Jag tycker det är jättebra med alla fina infovideos som görs här på Bygga Hus.

Den här videon innehåller dock tyvärr rätt mycket felaktigheter och missförstånd.
Bredbandig ljudabsorption som jag nu tjatat om till leda i denna tråd är utebliven i de förslag som ges i videon. Ett tränat öra kan höra att efterklangstiden inte förändrats i det lägre registret där vokalområdet ligger.

Många är nog lyckligt ovetandes om hur bra ljudmiljö man egentligen kan få i ett rum med hjälp av rätt sorts material, i rätt mängd och med rätt placering.

• Gilla
Ametrin och 2 till
  • Laddar…
Ametrin
C Carl Johansson skrev:
Det enda som återstår är att sätta upp gardiner, och hoppas på en kännbar (hörbar?) förbättring.

Om nu mot förmodan inte skulle ge tillräckligt med effekt skulle jag överväga att sänka ner taket på ett så smakfullt sätt som möjligt, t.ex göra ett kasettak, då skulle vi ev inte behöva massor av textilier över allt och kunna "njuta" av det avskalade som i dagsläget.

Mvh Calle
Du har redan fått svar...
Björn Melander Björn Melander skrev:
För att uppnå en balanserad ljudmiljö kan man tillföra bredbandig ljudabsorption i rummet. För att detta ska få en märkbar effekt behöver TILLRÄCKLIG intäckningsarea tillföras rummet
Antingen Satsar du på många åtgärder(Gardiner, mattor, tyg-klädda stolar OCH bredbandig absorbenter) eller på ett akustikundertak. Eftersom ni verkar tycka om en avskalad miljö så är ett akustikundertak en rimlig lösning.

Björn Melander Björn Melander skrev:
Växter osv. hjälper tyvärr inte heller i detta fall och canvasduk som nämns har för högt flödesmotstånd för att sättas framför en ljudabsorbent.
Tanken är att ljudabsorbenten ska vara mycket större än tavlan, så att den blir som en snygg ram. Inte gömmas bakom den.
Tanken med växter är att allt som minskar fyrkantigheten får ljudet att inte dämpas men byta riktning och därmed "bluddra till" ljudet så att det inte blir så ekande. Det säker förstås inte ljudnivån, men det blir mer diffust. För övrigt kan man klä en stor ytterkruka med något ljudabsorberande...

Anna_H Anna_H skrev:
Tanken är att ljudabsorbenten ska vara mycket större än tavlan, så att den blir som en snygg ram. Inte gömmas bakom den.
Tanken med växter är att allt som minskar fyrkantigheten får ljudet att inte dämpas men byta riktning och därmed "bluddra till" ljudet så att det inte blir så ekande. Det säker förstås inte ljudnivån, men det blir mer diffust. För övrigt kan man klä en stor ytterkruka med något ljudabsorberande...
Inget av det du beskriver ger något märkbart tillskott.
I ett totalt tomt rum kan man tydligt höra hur en tavla (med duk) tydligt tar ner fladderekot, men det är där, det.

stavee
Mycket informativ tråd. Vi brottas just nu med vägbuller som förstärks inomhus i ett nybyggt radhus. Ena sidan försöker jag pressa byggaren/brf; men jag skulle också vilja undersöka lösningar, så tänkte att jag kunde fråga det i denna tråd.

Vi har tre sovrum med ganska stora fönster (Från Nordan) mot väg 40. När det är ett tungt fordon (buss, lastbil, högljudda kort och vägrengöringsmaskiner) som kör utanför kommer ljudet in i huset och det blir mycket störande i sovrummen. Ljudet är (uppfattas som) mycket högre på nätterna och därmed mer störande .

Jag kunde till och med höra ljudet i rum utan fönster (toalett och ett förråd), hur inte säker (tråkigt)

Rummet är inte tomt, det har en stor säng, en stor matta och gardiner från golv till tak. (Takhöjden är 2,6m).

Min initiala var dock en dålig fönsterstängning, så jag har använt en tejp från TESA för att göra fönstret tätare. Även om det förbättrades lite, är det lågfrekventa ljudet från stora fordon fortfarande mycket störande för mig och barnet.

Det är också bra att dela att utanför sovrummet har vardagsrummet en vägg som är helt i glas

Kan du snälla dela med dig av dina idéer? Öppen för allt eftersom vi är desperata efter att fixa det - Bjorn Melander, J-stedt @Marlen Eskilsson

• Modernt sovrum med stor grön säng, tjock matta och gardiner från golv till tak. Fönster mot utsidan, tre tavlor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum med stora fönster och glasvägg mot utsidan, inredd med soffor, fåtöljer, matta och barnsäker grind, problem med buller från väg.
    Skapa konto
  • Appskärm som visar ljudnivå 38,7 dB med frekvensgraf för vägbuller, topp vid 76 Hz. Tid 06:50, ljud jämförs med lövsprickning.
    Skapa konto
Att komma åt infraljud och lågfrekventljud är ett tungt jobb.
Har nämnts total utsläckning 100dB och 20hz med 7m betong. Men så ska man givetvis inte göra utan det är mellan fasta o mjuka material som man uppnår utsläckning, ja tom med 17m långa ljudvågor ( förtunningar förtätningar mellan luftmolekylerna. ja som ska omsättas till rörelseenergi.
Bara genom att se på bilderna med så stora ytor glas så skulle specialglas behövas sättas in till att börja med.
Men även om glasen på nedervåningen är 70 kilo styck på min arbetsplats som ligger bredvid E18 ( iof 50 vägsträcka) men det är ofrånkomligt med visst lågfrekvent när lastbilarna rullar in.

På övervåningen är det vanligt 3 glas och det räcker inte alls. utan det är precis den mätningen som du visar på ca 38-45dB

Bas förstärks med 3dB per vägg, så i hörn kommer du upp i 9dB mer, vilket gör att det blir faktiskt starkare inomhus på vissa punkter. Bygger man med 240 i takhöjd. 420cm i bredd o längd så får man även stående vågor som går ihop. Så man måste tänka till redan när man bygger nära en väg. eller håller på med ett bra hifirum :)

(ljud 340m per sekund, / 4.2m = 80hz)

Det kan göra att man får en otrevlig förstärkning i rummet precis där man lägger ner huvudet. Men sätter man sig upp i sängen så tycks det försvinna. för visst hör man det brummande kylskåpet när man väl har lagt sig.

Hade det funnits obegränsat med pengar så borde fasaden extraisoleras och extra tjocka ljudreducerande glas sättas in för att stoppa ljudet tidigt. Har man infraljud redan i stommen så hjälper inte att man extraisolerar med lite dubbelgips under fönstren. Utan då snackar vi om att bygga en ljudstudio i rummet som är mekaniskt frikopplat. (det är en ytterlighet jag vet) Så man kan ju börja iallfall med att kolla upp vad specialglas skulle kosta. De ska alltså dämpa betydligt mer än de 3 glas du har idag o börja med sovrummet.

Redigerat:
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
stavee
Stormen Stormen skrev:
Att komma åt infraljud och lågfrekventljud är ett tungt jobb.
Har nämnts total utsläckning 100dB och 20hz med 7m betong. Men så ska man givetvis inte göra utan det är mellan fasta o mjuka material som man uppnår utsläckning, ja tom med 17m långa ljudvågor ( förtunningar förtätningar mellan luftmolekylerna. ja som ska omsättas till rörelseenergi.
Bara genom att se på bilderna med så stora ytor glas så skulle specialglas behövas sättas in till att börja med.
Men även om glasen på nedervåningen är 70 kilo styck på min arbetsplats som ligger bredvid E18 ( iof 50 vägsträcka) men det är ofrånkomligt med visst lågfrekvent när lastbilarna rullar in.

På övervåningen är det vanligt 3 glas och det räcker inte alls. utan det är precis den mätningen som du visar på ca 38-45dB

Bas förstärks med 3dB per vägg, så i hörn kommer du upp i 9dB mer, vilket gör att det blir faktiskt starkare inomhus på vissa punkter. Bygger man med 240 i takhöjd. 420cm i bredd o längd så får man även stående vågor som går ihop. Så man måste tänka till redan när man bygger nära en väg. eller håller på med ett bra hifirum :)

(ljud 340m per sekund, / 4.2m = 80hz)

Det kan göra att man får en otrevlig förstärkning i rummet precis där man lägger ner huvudet. Men sätter man sig upp i sängen så tycks det försvinna. för visst hör man det brummande kylskåpet när man väl har lagt sig.

Hade det funnits obegränsat med pengar så borde fasaden extraisoleras och extra tjocka ljudreducerande glas sättas in för att stoppa ljudet tidigt. Har man infraljud redan i stommen så hjälper inte att man extraisolerar med lite dubbelgips under fönstren. Utan då snackar vi om att bygga en ljudstudio i rummet som är mekaniskt frikopplat. (det är en ytterlighet jag vet) Så man kan ju börja iallfall med att kolla upp vad specialglas skulle kosta. De ska alltså dämpa betydligt mer än de 3 glas du har idag o börja med sovrummet.
Tack för ditt svar, några punkter att tänka på. En fråga, vad menar du med speciella glasfönster? Skulle du vilja dela en länk så kan jag läsa mer om det?

Finns lite olika modeller
Skaala har en modell som ger uppåt 50dB i dämpning
https://www.skaala.com/sv/expert-pa-ljud-och-energifonster/
(Undrar om inte den siffran är lite väl tilltagen.)
ett 3 glas med bullerdämpning ligger uppå 35-40dB och är en markant skillnad om det är ett par dB upp mot ett vanligt 3 glas.
om du inte redan visste så är dB skalan logaritmisk och 3dB är en fördubbling av ljudstyrkan rent effekt/energimässigt i rummet. Men för oss organiska filurer så är det inte riktigt så vi upplever det. så sänker man med 10dB så upplever vi en halvering.

Glasmästerier brukar kunna leverera speciallösningar. Men det är ju svårt att veta o jämföra mot vad du har idag.

Sen är det ju så med ljud att har vi väl börjat höra ett ljud så har vi oootroligt svårt att koppla bort det och ignorera det. Tex ska man aldrig börja jobba med att få bort knarr i en äldre trapp. Det kommer att sluta i vansinne.
.
Att välja ett boende nära en väg är ett val, att uppleva det när man ska sova är otrevlig överraskning av det valet. Jag stör mig enormt på allt ljud o gjort hela livet speciellt brum o trafik så jag vet vad du pratar om. Men jag får acceptera det. Hela E18 går ju genom stan o jag får då bo längre bort på landet.

Det hjälper en del att diffusera upp ljudet och absorbera inomhus, akustikväggar, blytunga gardiner i dubbla rader.
Kanske inte rent mattemagiskt o dB mässigt men Det kan bli behagligare allmänt för upplevelsen av rummet. Vilket i sin tur gör att man sover bättre och tryggare.

Jag sitter otroligt gärna nere i biorummet med akustiktak o allt. Det är otroligt trevlig avvägning mellan hårda o absorberande ytor utan att överdämpa. Där trivs jag. Visst bergvärmen står i rummet bredvid o brummar, men det är skönt i rummet för örat.

Hoppas du kommer till en lösning åtminstonde i sovrumsmiljön, o inte blir galen på kuppen.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
stavee stavee skrev:
Mycket informativ tråd. Vi brottas just nu med vägbuller som förstärks inomhus i ett nybyggt radhus. Ena sidan försöker jag pressa byggaren/brf; men jag skulle också vilja undersöka lösningar, så tänkte att jag kunde fråga det i denna tråd.

Vi har tre sovrum med ganska stora fönster (Från Nordan) mot väg 40. När det är ett tungt fordon (buss, lastbil, högljudda kort och vägrengöringsmaskiner) som kör utanför kommer ljudet in i huset och det blir mycket störande i sovrummen. Ljudet är (uppfattas som) mycket högre på nätterna och därmed mer störande .

Jag kunde till och med höra ljudet i rum utan fönster (toalett och ett förråd), hur inte säker (tråkigt)

Rummet är inte tomt, det har en stor säng, en stor matta och gardiner från golv till tak. (Takhöjden är 2,6m).

Min initiala var dock en dålig fönsterstängning, så jag har använt en tejp från TESA för att göra fönstret tätare. Även om det förbättrades lite, är det lågfrekventa ljudet från stora fordon fortfarande mycket störande för mig och barnet.

Det är också bra att dela att utanför sovrummet har vardagsrummet en vägg som är helt i glas

Kan du snälla dela med dig av dina idéer? Öppen för allt eftersom vi är desperata efter att fixa det - Bjorn Melander, J-stedt @Marlen Eskilsson
De där bilderna skriker eko och klang. Jag tror inte det är felbyggt mer än fel på arkitektnivå.

Beklagar ljudet, men du har nog 2 val.
Addera absorbenter överallt det går och gilla läget eller flytta.

stavee
Är det på grund av rummets storlek och takhöjd? Jag har misstanken om att ekot somehome förstärker ljudet som andra har förklarat med stående vågor....

Det var här jag hoppades få tips om vilken typ av absorbenter man kan satsa på? Jag har redan lagt till en stor säng, en stor soffa, gardiner från ända till ände och mattor.

Man ska inte störas av trafikljud i ett nybyggt hus om det uppfyller kraven i BBR!

• Gilla
stavee
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.