59 917 läst ·
158 svar
60k läst
158 svar
Bulvan/fusk - vad tror ni?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Det är väl ingen som inte förstår vad som avses med bulvan i det här fallet, så frågan är förstås lite tramsig, men också fel.
I det här fallet är det inte bulvan i betydelsen ombud, utan lockfågel. Får man en bulvan att lägga bud är det för att dra med sig andra. Till skillnad från bulvanköp, där någon okänd handlar något genom ombud.
Samma ord, annan betydelse.
I det här fallet är det inte bulvan i betydelsen ombud, utan lockfågel. Får man en bulvan att lägga bud är det för att dra med sig andra. Till skillnad från bulvanköp, där någon okänd handlar något genom ombud.
Samma ord, annan betydelse.
Om säljaren anlitar någon för att trissa upp priset så är han säljarens bulvan.
Synonymer till bulvan
hyrt ombud, lejd representant, lejt verktyg, mellanhand, agent, hantlangare, verktyg, redskap, skylt utåt, målvakt
Synonymer till bulvan
hyrt ombud, lejd representant, lejt verktyg, mellanhand, agent, hantlangare, verktyg, redskap, skylt utåt, målvakt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Som säljare vill man ju inte att köparen ska hitta något hus de tycker bättre om och som köpare vill man ju inte att det plötsligt ska dyka upp en till budgivare.D Daniel 109 skrev:
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 30 inlägg
Vi höjde med 25 000 varje kväll, så det var ett bud om dagen från oss. Den andra budaren bjöd upp till närmsta jämna 100 000 gräns dagen efter. Vi fick huset efter några dagar. Psykologiskt känner den sig som vinnare som har högsta budet på kvällen.
Detta efter ett par misslyckade sega "tusen kronor i taget" budgivningar som bara var mentalt jobbiga.
Detta efter ett par misslyckade sega "tusen kronor i taget" budgivningar som bara var mentalt jobbiga.
Det är en taktik som drar ut på auktionen ännu mer. Jag förstår inte upprördheten över relativt små höjningar.
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 30 inlägg
Som köpare får det hellre ta lite tid, så man inte blir fartblind och bara slänger ur sig småbud på ren ilska över att nån annan har fräckheten att gilla och buda på samma hus
säljaren vill såklart att det ska gå så fort så ingen hinner tänka efter.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 678 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 678 inlägg
Fastighetsmäklaren ska föra anteckningar över förmedlingsuppdraget. Mäklaren ska också upprätta en förteckning över de anbud som lämnas på fastigheten med angivande av anbudsgivarens namn, kontaktuppgifter, det belopp som bjudits och tidpunkt för när anbudet lämnades samt villkor för anbudet.M Malin_g76 skrev:
Dokumentationen ska överlämnas till uppdragsgivaren när uppdraget slutförts. Om ett överlåtelseavtal ingås, ska även den som köpt eller sålt fastigheten få dokumentationen när uppdraget slutförts.
Kan inte hitta någonting om att det endast gäller bostäder och inte t.ex. skogsfastigheter, så det verkar gälla all fastighetsförmedling även inom LRF Konsult AB.
När jag sålde, och köpte hus, vilket är 18 sedan och lite andra priser, då hade jag ett till salu för 350,000, ena köparen bjöd mig 320,000 och köpare två höjde till 325,000. Köpare ett tyckte detta var lite löjligt gjort och bjöd mig då de begärda 350 för att göra processen kort, affären var klar på två dagar.
I samma veva höll jag på med att köpa en liten egendom på 16ha. Detta ställe hade jag hållt på med i drygt ett år, det stod tomt då man flyttat isär och begärt pris var 1,1 miljon.
Jag gick in med ett skambud på 550,000 sedan hörde jag inget mer på nästan ett halvår då ringde mäklaren och sa att nytt bud inkommit på 650,000. Vid det tillfället tackade jag för mig, följde dock huset via annonser och det blev inte sålt, priset sjönk sakta till 895,000.
Jag fick då reda på, av en bekant till säljaren, att ett bud lagts på 700,000, vilket avböjdes, men att man skulle släppa det för 750,000. I det läget kändes det inte som att man kunde vela, jag betalade 750,000 och fick det. Att "kludda" med tusenlappar när man rör sig med siffror för miljoner känns jäkligt onödigt och väldigt löjligt. Har man tänkt sig handla för dessa summor så gör 5, 10 eller 15 tusen varken från eller till kan jag tycka, men det är jag det.
I samma veva höll jag på med att köpa en liten egendom på 16ha. Detta ställe hade jag hållt på med i drygt ett år, det stod tomt då man flyttat isär och begärt pris var 1,1 miljon.
Jag gick in med ett skambud på 550,000 sedan hörde jag inget mer på nästan ett halvår då ringde mäklaren och sa att nytt bud inkommit på 650,000. Vid det tillfället tackade jag för mig, följde dock huset via annonser och det blev inte sålt, priset sjönk sakta till 895,000.
Jag fick då reda på, av en bekant till säljaren, att ett bud lagts på 700,000, vilket avböjdes, men att man skulle släppa det för 750,000. I det läget kändes det inte som att man kunde vela, jag betalade 750,000 och fick det. Att "kludda" med tusenlappar när man rör sig med siffror för miljoner känns jäkligt onödigt och väldigt löjligt. Har man tänkt sig handla för dessa summor så gör 5, 10 eller 15 tusen varken från eller till kan jag tycka, men det är jag det.
Det är lika mycket pengar oavsett hur stor affär man gör.
M moraggarn skrev:
Jag tycker ni har väldigt rätt båda två fast ni är lite oense. Hmm...D Daniel 109 skrev:
Budgivaren lägger ju på 10-50kkr på sitt bud och visar att man fortfarande är med på aktuell nivå. Höjningarna är snabbare än personen som ökade liggande bud med 25kkr en gång per dag. En lång budgivning medför att fler kan få upp ögonen för objektet och de som bjuder kan hinna fästa sig mer vid objektet. Så det är inte per definition dåligt för säljaren.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Har raderat språktjafs från tråden. Tänk på att inlägg ska driva diskussionen framåt.
/Moderator
/Moderator