33 990 läst ·
166 svar
34k läst
166 svar
Budgetdragbil!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Mycket intressant tråd när man själv börjat leta byggbil nu. Fortsätter på denna istället för att börja på ny tråd tror jag.
Min kravlista:
1. Ca 10.000 kr
2. Hög dragvikt (tror att det räcker med att dra 2,5 ton (2 ton lastvikt + 500 kg kärra) vilket är rimligt.
3. Vattentätt packutrymme på bilen (ej pickuper med öppna flak alltså)
4. Så stort lastutrymme som möjligt (för alla sorters byggmaterial)
5. Detta är en ren byggbil så två-sits är ok då vi redan har var sin personbil.
6. Problemfritt ägande i så stor utsträckning det nu går för en bil i den prisklassen.
7. Lyxprylar som AC och annat komfortaktigt är oviktigt.
8. 4-WD vore ett plus men inget krav.
Kommer bo i samma stad som bygget så bensinförbrukning är inte det vi lägger störst vikt vid för en bil som inte skall gå många mil per år.
MItt första val är egentligen en Volvo 740 / 940. Den uppfyller faktiskt de flesta basala kraven utom dragvikten som då stannar på 1500 eller 1600 kg (har BE-kort för övrigt).
Har dock börjat fundera på nån form av SUV eller JEEP, just för att få ökad dragvikt och kanske även kunna köra ut i trädgården vilket jag redan nu ser flera behov av. Men många SUV/JEEP-modeller får faktiskt dra mindre än 740:n.
I korthet, har ni förslag på billiga SUV:ar som har hög dragvikt?
Min kravlista:
1. Ca 10.000 kr
2. Hög dragvikt (tror att det räcker med att dra 2,5 ton (2 ton lastvikt + 500 kg kärra) vilket är rimligt.
3. Vattentätt packutrymme på bilen (ej pickuper med öppna flak alltså)
4. Så stort lastutrymme som möjligt (för alla sorters byggmaterial)
5. Detta är en ren byggbil så två-sits är ok då vi redan har var sin personbil.
6. Problemfritt ägande i så stor utsträckning det nu går för en bil i den prisklassen.
7. Lyxprylar som AC och annat komfortaktigt är oviktigt.
8. 4-WD vore ett plus men inget krav.
Kommer bo i samma stad som bygget så bensinförbrukning är inte det vi lägger störst vikt vid för en bil som inte skall gå många mil per år.
MItt första val är egentligen en Volvo 740 / 940. Den uppfyller faktiskt de flesta basala kraven utom dragvikten som då stannar på 1500 eller 1600 kg (har BE-kort för övrigt).
Har dock börjat fundera på nån form av SUV eller JEEP, just för att få ökad dragvikt och kanske även kunna köra ut i trädgården vilket jag redan nu ser flera behov av. Men många SUV/JEEP-modeller får faktiskt dra mindre än 740:n.
I korthet, har ni förslag på billiga SUV:ar som har hög dragvikt?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nja... är inte så förtjust i skåpbilar.
Sökte på en på Blocket nu: Max släpvagnsvikt, kg: 2000 Visserligen 4-500 kg mer än Volvon men ändå lite i underkant.
Dessutom ligger de på 22-40.000 i begagnat skick, lite mycket för mig.
Sökte på en på Blocket nu: Max släpvagnsvikt, kg: 2000 Visserligen 4-500 kg mer än Volvon men ändå lite i underkant.
Dessutom ligger de på 22-40.000 i begagnat skick, lite mycket för mig.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
OK, om vi skipper 10.000-kronorsgränsen en stund då, vad finns det då? Sen är det ju bara att hosta upp pengar, alternativt leta efter en ännu äldre och sunkigare bil för att komma ner i pris. Men första steget är att hitta en lämplig modell...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Efter lite mer eftertanke...
Stora minibussar eller skåpbilar är för jobbiga att hantera körmässigt tycker jag, dålig sikt bakåt och sånt, speciellt med överlastade (!) släp på släp efter bilen.
Jeep:ar är ofta byggda för att själva ta sig fram i terrängen, men sämre på att dra släp (därav ofta dåliga dragvikter).
Tror att en gammal sunkig SUV är mer åt rätt håll, t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Sorento_35388684.htm?ca=15&w=3 även om just den är lite för fin för vår smak och budget.
Stora minibussar eller skåpbilar är för jobbiga att hantera körmässigt tycker jag, dålig sikt bakåt och sånt, speciellt med överlastade (!) släp på släp efter bilen.
Jeep:ar är ofta byggda för att själva ta sig fram i terrängen, men sämre på att dra släp (därav ofta dåliga dragvikter).
Tror att en gammal sunkig SUV är mer åt rätt håll, t.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Kia_Sorento_35388684.htm?ca=15&w=3 även om just den är lite för fin för vår smak och budget.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Efter mycket sökande nu så verkar Limited-varianten av en Jeep Cherokee få dra mellan 3-3250 kg och vara det jag söker även i övrigt.
T.ex en sån här:
http://www.blocket.se/goteborg/Jeep_Grand_Cherokee_Limited_38434382.htm?ca=15&w=2
Observera att det inte får vara den vanliga Jeep GRAND Cherokee-modellen, den verkar vara ännu mera jepp-aktig och därmed får den inte ens dra som en Volvo...
Limited anses också som mer bekväm med mer lyx som lädersäten och allt sånt, även om det för mig inte är intressant.
Skall se om det går att hitta en modell i min prisklass...
T.ex en sån här:
http://www.blocket.se/goteborg/Jeep_Grand_Cherokee_Limited_38434382.htm?ca=15&w=2
Observera att det inte får vara den vanliga Jeep GRAND Cherokee-modellen, den verkar vara ännu mera jepp-aktig och därmed får den inte ens dra som en Volvo...
Limited anses också som mer bekväm med mer lyx som lädersäten och allt sånt, även om det för mig inte är intressant.
Skall se om det går att hitta en modell i min prisklass...
Klart du ska ha en jeep men det är ingen ide att snåla och köpa en för småpengar, du kommer ändå inte vilja köra den vanliga bilen dom daily driver....
Vad gäller lastvikter så är antagligen ditt BE mer värt än ett ton extra dragvikt på bilen.... Det är egentligen bara när man kör sten (mursten) eller jord/sand/grus som man är i närheten av att lasta flera ton. Även rejäla virkeslass väger rätt lite.
Vad gäller lastvikter så är antagligen ditt BE mer värt än ett ton extra dragvikt på bilen.... Det är egentligen bara när man kör sten (mursten) eller jord/sand/grus som man är i närheten av att lasta flera ton. Även rejäla virkeslass väger rätt lite.