Byggahus.se

buller från byggmaskiner på kort avstånd

1. L
    Medlem · stockholm · 21 inlägg

lolita

Medlem
    Kan någon hjälpa hitta uppgifter om bullernivåer som maskiner utgör - jag har under tredje året i rad stor byggarbetsplats intill mitt sovrumfönster och är tvungen att uppleva mycket störande buller där man spränger, bilar sten på plats för att få de i mindre bitar, borrar, gräver, lastar sten och någonting annat som jag inte kan beskriva och jag vill nu ha något underlag för att bevisa skadliga ljudstörningar. Miljökontoret inte önskar komma till plats, byggherren vägrar prata med mig men jag vill veta om hur många s.k. decibel jag lever med då en bordssåg hugger sten på fem meters avstånd eller två och mera stora maskiner på band samtidigt bilar sten, gräver och borrar då även bygghörselskydd inte hjälper att vara hemma (jag är f.ö. sjuk i lungcancer...). Jag känner till Naturvårdsverkets bullernormer men måste kunna bevisa att de underskrids i min situation. Vem kan tipsa om vad skulle byggherren tänka på i överhuvudtaget om han är än mänsklig granne? Något riktigt underlag som man kan lämna till myndigheter eller rätten...

2. E
    Medlem · Skåne · 10 178 inlägg
    Detta måste ju tas med kommunens miljöförvaltning. Att som privatperson hålla på att rota fram decibel-värde och använda detta i rätten låter som en rejäl uppförsbacke.

Varför vill inte kommunen medverka?

3. H
    Moderator · Stockholm · 44 325 inlägg

hempularen

Moderator
    Det brukar ju inte vara den typen av störande ljud tre år i rad, byggen som kommit en bit brukar inte väsnas så mycket.

Men om kommunen inte vill undersöka så tror jag att du kan prata med länstyrelsen, vet dock inte vilken avdelning osv. Men de skall bedriva tillsyn gentemot kommunen. Om du gör en anmälan (skriftligen) till kommunen så är de skyldiga att ta ett beslut, som kan innebära att ingen åtgärd vidtas, men ett beslut kan överklagas. Om kommunen inte fattar något beslut så kan lämplig instans hos länstyrelsen ta dem i örat, de är skyldiga att ta ett beslut, som går att överklaga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.