stavee
Vi flyttade in i ett BRF radhus i maj 2023. Vi hade alltid störts av buller från en väg 40 precis utanför huset (på grund av lastbilar, bussar och vägstädutrustning från SVEA)

Klagat till byggmästaren många gånger, och de har alltid hävdat att testresultaten har varit OK. Efter ca 15 månader delade de med sig av testresultatet för hus 12 (vi bor i hus 2) så osäker på hur tillämpligt det är för oss.

Men varje gång ett stort fordon eller ett städfordon kör förbi blir sovrummen "höga" med lågfrekventa ljud. Orsakar sömnstörningar där barn och vuxna vaknar varje gång ett tillräckligt högt fordon passerar. Bifogade ett testresultat på min telefonapp från i morse.

Eftersom byggherren vägrar att agera tidigare (jag tycker att 18 månader är en rimlig tid att agera), vill jag be om råd om eventuella juridiska åtgärder jag kan vidta?

Vi är verkligen sömnlösa och är mycket oroliga över att barn har utvecklingsproblem och att vi förlorar mycket pengar om vi måste sälja och flytta.

Alla råd är mycket välkomna.

• Mobilappens ljudmätningsskärm visar decibelnivåer, med en kurva över frekvenser och en indikator som visar aktuell ljudnivå på 38,7 dB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas-F och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Din motpart är bostadsrättsföreningen som du har ett avtal med. Så vänd dig till styrelsen. Den som byggde huset har inget ansvar gentemot dig som bostadsrättshavare. Det finns regleringar i bostadsrättslagens 7 kap. som ger dig vissa rättigheter. Kravet på bostadsrättslägenheten är att den är fullt brukbar för boende:

Text från bostadsrättslagen kapitel 7 om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter.

Är den inte det p g a buller, d v s om det objektivt kan fastställas så måste bostadsrättsföreningen, alltså dess styrelse, vidta åtgärder så att den blir det.

• Gilla
Marcus0321 och 8 till
  • Laddar…
stavee
Tack. Jag borde också ha nämnt att styrelsen fortfarande är byggare.

BirgitS
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
Unikt namn
Varför äger byggaren fortfarande styrelsen om ni bott i 18 månader?
Ni borde väl själva ta kontroll över styrelsen omgående, annars lär de fortsätta maska och försöka vänta ut 2års besiktningen.

Redigerat:
  • Gilla
pabbie och 4 till
  • Laddar…
stavee
Unikt namn Unikt namn skrev:
Why does the builder still own the board if you lived for 18 months?
You should take control of the board yourself immediately, otherwise they will continue to screw up and try to wait out the 2-year inspection.
Vi hade försökt ta över styrelsen, men de ville vänta till inspektionen vartannat år med att skicka den vidare.
Ursäkta för en enkel fråga, hur påverkar detta min situation nu om de väntar till den tvååriga inspektionen? Skulle de försöka förlänga lösningen av problemet och så småningom inte lösa det alls?

Unikt namn
stavee stavee skrev:
Vi hade försökt ta över styrelsen, men de ville vänta till inspektionen vartannat år med att skicka den vidare.
Ursäkta för en enkel fråga, hur påverkar detta min situation nu om de väntar till den tvååriga inspektionen? Skulle de försöka förlänga lösningen av problemet och så småningom inte lösa det alls?
Självklart säger de så. Men byggaren håller på att lura er.

Det är styrelsens uppdrag att tvinga byggaren att fixa alla ursprungliga fel.

Detta kostar byggaren pengar.

Om byggaren själv kontrollerar styrelsen kommer byggaren se till att få fel hittas, så att det blir så billigt som möjligt för honom att åtgärda.

Alla fel som inte åtgärdas får ju ni som bor kvar fixa och betala själva.

• Gilla
  • Ledsen
cotillion och 6 till
  • Laddar…
Gjordes mätningen när tung trafik passerade? Det ser ut som att någon har mätt med en app på sin mobiltelefon istället för kalibrerad mätutrustning. Det ger mycket oseriösa vibbar.

Ytterväggen ska ha ett ljudreduktionstal och det ska finnas en utredning som visar vad trafiken förväntas genererar för ljudbelastning. Bör finnas i projektets akustikprogram.

https://www.isover.se/konstruktionslosningar?f[0]=application_type_system:4766

Som sagt måste ni boende ta över styrelsen omedelbart, det har ingen betydelse vad byggaren vill (snarare tvärt om, deras vilja värnar bara deras eget intresse).

• Gilla
cotillion och 1 till
  • Laddar…
Ni har klagat flera gånger under 1,5år för att det låter från vägen utanför?

Klagar övriga eller är problemet lokalt?

stavee stavee skrev:
Medlemmarna skall se till att så fort som möjligt bilda styrelse när de flyttar in. Naturligtvis kan byggaren fortfarande inneha en minoritetspost om så önskas. Ni borde kalla till en extrastämma snarast för att välja en styrelse bestående av medlemmar för att få full insyn, ni kan inte vidta några som helst rättsliga åtgärder förrän ni har kontroll över styrelsen.

stavee
Unikt namn Unikt namn skrev:
Självklart säger de så. Men byggaren håller på att lura er.

Det är styrelsens uppdrag att tvinga byggaren att fixa alla ursprungliga fel.

Detta kostar byggaren pengar.

Om byggaren själv kontrollerar styrelsen kommer byggaren se till att få fel hittas, så att det blir så billigt som möjligt för honom att åtgärda.

Alla fel som inte åtgärdas får ju ni som bor kvar fixa och betala själva.
Låt mig prata med mina grannar och se om vi kan ta över styrelsen innan tvåårsbesiktningen (planerad till våren 2025)

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
stavee
Kvackatore Kvackatore skrev:
Medlemmarna skall se till att så fort som möjligt bilda styrelse när de flyttar in. Naturligtvis kan byggaren fortfarande inneha en minoritetspost om så önskas. Ni borde kalla till en extrastämma snarast för att välja en styrelse bestående av medlemmar för att få full insyn, ni kan inte vidta några som helst rättsliga åtgärder förrän ni har kontroll över styrelsen.
Förstått, det sista av de 15 husen ockuperades på hösten i år, så vi kanske måste agera snart nu

stavee
P Pligg85 skrev:
Ni har klagat flera gånger under 1,5år för att det låter från vägen utanför?

Klagar övriga eller är problemet lokalt?
Jag önskar att det bara var jag som hade en ljudkänslighet, då hade jag kunnat leva med öronproppar. Men mitt barn vaknar varje gång en lastbil eller buss kör förbi, och nu med vintern kör många maskiner runt för att rensa stigen (gör vintern starkare än sommaren), då är hela familjen uppe.

När jag återupptog diskussionen efter att alla hus ockuperades i höstas har fem av de femton husen också märkt av bullerproblem. Efter det lyckades vi få tag på bullertestresultaten från byggaren. Som utfördes på ett hus som var på den tystare sidan (fiffigt).

Vi har också kontaktat oss för att försöka sänka trafikhastigheten men det avvisades av myndigheterna. Vi för en dialog med kommunen (Miljö och hälsoskyddsinspektör) i bullerfrågan de senaste månaderna, de har lovat att kolla upp bygglov och så (eller nåt sånt)

Samtidigt undersöker två av oss grannar lösningar på bullerproblemet. Jag hade experimenterat med ett band från TESA som har minskat max decibel (som mätt på min telefon) före och efter appliceringen för att få fönstren att stängas tätare. Det har dock inte helt löst problemet men påpekar att fönster är där bullret läcker. En annan granne arbetar med ett företag som heter Nordic Windows, som jag hittade på detta forum, som kommer att göra en prototypfix.

Men byggaren har varit överraskande handsoff, eftersom de tror att testresultaten är godkända och att de inte behöver göra någonting. Därav mitt inlägg nu där jag frågar hur man ska gå vidare med en rättslig åtgärd för att pressa dem. För jag tror att när människor med rätt kunskap är involverade kan vi lösa problemet.

Redigerat:
RoTe
Vi hade nyligen OVK och luftflödena var för låga så de ställdes upp och jag kunde inte sova. 35db mättes upp av företaget i mitt sovrum och de fick ställa ner hela aggregatet i huset för att komma under gränsvärdet 26 som det tydligen var. Däremot hör jag ju bussar och bilar "utan avgasrör" för jämnan utanför.

• Ledsen
stavee
  • Laddar…
Hur ser lagkravet ut vid bostäder?
Är det peak eller genomsnitts nivåer ?

Vet att t.ex skillnader finns när man mäter motorsport jämfört med vanlig trafik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.