33 990 läst ·
166 svar
34k läst
166 svar
Budgetdragbil!
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag hade bestämt mig för en byggbil för att kunna vara helt orädd om den, och siktade då på en Volvo 740 kombi som egentligen fyller många behov. Men kan jag för samma pengar få en Jeep vinner jag dragvikt och de fördelar som en 4WD-bil ger mig i vissa sammanhang.
Jag är nog ute efter att köpa nåt som är besiktigat och körklart, däremot är inte skicket på bilen (om den är en skönhet), eller sådant som att det "låter V8" om den över huvud taget något jag bryr mig.
Eftersom jag inte vill lägga så mycket pengar så blir det de gamla modellerna, antingen en tidig ZJ, men troligare än Xj som jag tror är lättare att få till rätt pris.
Jag mekar gärna och vet att man alltid måste göra det på en gammal bil så klart, även en Jeep, men tänkte ändå inte behöva inleda mitt ägande med många dgrs mek bara för att komma igång.
Med det argumentet håller jag helt och hållet med dig om att söka efter en bil som har rätt drag reggat från början.
Du skall ha stort tack för dina synpunkter, hoppas jag kan ge tillbaka i ett annat ämne någon gång.
Jag är nog ute efter att köpa nåt som är besiktigat och körklart, däremot är inte skicket på bilen (om den är en skönhet), eller sådant som att det "låter V8" om den över huvud taget något jag bryr mig.
Eftersom jag inte vill lägga så mycket pengar så blir det de gamla modellerna, antingen en tidig ZJ, men troligare än Xj som jag tror är lättare att få till rätt pris.
Jag mekar gärna och vet att man alltid måste göra det på en gammal bil så klart, även en Jeep, men tänkte ändå inte behöva inleda mitt ägande med många dgrs mek bara för att komma igång.
Med det argumentet håller jag helt och hållet med dig om att söka efter en bil som har rätt drag reggat från början.
Du skall ha stort tack för dina synpunkter, hoppas jag kan ge tillbaka i ett annat ämne någon gång.
>skalman1
jo lr hur
fast det är borta nu, har en ritning å en plan för front i 4 mm hardox inkl winchfäste 
>MathiasS
ja det är nog bäst det, din är lite för fin för att klättra i berg med
men det finns snällare slingor som Du kan prova :wow:
jo lr hur
>MathiasS
ja det är nog bäst det, din är lite för fin för att klättra i berg med
Att bilen var importerad (flyttgods) från USA med Fords originaldrag hjälpte inte min Explorer XLT -98.Jan-Å skrev:Dragvikten tror jag är samma på båda modellerna och bilarna drar ju utan problem 3 500 kg, kan bli problem att byta drag på 97 och nyare för dom är ofta helbilsgodkända (jag hoppas slippa krångel eftersom jag har en importbil men säker kan man ju aldrig vara på vad SBP tycker) vet inte heller exakt vad som gäller kring helbilsgodkännande men idag skulle jag nog leta på ett ex som har 3500 kg drag från början.
Det blev kalla handen vid regbesiktningen och till slut nedsatt släpvagnsvikt på dispens till 1500 kg.
Är inte draget godkänt i EU är det i princip kört. Möjligen skulle jag kunna krångla igenom det om jag kunde hitta en passande godkänd 25 mm kula på 2" balk, men det verkar inte finnas att köpa.
Alternativet är att köpa ett helt nytt godkänt drag, men det är ingen billig lösning.
Min är reggad med 2000 kg dragvikt på ett Kanadensiskt drag som satt på bilen vid import. Jag har dock letat på (med stor hjälp av Staffan Beck AB i Drottningholm) ett Monoflexdrag med dragvikten 3500 kg som såldes i Sverige "på den tiden" bilen var ny så därför har jag ändå lite hopp. Funkar det inte får jag behålla den dragvikt jag har men ändå byta dragkroken för den nya har 2 olika krokar varav en är sänkt för att passa min höjda bil. Då kan jag ha den sänkta kroken på väg när jag drar släp och den andra i skogen som då blir lika hög som bilen d^_^bmycke_nu skrev:
Jag räknar med att bilprovarna inte ser skillnad på dom olika dragen så vilket som sitter på spelar ingen roll, dom kollar bara att kulan går att demontera, om ens det.
Men regbesiktningen kan bli ett problem, så är det så möjligen struntar jag i den och bara byter draget helt enkelt, vi får se.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Nu har jag sökt reda på dragvikterna på kanske 30 fordon (Jeep Cherokee), utlagda på Blocket i prisklassen 0-20.000 kronor.
Skulle uppskatta att säkert 80 % av dem har löjligt låga dragvikter i sina reg.bevis, 1500 kg, 2000 kg, o.s.v.
Skall se om jag orkar ringa besiktningen imorgon och ta reda på orsaken till detta, eller rättare sagt, om det är möjligt att köpa en av dessa bilar och på ett enkelt sätt (ny krok + reg.besiktning) få till "rätt" dragvikt på en sådan här stor bil.
Skulle uppskatta att säkert 80 % av dem har löjligt låga dragvikter i sina reg.bevis, 1500 kg, 2000 kg, o.s.v.
Skall se om jag orkar ringa besiktningen imorgon och ta reda på orsaken till detta, eller rättare sagt, om det är möjligt att köpa en av dessa bilar och på ett enkelt sätt (ny krok + reg.besiktning) få till "rätt" dragvikt på en sådan här stor bil.
Det här med vad dom får dra är ju en djungel, min cheva får dra 1500kg.
Vet inte om det är draget eller själva bilen som är anledningen, men jag vill nog påstå att den här kan dra ganska mycket mer.
Spelar ju inte så stor roll för mig då eftersom jag inte har BE men det är intressant ändå.
Vet inte om det är draget eller själva bilen som är anledningen, men jag vill nog påstå att den här kan dra ganska mycket mer.
Spelar ju inte så stor roll för mig då eftersom jag inte har BE men det är intressant ändå.
Man kan kolla i Bilregistret. Sök på fordonet och klicka på Tilläggsinformation längst ner. Där kan det finnas mer information.
För min bil ser det ut så här:
Tillägginformation (dom stavar fel oxo..)
Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
DISPENS: SLÄPVAGNSVIKTEN SÄNKT TILL 1500KG :@
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ RAMBALK HÖGER FRAM.
F97B INFÖRTS TULLFRITT
T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT
T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
För min bil ser det ut så här:
Tillägginformation (dom stavar fel oxo..)
Informationen nedan redovisas obehandlad från vägtrafikregistret. Om det är tomt innebär det att det inte finns någon tilläggsinformation om fordonet.
DISPENS: SLÄPVAGNSVIKTEN SÄNKT TILL 1500KG :@
CHASSINUMRET PLACERAT PÅ RAMBALK HÖGER FRAM.
F97B INFÖRTS TULLFRITT
T13K DATUM DÅ FORDONET HAR TAGITS I BRUK ÄR UPPSKATTAT
T16A IDENTIFIERINGSMÄRKNING ÅSATT I SAMBAND MED BESIKTNING
T31F FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS AVGASRELATERADE
SÄRSKILDA ÅTAGANDEN OCH INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR FÖR
AVGASRENINGENS HÅLLBARHET ENLIGT A60-REGULATION.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Läste om någon som importerat en X5 rätt nyligen från USA och den får han inte typa in med det drag som säljs i EU och det drag som säljs till den i USA är inte godkänt i EU. Snacka om värdelös dragbil!
%20By%20