16 364 läst ·
70 svar
16k läst
70 svar
Buller I lägenhet med hög takhöjd
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Vad gäller mängden difusion (tex möbler som slår sönder ljudet) så är nog gränsen nådd i detta fall såvida man inte vill ändra på rummens karaktär dramatiskt. Någon tavla här och där kommer bli försumbar i sammanhanget.
Fördelen med att tillföra rummet ljudabsorption är förutom en kortare efterklangstid, även att den totala ljudnivån sänks.
Jag jobbar med sånt här dagligdags och vid större projekt görs alltid en klangmätning för att beräkna lämplig åtgärd. Av bilderna att dömma skulle jag gå loss på taket. Som någon skrev tidigare kan man dölja väggabsorbenter med en tunn luftgenomsläpplig gardin framför.
Eller, som sagt tidigare, låt ljudabsorbenten fylla två funktioner i en med ett tryckt favoritmotiv på. Kom dock ihåg att det krävs en större yta för att erhålla en märkbar effekt.
Fördelen med att tillföra rummet ljudabsorption är förutom en kortare efterklangstid, även att den totala ljudnivån sänks.
Jag jobbar med sånt här dagligdags och vid större projekt görs alltid en klangmätning för att beräkna lämplig åtgärd. Av bilderna att dömma skulle jag gå loss på taket. Som någon skrev tidigare kan man dölja väggabsorbenter med en tunn luftgenomsläpplig gardin framför.
Eller, som sagt tidigare, låt ljudabsorbenten fylla två funktioner i en med ett tryckt favoritmotiv på. Kom dock ihåg att det krävs en större yta för att erhålla en märkbar effekt.
Ljud studsar bra mot glas... Glaset minskar kanske spridningen till angränsande rum men kommer inte dämpa buller i köket.C Carl Johansson skrev:
Fundera på alternativ till överglas... Kanske en platsbyggd absorbent som ser ut som en vägg-del?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Börja att testa med tyg. Glas är inte optimalt.
Jag har massor av flyttkartonger och ska labba med dom för att förstå vad bästa lösning kan vara.
Tack alla för er input
Tack alla för er input
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tipset om flyttkartongerna var kreativt! De blir ju små Helmholzresonatorer och bör ha effekt även längre ner i frekvensområdet.
Just begreppet Helmholzresonatorer är jag inte bekant med, men flyttkartongerna är som sagt väldigt effektiva. De är också mycket praktiska vid filminspelning eftersom de är lätta att transportera och förvara när de inte används. Billiga är de också!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Konstruktionen som kallas Helmholzresonator skapades av Hermann von Helmholtz redan i mitten av 1800-talet som ett sätt att dämpa vissa specifika toner. En Helmholzresonator är i princip ett hålrum som har en liten öppning, t.ex. en flaska. Resonatorns egenfrekvens är en funktion av bl.a. hålrummets volym och öppningens area. Görs den tillräckligt stor kan den fungera även inom mycket lågfrekventa områden.
Kan tillägga vad gäller Helmholzresonatorer så kan en portad högtalarlåda fungera som en sådan. Nu torde inte just basregistret vara det största problemet.
Som redan påtalats är det alltid bäst att börja med ljudkällan. Handlar det om klingande plåtytor typ badkar, så dunka lätt på ytan och lyssna var det bullrar mest. Limma där på baksidan en dämpmatta av tungt material.
Ljudabsorbenter kan med fördel placeras en bit från närmast plana yta, till exempel hängande en bit under taket. Ponera att du har en köksö. Tillverka en skiva av samma form, förse den med dämpmaterial ovanpå, det duger med stenullsmattor som bör kläs in med textil för dammets skull. LED:ar ovanpå ger ett indirekt ljus via taket, ett par infällda spottar ger arbetsljus. Du har alltså på köpet fått en designlösning som fyller flera funktioner.
Jag har klätt en vägg i vardagsrummet med böljande gardiner. Dels har jag satt igen en dörr utan att behöva bygga om, dels har jag fått en ljudabsorbent och dels har jag fått en ljus och jämn yta för Ambilight-ljuset från tv:n.
Redan en tavla på en vägg (gärna en duk) tar ner efterklangen.
Undvik nakna parallella ytor.
I ett lyssningsrum bör man vara lite försiktig med takabsorbenter.
Vad gäller matos så är verkligen inte designfläktar de mest effektiva. Givetvis ska inga fönster eller ytterdörrar i anslutning till köket vara öppna under matlagning.
Luftströmmar följer ytor. Redan ett mindre hinder, till exempel en avspärrning upp mot taket i ett dörrhål kan ha stor effekt.
Som redan påtalats är det alltid bäst att börja med ljudkällan. Handlar det om klingande plåtytor typ badkar, så dunka lätt på ytan och lyssna var det bullrar mest. Limma där på baksidan en dämpmatta av tungt material.
Ljudabsorbenter kan med fördel placeras en bit från närmast plana yta, till exempel hängande en bit under taket. Ponera att du har en köksö. Tillverka en skiva av samma form, förse den med dämpmaterial ovanpå, det duger med stenullsmattor som bör kläs in med textil för dammets skull. LED:ar ovanpå ger ett indirekt ljus via taket, ett par infällda spottar ger arbetsljus. Du har alltså på köpet fått en designlösning som fyller flera funktioner.
Jag har klätt en vägg i vardagsrummet med böljande gardiner. Dels har jag satt igen en dörr utan att behöva bygga om, dels har jag fått en ljudabsorbent och dels har jag fått en ljus och jämn yta för Ambilight-ljuset från tv:n.
Redan en tavla på en vägg (gärna en duk) tar ner efterklangen.
Undvik nakna parallella ytor.
I ett lyssningsrum bör man vara lite försiktig med takabsorbenter.
Vad gäller matos så är verkligen inte designfläktar de mest effektiva. Givetvis ska inga fönster eller ytterdörrar i anslutning till köket vara öppna under matlagning.
Luftströmmar följer ytor. Redan ett mindre hinder, till exempel en avspärrning upp mot taket i ett dörrhål kan ha stor effekt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
J-stedts inlägg innehåller många bra och kreativa synpunkter. Jag är också tveksam till takabsorbenter i vardagsrummet. Om man tar en teaterlokal som exempel (pedagogiskt fast kanske inte helt relevant) så har taket betydelse för att sprida ljudet i lokalen. Dämpningen lägger man i fondväggen (plus i stolarnas undersida för att kompensera för frånvarande publik).
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Taket är den yta som är smartast att utnyttja här på grund av att det är den största lediga ytan som kan användas på ett smidigt sätt. I detta fall är ju ljudutbredning ett primärt problem och av den anledningen bör reflexer från taket dämpas.
De enda gånger det är fördelaktigt att låta ett tak reflektera ljud är i större lolaler där energin behöver bibehållas för att ljudet ska orka bära ut under längre sträckor, tex ett avlångt konferensrum eller en gammal folkparkscen där man hade ett solfjäderformat tak för att ljudet skulle bära ut. Att inte ha några ljudreflexer ovanifrån är det mest naturliga, det är så vi har det ute i naturen.
De enda gånger det är fördelaktigt att låta ett tak reflektera ljud är i större lolaler där energin behöver bibehållas för att ljudet ska orka bära ut under längre sträckor, tex ett avlångt konferensrum eller en gammal folkparkscen där man hade ett solfjäderformat tak för att ljudet skulle bära ut. Att inte ha några ljudreflexer ovanifrån är det mest naturliga, det är så vi har det ute i naturen.
Redigerat:
Du talar lite emot dig själv här. På en teater vill man ju att ljudet ska sprida sig i lokalen, precis som du skriver, från scenen och ut till publiken. I ett hem vill man ju undvika att ljud sprider sig från ett utrymme till ett annat, eller i ett stort utrymmes hela volym, så all dämpning är bra i en bostad.J justusandersson skrev:J-stedts inlägg innehåller många bra och kreativa synpunkter. Jag är också tveksam till takabsorbenter i vardagsrummet. Om man tar en teaterlokal som exempel (pedagogiskt fast kanske inte helt relevant) så har taket betydelse för att sprida ljudet i lokalen. Dämpningen lägger man i fondväggen (plus i stolarnas undersida för att kompensera för frånvarande publik).
Mitt först drag är att lägga upp gamla trasmattor ovanpå överskåpen och lämna en snygg liten trasmattehög ovanpå respektive högskåp.
Allt som väsnas I köket upplevs som irriterande i resten av lägenheten. Jag antar att stenskivorna och kaklet inte gör underverk för akustiken.
Allt som väsnas I köket upplevs som irriterande i resten av lägenheten. Jag antar att stenskivorna och kaklet inte gör underverk för akustiken.