Nån Audi-kvalitet hittar Du inte hos Jeep förstås ;) men jämfört med den engelska teknologin i Rangerover/Landrover tror jag nog Du blir nöjd :rolleyes:
Valpen har sin robusta charm men det är skillnad på sämre komfort och total avsaknad av densamma :D möjligen är uppgraderingen TG 11 och 13 något komfortabla men inte som en vanlig bil. En 3-axlad TG 13 vore iofs rätt coolt men den finns inte heller med V8 q(;^;)p

TG11 och TG13 är fortfarande en katastrof säkerhetsmässigt. De är roliga dock :)

I en verklig situation sitter jag hellre i en valp än i en liten japansk konservburk...

Mmm, för det är ju verkligen kapanska konservburkar som diskuteras i denna tråd. Dessutom har inga japanska bilar något som helst krockskydd för att de är japanska och var dåliga för 30 år sedan... Eller?

Ok, back on topic - dragbilar!

Idag har jag iaf provkört en JGC WJ och även om just detta exemplar inte är den jag köper så ger ju åkturen mersmak. Rätt ordentlig mersmak.....:cool:

Nimajneb skrev:
är brukar jag leta bil...
[länk]

Fanns lite att välja på där, men det verkar faktiskt inte vara så stor skillnad i pris. Och en sådan här bil vill man nog ha möjlighet att testa riktigt ordentligt innan man slår till => köp på hemmaplan. Bensinslukande bilar har inget vidare andrahandsvärde i Sverige. Tur för mig!

Men om du begränsar dig till Stockholm så är ju inte utbudet direkt stort. Man måste oftast utöka spaningsradien.
Väljer jag tex 60 mil så kan jag kolla ända upp till Stockholm o även Göteborg och kanske kan hitta 10 objekt totalt. Tittar jag 60mil söderut så har jag nog 5-600 objekt. Sist jag köpte en bil i Sverige var nog 1987, en röd Corolla... den var jättefin. Sedan har det väl blivit 10 tal bilar som inte är köpta i Sverige.

Men till dragarn... jag tror nog du är på rätt spår i val av bil.
Sedan är jag nyfiken på hur ofta du verkligen behöver kunna dra mer än vad volvon klarar? Min vanliga bruksbil MB/E klarar 1900kg och dom gånger jag önskat jag kunnat köra mer.... så har jag kört 2 ggr istället (sand/stenkross o dyl) eller så har hyrfirman fått köra ut grävmaskinen. Denna grej gjorde att jag la ner mitt dragar sökande för några år sedan.

Med hemmaplan menar jag sverige. Åker jag till tyskland kan jag inte åka hem utan bil. I Sverige kan jag titta på bilar i båda ändar av landet när jag råkar ha en resa dit...

Så fort man börjar köra sten och schaktmassor är 1370 kg last (i mitt fall med volvon) ingenting. Fullt släp innebär i mitt fall dryga 3 ton last vilket betyder 3500kg på kroken (dvs nästan två extra rundor till tippen eller vad det är). Det vill jag kunna hantera själv. Att köra flera gånger har jag varken tid eller lust med. Men detta handlar inte bara om om att dra. Det är förbannat tråkigt att åka Fabia och jag ser en möjlighet att kombinera praktiskt nytta med något roligt. Dessutom gillar jag att kunna göra saker själv. Hyr jag en minigrävare hämtar jag den hellre själv än att betala någon annan för att göra det. Har inte med pengar att göra, känns bara bättre att kunna själv.

Förtydligande: Volvon får dra 1870kg och släpet väger 500kg. Kanske inte helt tydligt av inlägget ovan.

Det finns ju inget rätt eller fel här.

Bor man uppe i stockholm så kan man ju faktiskt ta sig fram o tillbaka i Sverige utan problem, Bor man söderut så är det mycket enklare att ta sig ytterligare söderut vare sig man kör bil, flyger eller åker tåg.

Själv har jag 6min till "grusförsäljaren", 8min till tippen och 9min till grävmaskinsuthyraren (som dessutom bor i vår by så ha kan ta den på släp när han åker hem på fredagskvällen..)

Dom minuterna extra är en välbehövlig paus i skyfflandet.:)

Ford Explorer? Går att få för en billig penning.

Nimajneb skrev:
Det finns ju inget rätt eller fel här.
Nejnej, absolut inte. Och om man verkligen vill är det klart att det går att köra fler gånger etc. För mig handlar det mer om "vill" än "måste".

Och vad gäller möjligheterna till bilköp så skulle jag gärna ha den smidiga möjligheten att åka söder om sverige, men härifrån känns det som ett för stort projekt. Skulle man köpa en nyare bil vore det dock ett mer attraktivt alternativ för då är skicket lite mer förutsägbart.

Jag föredrar "vilja göra" framför "måste göra" alla dagar i veckan:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.