Aha, jag blev precis varse om att jag inte hade koll på om de skulle sänka från 50% till 30% eller om de skulle sänka maxnivån från 50000kr till 30000kr.

Jag trodde det senare, och tycker att det hade varit en bättre lösning.

Då gäller det att få in alla fakturor innan årsskiftet för renoveringen :P

Hade det inte lika vara och ta bort rot helt?
Varför ska en bransch få bidrag?

Hemmakatten
Även RUT-avdraget förändras. Maxtaket sänks till 25.000 för alla utom folk över 65 år.

Tycker det ska bli skönt. En subvention som fullständigt snedvrider bostadsmarknaden. Det som behövs är ett väl genomtänkt räntelånesystem för att öka nyproduktionen, utan att driva upp vinsterna för företagen eller för bostadsägarna.
Nyproduktion idag är alldeles för dyrt och alltför inriktat på lyxdetaljer. I en mellanstor kommun som en annan bor i så kan jag äga 2-3 hus och renovera dessa med ROT-avdrag utan att ens komma i närheten av kostnaderna för att uppföra ett nytt hus med enkel standard.

Skall det inte röstas om detta i Riksdagen? Det är ju en prop.
Skall bli intressant att se om överenskommelsen med oppositionen kommer att överleva det här.

Hoppas 50% ROT blir kvar, annars börjar väl gemene man anlita "Svarte Petter" igen.

Om man nu ska anlita "svarte Petter" så får man stå för det själv. Svarte Petter jobbar nu också men det är bl.a. Vi skattebetalare som ger honom bidrag nu.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
S
TheGame skrev:
Hade det inte lika vara och ta bort rot helt?
Varför ska en bransch få bidrag?
Det handlar om smart politik och inte rättvisa i Utopia. Byggbranschen är en bransch som väldigt lätt blir svart och för att motverka detta så använder man ROT som i sig är självförsörjande.
Folk renoverar mer vilket ger momsintäkter på varor och tjänster samt mer jobb vilket ger mer skatteintäkter. Desto mer pengarna roterar i samhället, desto bättre blir ekonomin. Sänker man lusten att rotera pengar i samhället så stagnerar ekonomin och det går åt helvetet istället.

ROT är ett bra ekonomisk verktyg, men Socialdemokraterna är det mest inkompetenta regeringspartiet och inte nog med att de förstör ROT, de sänker ersättningen på fel sätt, dvs ett sätt som gynnar rika mer än medelklassen. Lyxrenoveringar kommer fortfarande ge maximala 50000kr/per person.

• Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
"Det spelar ingen roll"

Stefan Löfven's syn på vallöften.

• Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
G
Tycker att ROT borde gjorts om ( För att det naggade på statens finanser och drev upp byggkostnaden iom hantverkarns löner ökat i lika stor utsträckning som bidraget)

Man skulle kunnat skärpa reglerna; ex enbart projekt i Sverige med svenska företag(fskatt registrerade) man skulle kunna begränsa så att max 50% av totalkostnaden får vara arbete som avdraget görs av. (förhindra mygel) och för att få ned totalkostnaden skulle man sänkt max beloppet och gjort att det var hushållet som avdraget gavs till.
Dessutom kanske hyreshus och bostadsrättsföreningar kunna nyttja avdraget (med samma regler) även nyproduktioner skulle kunna få avdrag (för saker som inte gjordes när nybyggnationen lämnades över, dvs fristående saker)

planerar att köpa en bostadsrätt och renovera så jag kommer förlora på sänkningen nästa år

Du kommer nog inte förlora så mycket om du väntar ett tag. Dessa hantverkare kommer att tvingas ändra sin prispolicy för att få jobb framledes. Nu har man "sockrat och ockrat, trixat och fixat" under ROT¨s mantel.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Gäller 65-gränsen enbart RUT?

Hemmakatten
Ja, så som jag läst om det. Max 25' iRUT-skatteavdrag för alla under 65, men 50' för alla över. Man (regeringen) tänker nog att pensionärer är en grupp som använder/kommer att använda/behöver använda RUT mer än yngre.

Hemmakatten skrev:
Ja, så som jag läst om det. Max 25' iRUT-skatteavdrag för alla under 65, men 50' för alla över. Man (regeringen) tänker nog att pensionärer är en grupp som använder/kommer att använda/behöver använda RUT mer än yngre.
Tycker nog vi med småbarn är en rätt given målgrupp också

edit: Lata personer lär även känna sig djupt kränkta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.