Motherfucker
Tätare och säkrare har väl inte så mycket med sunkighet att göra som Aga svarade på🙄

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Motherfucker Bicmac skrev:
Tätare och säkrare har väl inte så mycket med sunkighet att göra som Aga svarade på🙄
Då får ni båda kanske googla ordet sunkig för det betyder inte enbart smutsigt utan snarare...

Svenska Akademiens ordlista: Definition av ordet 'sunkig', beskriver det som nedgånget och sjaskigt. Definition och förklaring av ordet "sunkig" som innebär smutsigt, nedgånget, oattraktivt eller av låg kvalitet.

Sunkigt har alltså att göra med både täthet, säkerhet och smuts. ;)

BirgitS
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
2008 var det ju t.ex fortfarande väldigt många i branschen som levde kvar i de rollade systemens värld och det fanns ju inte alls dessa krav som ställs idag för att undvika problem vid trösklar/karmar rörgenomföringar etc.

Detta är ju framförallt de anledningarna till att jag anser ett badrum på 17år är förbrukat.
Nåja, försäkringsbolagen räknar idag med en teknisk livslängd på 30 år för de tätskikt som användes bakom kakel och klinker för 30 år sen. Det är ju bara för produkter som blir trasiga som de kan beräkna den tekniska livslängden. Vad den tekniska livslängden blir för de badrum som har gjorts sen dess kommer framtiden att utvisa.

• Gilla
Huddingebo och 6 till
  • Laddar…
Motherfucker
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Då får ni båda kanske googla ordet sunkig för det betyder inte enbart smutsigt utan snarare...

[bild][bild]

Sunkigt har alltså att göra med både täthet, säkerhet och smuts. ;)
Hur kan du ens veta det? Smutsigt, nedgånget och oattraktivt är ju alla beskrivningar av det man ser alltså ytskiktet..
Har aldrig varit med om ett besiktningsprotokoll som beskriver tätskiktet på det sättet ”sunkigt”då det är skyddat av ytskikterna..
Så där är bara ytterligare en sak som tyder på att du har lärt dig säljande argument då det är plånboksvänligt för dig..

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, försäkringsbolagen räknar idag med en teknisk livslängd på 30 år för de tätskikt som användes bakom kakel och klinker för 30 år sen. Det är ju bara för produkter som blir trasiga som de kan beräkna den tekniska livslängden. Vad den tekniska livslängden blir för de badrum som har gjorts sen dess kommer framtiden att utvisa.
Absolut... håller med dig än om jag hade för mig siffrorna jag hört från dem var 20-25år men det kan ju kvitta.

Allting handlar ju väldigt mycket om hur och med vilket material och noggrannhet det är utfört.

Jag har rivit ut 2år gamla badrum som varit rena katastroferna... 😉

Om ett badrum bara håller tätt och håller sig fräscht i 20år är något rejält galet.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om ett badrum bara håller tätt och håller sig fräscht i 20år är något rejält galet.
Absolut är det så men det är många faktorer som spelar in hur länge det håller sig tätt och fräscht ju.

Vad användes för material till underarbetet ?
Hur mycket kunskap och noggrannhet fanns det hos utföraren ?
Hur väl har man städat sedan det började användas ?

Som jag skrivit har jag rivit ut 2 år gamla badrum som varit rena katastroferna men jag har också rivit ut 40-50år gamla badrum som varit helt intakta och bara tråkiga rent materialmässigt samt lite smutsiga för hur man än städar så biter sig smuts, kalk etc. fast med tiden.

Sen var mitt inlägg #7 skrivit med lite ironi också vilket jag poängterade i inlägg #9 också så det kan sluta spekuleras i att jag skrev som jag gjorde för att jag har egna vinstintresse i och få folk att renovera sina badrum i förtid för det är väldigt ointressant i sammanhanget.

Man bör däremot vara på sin vakt och kolla utsatta punkter så som brunnen, rörgenomföringar om det finns i golvet framförallt samt ifall plattor låter lösa eller t.o.m lossnar.
Ett vanligt problem var ofta när dörren låg ganska nära duschen då det med fuktvandringens hjälp bakom plattorna ofta tog sig ut vatten vid tröskel och karm.
Därav de ändrade reglerna kring att tröskel och karm ska liva väggens insida för färdigt fuktskydd numera.

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, försäkringsbolagen räknar idag med en teknisk livslängd på 30 år för de tätskikt som användes bakom kakel och klinker för 30 år sen.
De flesta bolag har fullt åldersavdrag efter 26 år på keramik med tillhörande tätskikt, och efter 10-15 år på övriga delar. Ett badrum håller ju sällan längre än den sämsta byggnadsdelen när det är en såpass sammansatt konstruktion där tätskiktet alltsomoftast berörs, så snittåldern kanske snarare landar på strax under 20 år.

• Gilla
  • Haha
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ACME skrev:
De flesta bolag har fullt åldersavdrag efter 26 år på keramik med tillhörande tätskikt, och efter 10-15 år på övriga delar. Ett badrum håller ju sällan längre än den sämsta byggnadsdelen när det är en såpass sammansatt konstruktion där tätskiktet alltsomoftast berörs, så snittåldern kanske snarare landar på strax under 20 år.
Jag har nog inte jämfört tillräckligt många bolag för att veta vad "de flesta" gör men av de jag har kollade på för några år sen hade en 27 år på kakel, klinker med tätskikt och de övriga 30 år. Det går ju bra att byta kommod, blandare etc. utan att göra om tätskiktet.

Det finns massor med trådar under de senaste åren med folk som bara vill fräscha upp sina badrum fast de är mer än 20 år gamla, vanligen för att en total renovering är för dyr. Det är ju fall som hantverkare inte märker av.

Saxat från If:

rörsystem, vattenradiator, sanitetsgods, avloppstank
och solcellsanläggning (utan avdrag i) 10 år (därefter) 5 % (per år) (0 % efter 30 år)
Våtrumsbeklädnad inkl. tätskikt
– trådsvetsad golv och väggmatta 5 år 8 % (0 % efter 17,5 år)
– keramiska plattor, stenplattor 10 år 5 % (0 % efter 30 år)
– övrigt material och utförande samt målning i våtrum 2 år 10 % (0 % efter 12 år)
Köks- & våtrumsinredning 15 år 5 % (0 % efter 35 år)

https://www.if.se/globalassets/se/dokument/privat/villaforsakring-villkor.pdf
(det inom parenteserna har jag lagt till för förståelsens skull)

A
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har nog inte jämfört tillräckligt många bolag för att veta vad "de flesta" gör men av de jag har kollade på för några år sen hade en 27 år på kakel, klinker med tätskikt och de övriga 30 år
Jag skulle vilja påstå att de flesta bolag har likvärdiga avskrivningsregler. Sen kan det diffa i tolkningar om vad som ska ingå i stomme, tätskikt och ytskikt.
BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju bra att byta kommod, blandare etc. utan att göra om tätskiktet.
Jag syftar mer på vatten, avlopp, golv-och väggmattor och vissa fall målningsarbeten. Beroende på badrummets utformning kan ju en våtrumsmålning som ger upp leda till skador bakom kaklets tätskikt.
BirgitS BirgitS skrev:
Saxat från If:

rörsystem, vattenradiator, sanitetsgods, avloppstank
och solcellsanläggning (utan avdrag i) 10 år (därefter) 5 % (per år) (0 % efter 30 år)
Våtrumsbeklädnad inkl. tätskikt
– trådsvetsad golv och väggmatta 5 år 8 % (0 % efter 17,5 år)
– keramiska plattor, stenplattor 10 år 5 % (0 % efter 30 år)
– övrigt material och utförande samt målning i våtrum 2 år 10 % (0 % efter 12 år)
Köks- & våtrumsinredning 15 år 5 % (0 % efter 35 år)

[länk]
(det inom parenteserna har jag lagt till för förståelsens skull)
I försäkringsbranschen är ”Fullt avskrivet” = 80% åldersavdrag

Det som är mest chockerande i den här tråden är att vi använder försäkringsbolag som en källa till vad byggnadsdelars livslängd är. De har ju ett väldigt stort intresse i att slippa ersätta kunderna.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A
S Staffan-N skrev:
Det som är mest chockerande i den här tråden är att vi använder försäkringsbolag som en källa till vad byggnadsdelars livslängd är. De har ju ett väldigt stort intresse i att slippa ersätta kunderna.
De har också facit på hur gamla våtrum är när de vanligtvis ger upp.

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
ACME skrev:
De behöver ju aldrig ersätta de badrum som är korrekt utförda och skötta.
Dvs de allra flesta badrum.
Senaste renoveringarna i släkten var ett från 1940-taket då gjutjärnsrören hade börjat läcka ner i källaren (4år sedan)
Och ett från 1977 som renoverades för att det såg fult ut, dock helt intakt (nyss).

• Gilla
Motherfucker och 1 till
  • Laddar…
ACME skrev:
Jag tror att bedömningen av att något "gett upp" först görs av en sakkunnig som tjänar pengar på att riva ut och bygga nytt, och sedan tolkas statistiken i ytterligare ett led av försäkringsbyråktater som vill hålla hårt i pengarna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
A
De behöver ju aldrig ersätta de badrum som är korrekt utförda och skötta.
Dvs de allra flesta badrum.
Mina 25 år i försäkringsskadebranschen säger att du har fel. Även korrekt bygga våtrum får skador.
Senaste renoveringarna i släkten var ett från 1940-taket då gjutjärnsrören hade börjat läcka ner i källaren (4år sedan)
Och ett från 1977 som renoverades för att det såg fult ut, dock helt intakt (nyss).
Du lutar dig mot två badrumscase i släkten och bestämmer dig för att livslängden på ett badrum ligger någonstans på mellan 50-80 år?😆

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.