Hej,

Vi har en sjötomt i Värmland med ett gammalt sommarhus på från 30-talet, med låg standard. Vi funderar på att bygga nytt och jag undrar vad jag ska räknande på ett ungefär. Jag har t ex tittat på Västkuststugan 91 Strand (som är 91 kvm (innermått ca 80). Det gamla huset står på en mkt dålig plintgrund och man behöver nog göra grund mm.

Jag funderar på vad jag ska räkna med för budget. Då jag googlat verkar det som att det kostar typ 20-25 per kvadratmeter. Tror ni detta kan stämma?

Om man skulle anlita en arkitekt och göra ett hus mer specifikt efter våra önskemål, vad tycker ni jag ska räkna med för kostnad då?
Skulle vara mycket tacksam för kommentarer och synpunkter från er!!

tar du in en arkitekt kan du räkna med c:a 150 000kr endast för ritningar från dem, sen behövs lite vs och elritningar också och det ligger nog på ytterligare 100 000kr.

Då ett hus från västkuststugan redan har gjort dessa så kan du lägga detta utöver produktionskostnad som i ditt fall låter som mer 25 - 30 då det ligger avsides och kan vara dyrt att få dit kranar för lyft samt att arbetskraften får åka en bit. så ditt hus ligger nog på c:a 3 miljoner om arkitekt ritar och totalentreprenör projekterar resten.

Kostnaden för arkitekt kan vara allt från bara några tusen till hur mycket som helst. Det medta beror på hur bra ni kan förmedla era tankar och önskemål. Samt givetvis om arkitekten har en stil som ni gillar och kan ta till sig era tankar.
Samt givetvis vilken nivå ni är ute efter på detaljer mm. Ska arkitekten rita kök? Bestämma ytskikt? Fast inredning? ”Standardlösningar” eller en massa special?

Jag har varit med på A-projekteringar från 10k till 2miljoner för en villa.

C
Oferujemy domki w atrakcyjnych cenach. Przykładowy dom 35 m kw. 200 tys. Więcej informacji o @

• Nowoczesny dom o powierzchni 35 m kw. z parkującym białym samochodem przed garażem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Moderna 35m2 prefabricerade husmodell med trä- och mörk fasad, uteplats, möbler och skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.