldigt snabbt (sms-bud så kunde oftast höja inom en minut) och så när jag märkte att den andra budgivaren blev lite långsammare i sina motbud så drämde jag till med 50 kkr. Det kom då ett lågt motbud efter en stund på en jämn siffra vilket indikerade att den andra budgivaren nått sitt tak och då höjde jag bara lite till (20kkr om jag inte minns fel) så hade jag det. Hade jag varit långsam och/eller börjat med "fjuttiga" bud i slutet hade det nog varit avslöjande dock.

D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som höjt sina bud med 1kkr.
Det är ju precis det Daniel112209 enligt hans eget inlägg...

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
För vad? En budgivning är inte "bindande" på något sätt utan säljaren säljer till vem denne vill. Eller tänker du på någon form av diskriminering på grund av ert ursprung? Tror det skulle vara svårt att nå framgång den vägen.
P¨å gatan där jag är uppväxt var det flera av säljaren som valde att inte sälja till äldre par. Detta då de låtit sina barn växa upp i huset och på gatan så ville de att fler barn kunde bli lyckliga i huset i framtiden.
Var tydligen ett köparsällskap som var riktigt kränkta över detta och nästan ville stämma.

Det är roligt att besöka föräldrarna alla dessa år senare och nu är det nya barnkullar som leker på ens "hemliga" ställen :)

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Intressant diskussion med många teorier.
Jag bjöd på ett fritidshus förra sommaren och blev riktigt irriterad på några andra budgivare som hela tiden kom med futtiga småbud. Jag nämnde det för mäklaren som roat förklarade att det nyligen hade publicerats en artikel i Vi i Villa, eller någon liknande tidning, om hur man säkrast vinner en budgivning. Enligt artikeln hade det visat sig vara mest framgångsrikt att höja med småsummor för att ”trötta ut” motspelarna. Mäklaren påstod att många börjat köra med den strategin efter att artikeln publicerats.

Tyvärr skenade priset iväg något vansinnigt så vi köpte aldrig huset och min tteori är att mäklaren antingen missbedömt marknadsvärdet eller medvetet gått ut med ett lockpris.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.