Byggahus.se

Bulvan/fusk - vad tror ni?

46k läst  158 svar

1. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Det är väl ingen som inte förstår vad som avses med bulvan i det här fallet, så frågan är förstås lite tramsig, men också fel.

I det här fallet är det inte bulvan i betydelsen ombud, utan lockfågel. Får man en bulvan att lägga bud är det för att dra med sig andra. Till skillnad från bulvanköp, där någon okänd handlar något genom ombud.

Samma ord, annan betydelse.

2. lilytwig
    Medlem Nivå 7
  3. lunnabo
    Medlem Nivå 1
    Budgivare nr 1 höjer flera gånger med just 1.000 kr.

Den höjningen är mindre än en halv promille

4. B
    Medlem · Nivå 18
    Som säljare vill man ju inte att köparen ska hitta något hus de tycker bättre om och som köpare vill man ju inte att det plötsligt ska dyka upp en till budgivare.

• Laddar…
  5. S
    Trädgårdsfixare Nivå 2
    Vi höjde med 25 000 varje kväll, så det var ett bud om dagen från oss. Den andra budaren bjöd upp till närmsta jämna 100 000 gräns dagen efter. Vi fick huset efter några dagar. Psykologiskt känner den sig som vinnare som har högsta budet på kvällen.

Detta efter ett par misslyckade sega "tusen kronor i taget" budgivningar som bara var mentalt jobbiga.

6. D
    Medlem · Nivå 19
    Det är en taktik som drar ut på auktionen ännu mer. Jag förstår inte upprördheten över relativt små höjningar.

• Laddar…
  7. S
    Trädgårdsfixare Nivå 2
    Som köpare får det hellre ta lite tid, så man inte blir fartblind och bara slänger ur sig småbud på ren ilska över att nån annan har fräckheten att gilla och buda på samma hus :) säljaren vill såklart att det ska gå så fort så ingen hinner tänka efter.

• Laddar…
  8. C
    Medlem Nivå 5
  9. M
    Medlem Nivå 2
    När jag sålde, och köpte hus, vilket är 18 sedan och lite andra priser, då hade jag ett till salu för 350,000, ena köparen bjöd mig 320,000 och köpare två höjde till 325,000. Köpare ett tyckte detta var lite löjligt gjort och bjöd mig då de begärda 350 för att göra processen kort, affären var klar på två dagar.
    I samma veva höll jag på med att köpa en liten egendom på 16ha. Detta ställe hade jag hållt på med i drygt ett år, det stod tomt då man flyttat isär och begärt pris var 1,1 miljon.
    Jag gick in med ett skambud på 550,000 sedan hörde jag inget mer på nästan ett halvår då ringde mäklaren och sa att nytt bud inkommit på 650,000. Vid det tillfället tackade jag för mig, följde dock huset via annonser och det blev inte sålt, priset sjönk sakta till 895,000.
    Jag fick då reda på, av en bekant till säljaren, att ett bud lagts på 700,000, vilket avböjdes, men att man skulle släppa det för 750,000. I det läget kändes det inte som att man kunde vela, jag betalade 750,000 och fick det. Att "kludda" med tusenlappar när man rör sig med siffror för miljoner känns jäkligt onödigt och väldigt löjligt. Har man tänkt sig handla för dessa summor så gör 5, 10 eller 15 tusen varken från eller till kan jag tycka, men det är jag det.

10. D
    Medlem · Nivå 19
    Det är lika mycket pengar oavsett hur stor affär man gör.

• Laddar…
  11. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 17
    Jag tycker ni har väldigt rätt båda två fast ni är lite oense. Hmm... :thinking:

• Laddar…
  12. D
    Medlem · Nivå 19
    Budgivaren lägger ju på 10-50kkr på sitt bud och visar att man fortfarande är med på aktuell nivå. Höjningarna är snabbare än personen som ökade liggande bud med 25kkr en gång per dag. En lång budgivning medför att fler kan få upp ögonen för objektet och de som bjuder kan hinna fästa sig mer vid objektet. Så det är inte per definition dåligt för säljaren.

13. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Har raderat språktjafs från tråden. Tänk på att inlägg ska driva diskussionen framåt.

/Moderator

14. fäboden
    Medlem Nivå 1
    en fuskare skulle knappast häng med så länge

15. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    När vi sålde vårt hus förra året var höjningarna antingen 50 eller 100 tusen. Men det var ett lite dyrare hus och låg i Sthlmstrakten. Så det är nog stor skillnad på budgivningsstrategin.