H
Hej
jag är med och tänker buda på ett hus. Insåg just att besiktning inte nämner någonting om våtrumsintyg. Badrummet ska vara ombyggt 2008. När började företagen utfärda våtrumsintyg?
Ska förstås höra mig för vad som finns men då inget anges i besiktning eller prospekt så funderar jag på hur jag ska tänka ifall det inte fanns på den tiden och ifall något annat papper var standard

Tack på förhand
 
P
1993
 
BirgitS
Även om det tydligen har funnits våtrumsintyg i väldigt många år så skulle jag säga att det var först 2009-2010 som det började skrivas i media om att det var något man skulle se till att få när ett företag hade renoverat badrummet och att det skulle sparas till en försäljning.
 
  • Gilla
hemmabygg
  • Laddar…
Det är inget som du ska lägga nå värde i men försök andra spekulerade känna att det är jätteviktigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
Det är inget som du ska lägga nå värde i men försök andra spekulerade känna att det är jätteviktigt.
Jo, det är ju ett känt knep att gå runt på visningen och muttra ”Oj oj oj, det HÄR blir dyrt att fixa…” 😉
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ett våtrumsintyg är inte ens värt pappret det är skrivet på. Särskilt inte om det är mer än 10år gammalt. Det du får göra är att läsa på, och besiktiga badrummet själv. I golvbrunnen kan du exempelvis se om det finns tärskiktsfolie, om badrummet är kaklat vill säga. Men oavsett ska du se klämringen, så den sitter som den ska. Du ska inte ha några rörgenomföringar i golvet, annat än avlopp. Syna vidare alla fogar och liknande. Allt sådant vittnar om de som byggde badrummet, kunde sin sak.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
I min värld är ett 17 år gammalt badrum förbrukat så ett intyg hjälper föga om där skulle vara något problem.

Räkna med och blåsa ut det istället. ;)
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
I min värld är ett 17 år gammalt badrum förbrukat så ett intyg hjälper föga om där skulle vara något problem.

Räkna med och blåsa ut det istället. ;)
Nu vet jag inte om du är ironisk? Men jag håller med om den första meningen. Att badrummet är föbrukat, då det nått sin tekniska livslängd.
Men, det betyder absolut INTE att det uppnått sin "faktiska" livslängd. Den senare är snarare runt 30år, om det är korrekt utfört och används normalt. Jag tycker absolut inte att man ska behöva räkna med att blåsa ut det😉.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
A AG A skrev:
Nu vet jag inte om du är ironisk? Men jag håller med om den första meningen. Att badrummet är föbrukat, då det nått sin tekniska livslängd.
Men, det betyder absolut INTE att det uppnått sin "faktiska" livslängd. Den senare är snarare runt 30år, om det är korrekt utfört och används normalt. Jag tycker absolut inte att man ska behöva räkna med att blåsa ut det😉.
Lite ironi men efter 17år är ett normalt använt badrum ganska sunkigt i min värld faktiskt och man kan inte lita på att det är gjort till 100% tyvärr och då börjar riskerna dyka upp som ett brev på posten.
Men alla är vi olika. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite ironi men efter 17år är ett normalt använt badrum ganska sunkigt i min värld faktiskt och man kan inte lita på att det är gjort till 100% tyvärr och då börjar riskerna dyka upp som ett brev på posten.
Men alla är vi olika. ;)
Då har faktiskt jag ett litet tips, som inte är så dumt. Jag brukar ta en hink som jag fyller tillhälften med ljummet vatten. Sen tillsätter jag ett par centiliter med rengöringsmedel. Därefter tar jag en rengöringssvamp, eller trasa, och doppar i hinken. Sen drar jag svampen/trasan i cirklar över alla ytor och på alla andra saker i badrummet. Då blir badrummet något som jag brukar kalla för "rent". Det betyder egentligen att det inte är snuskigt. Det kunde kanske vara värt att prova iallafall.😉
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Redibo och 9 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Lite ironi men efter 17år är ett normalt använt badrum ganska sunkigt i min värld faktiskt och man kan inte lita på att det är gjort till 100% tyvärr och då börjar riskerna dyka upp som ett brev på posten.
Men alla är vi olika. ;)
😧

Är genuint chockad av det uttalandet. Har vi verkligen kommit till den nivån av slit-och-släng samhälle? Var finns yrkesstoltheten?

Hade jag ritat och byggt ett badrum som jag bara förväntade mig skulle vara i 17 år hade jag skämts som en hund.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Götesjö och 7 till
  • Laddar…
Motherfucker
A arkTecko skrev:
😧

Är genuint chockad av det uttalandet. Har vi verkligen kommit till den nivån av slit-och-släng samhälle? Var finns yrkesstoltheten?

Hade jag ritat och byggt ett badrum som jag bara förväntade mig skulle vara i 17 år hade jag skämts som en hund.
Kan det vara så att vederbörande intjänar sitt levebröd genom att renovera badrum?
 
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Ni får tycka vad ni vill så tycker jag vad jag vill...🙈
Tänk så bra vi lever i ett land med åsiktsfrihet.😜

Jag pratar INTE om yrkesstolthet så blanda inte in detta nu men jag har rivit många badrum som är riktigt vidriga efter 10-15års dagligt användande och dessutom syftar jag på att man ska trivas i det och stilar ändras genom åren. 😉

Jag lovar dig att jag kan bygga ett badrum till dig som HÅLLER mycket längre än så men det är inte det jag åsyftar alls.

Man ska också ha i åtanke att så som man byggde för 17år sedan bygger man inte idag då allting utvecklas och då blir det förhoppningsvis hållbarare med åren också.
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
P
A arkTecko skrev:
Är genuint chockad av det uttalandet. Har vi verkligen kommit till den nivån av slit-och-släng samhälle? Var finns yrkesstoltheten?
Vad har yrkesstolthet med med materialets tekniska livslängd och olika yttre påverkan och förutsättningar att göra?
A arkTecko skrev:
Hade jag ritat och byggt ett badrum som jag bara förväntade mig skulle vara i 17 år hade jag skämts som en hund.
Enligt Anticimex var badrummens livslängd 15-20 år på den tiden detta badrum byggdes. Idag kan vi nog lägga på 5-10 år på den siffran, förutsatt att det är byggt av en grupp seriösa yrkesmän.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
ACME skrev:
Vad har yrkesstolthet med med materialets tekniska livslängd och olika yttre påverkan och förutsättningar att göra?

Enligt Anticimex var badrummens livslängd 15-20 år på den tiden detta badrum byggdes. Idag kan vi nog lägga på 5-10 år på den siffran, förutsatt att det är byggt av en grupp seriösa yrkesmän.
Skönt här finns några andra härinne som lever i verkligheten och har lite genuin kunskap. 👍❤️

2008 var det ju t.ex fortfarande väldigt många i branschen som levde kvar i de rollade systemens värld och det fanns ju inte alls dessa krav som ställs idag för att undvika problem vid trösklar/karmar rörgenomföringar etc.

Detta är ju framförallt de anledningarna till att jag anser ett badrum på 17år är förbrukat.

Sen kan AG A städa bäst h*n vill för det blir fan inte tätare och säkrare för det och inte fräschare heller om det inte skötts exemplariskt från att det var nygjort för 17år sedan. ;)
 
  • Älska
  • Gilla
  • Wow
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.