N
S Sallej skrev:
Hej alla glada!

För att göra historien så kort som möjligt...
Jag var och tittade på ett hus förut som hade legat ute ett tag men inte fått sålt.
Säljaren hade då satt ner utgångspriset med 15 % vilket jag lade som bud.
Dom ville inte släppa huset för det utan ville att jag skulle gå upp 10 % vilket jag inte ville.
Nu har den kommit ut offentligt till försäljning igen där dom har sänkt priset yttligare.
Jag kontaktade mäklaren igen och sa att jag vill lägga samma pris igen men får som svar att han tänker inte sälja om han får priset som han begärt innan.
Dvs 30% över nuvarande utgångspris, lockpris?
Jag vill fortfarande inte betala det men vill ha mitt bud med från början, innan visning.
Kan dom neka det och jag får inte lägga mitt bud förns efter visningen
eller måste dom lägga upp det?

Het ny på det här med budgivningar så känner mig helt lost :/

Skulle aldrig köpa ett hus av en sådan säljare. Gäller f.ö. mäklaren också!

J Jerald Stuartson skrev:
Anmäl mäklaren direkt, inte ok.

Sen gäller det att vara kall, verkar som att marknaden delvis gått i lås. Här i norra Stockholm ligger samma objekt ute sedan ett tag utan bud och vissa börjar även sänka.
Marknaden har i stort sett kollapsat och det är svårt att sia om vad priserna egentligen ligger på. Enstaka objekt går för långt över utgångspriset, men de flesta blir osålda och några under utgångsbudet.

S Sallej skrev:
Jag ska försöka formulera om mig lite bättre om det går.
Huset har legat ute länge och efter dom inte har fått det sålt så sänker utropspriset.
Händer ingenting och där kommer jag in efter ett tag och lägger utropspriset vilket han inte var nöjd med utan ville ha 10% mer.
Där stannade allt för oss men det jag reagerade på nu var kort där efter sänker dom utropspriset yttligare (15% under mitt bud )och sätter ut extra visningar.
Jag tänkte att jag lägger samma bud igen och hade någon lite förhoppning att dom har ändrat sin bild av önskat slutpris.
Men det visade sig att dom fortfarande förväntar sig samma slutsumman som nu är 30% över nya utropspriset vilket jag reagerade på. Fel eller inte, vad vet jag?
Förstod att dom vill ta det till budgivning, inget konstigt med det.
Det jag trodde dock att mitt bud skulle registreras och vara synlig vilket det har varit i en annan budgivning jag var med på.
Där av min fråga vilket jag har fått så bra svar utav er här i tråden :)
Många säger "anmäl mäklaren", dom verkar inte ha klart för sig att det är säljaren som bestämmer allting, jag säger stackars mäklare som fått en så jobbig säljare på halsen, det kan mycket väl vara så att säljaren inte varit ärlig från början med vilket vilken pris han vill ha, många säljare tror på rena fantasipriser. En mäklare skulle aldrig åta sig ett försäljningsuppdrag och ödsla pengar på annonsering, broschyrer och mycket mer om säljaren vill ha ett pris skyhögt över marknadspriset som ingen är beredd att betala.

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
K Kildal skrev:
.
När vi sålde eller skulle3 sälja vårt hus gick det också lite trögt i början. vi fick ett bud under utsatt pris, efter ett långt funderande tänkte vi att vi tar det(sålde då vi ansåg vi inte orkade med huset mer och trädgården). Då kunde inte de som lagt bud ta det för de skulle då lägga ut sin lägen het först vilket de inte gjort och tydligen var det ett krav från deras bank. Alltså varför överhuvudtaget lägga bud om inte det var klart. Efter 3 mån byte vi mäklare och fick mer än förra alternativen. jo det finna kassa mäklare där ute och Säljaren har accepterat det pris som mäklaren lägger ut för när de skriver på kontraktet från mäklaren eller uppdraget som det kanske heter. Idag har
det bra i våran nya boende
Man blir irriterad över att mäklare inte kollar upp. Eller egentligen att det inte finns några regler. Jag menar de buden som du talar om från personer som varken har sålt sin gamla bostad eller har giltiga lånelöften, dessa kommer ändå med i budgivningen. Alltså har du till slut vunnit en budgivning så vet du inte om dom du budat mot egentligen hade kunnat köpa bostaden. Jag känner hur irriterad jag blir bara jag tänker på allt skit som pågår utan att det blir någon förändring :sick:

• Gilla
Kildal
  • Laddar…
Du kan ju inte säga att det är ett lockpris innan huset är sålt. Sen att säljaren inte förstått att luften liksom gått ur marknaden lite senaste tiden är en annan sak. Håll lite koll och om inte budgivningen kommer igång så lägger du ett bud på det nya utgångspriset med en veckas tidsfrist, skulle tro att det precis är nu som marknaden svänger över till köparens marknad!
Folk är till mångt och mycket överbelånade, läste senast idag att typ 8-10% kommer ha problem om räntan går upp till 3%, så om något år lär det vara köpläge för vissa!

• Gilla
Sallej
  • Laddar…
D dsub skrev:
Du kan ju inte säga att det är ett lockpris innan huset är sålt. Sen att säljaren inte förstått att luften liksom gått ur marknaden lite senaste tiden är en annan sak. Håll lite koll och om inte budgivningen kommer igång så lägger du ett bud på det nya utgångspriset med en veckas tidsfrist, skulle tro att det precis är nu som marknaden svänger över till köparens marknad!
Folk är till mångt och mycket överbelånade, läste senast idag att typ 8-10% kommer ha problem om räntan går upp till 3%, så om något år lär det vara köpläge för vissa!
Det är ett lockpris om det inte är ett pris som säljaren kan tänka sig att sälja för efter ev budgivning. Man lockar med ett pris som inte är relevant då det aldrig kommer säljas för det.

så tycker jag iallafall.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
P
V Villa1949 skrev:
Det är ett lockpris om det inte är ett pris som säljaren kan tänka sig att sälja för efter ev budgivning. Man lockar med ett pris som inte är relevant då det aldrig kommer säljas för det.

så tycker jag iallafall.
Juridiskt stämmer det inte att det är ett lockpris bara för att priset är lägre än vad säljaren kan tänka sig sälja det för som sagt.

https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/marknadsforing-och-visning/lockpris/

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
I just det här fallet finns ju en försvårande omständighet. TS hade ju givit ett bud redan tidigare, som inte accepterades. Sedan går mäklaren ut med ett ännu lägre utgångspris. Här kan man då bevisa att objektet var värt ett högre pris än man gick ut med som försäljningspris. Då är det faktiskt bevisligen ett lockpris.

• Gilla
Anna1234567890 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Här kan man då bevisa att objektet var värt ett högre pris än man gick ut med som försäljningspris. Då är det faktiskt bevisligen ett lockpris.
Fast säljarens värdering kan väl ha ändrats på en som säljaren kanske uppfattar fallande marknad.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Frågan är då om kan hävda att det fanns ett bud på X kronor, och ändå annonserar ut den för X-15%.

H hempularen skrev:
I just det här fallet finns ju en försvårande omständighet. TS hade ju givit ett bud redan tidigare, som inte accepterades. Sedan går mäklaren ut med ett ännu lägre utgångspris. Här kan man då bevisa att objektet var värt ett högre pris än man gick ut med som försäljningspris. Då är det faktiskt bevisligen ett lockpris.
Det stämmer kanske, men vi vet ju inte värderingen på marknaden innan fastigheten är såld, så det är väl först då vi kan veta om det är ett lockpris. Vad jag vet ( rätta mig om det är fel) så utfördas varning för lockpris då det ör stor skillnad mellan utgångspris och försäljningspris.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vann en budgivning en gång. När vi trodde att vi skulle skriva höjde säljaren helt omotiverat vårt vinnarbud med över 300 000:- som för övrigt var över begärt pris. Då sa vi tack och hej! Det bör finnas respekt från båda sidor annars blir det inte bra.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
S Sallej skrev:
Jo, jag har lyckats fått allt skriftligt.

Det verkar inte bättre som du skriver, får den känslan att han inte skulle vilja sälja till mig oavsett.
Det är nog ingen idé att jag ens är med på budgivningen :(
Anmäl mäklaren!!!

S Sallej skrev:
Hej alla glada!

För att göra historien så kort som möjligt...
Jag var och tittade på ett hus förut som hade legat ute ett tag men inte fått sålt.
Säljaren hade då satt ner utgångspriset med 15 % vilket jag lade som bud.
Dom ville inte släppa huset för det utan ville att jag skulle gå upp 10 % vilket jag inte ville.
Nu har den kommit ut offentligt till försäljning igen där dom har sänkt priset yttligare.
Jag kontaktade mäklaren igen och sa att jag vill lägga samma pris igen men får som svar att han tänker inte sälja om han får priset som han begärt innan.
Dvs 30% över nuvarande utgångspris, lockpris?
Jag vill fortfarande inte betala det men vill ha mitt bud med från början, innan visning.
Kan dom neka det och jag får inte lägga mitt bud förns efter visningen
eller måste dom lägga upp det?

Het ny på det här med budgivningar så känner mig helt lost :/
Bättre titta på annat hus och strunta i säljaren så kan han stå där med sitt hus

• Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
Fairlane
R Rem skrev:
Vi vann en budgivning en gång. När vi trodde att vi skulle skriva höjde säljaren helt omotiverat vårt vinnarbud med över 300 000:- som för övrigt var över begärt pris. Då sa vi tack och hej! Det bör finnas respekt från båda sidor annars blir det inte bra.
Höjde säljaren ert bud?

Det var en smart taktik, om det funkat. Jag ska testa nästa gång jag ska sälja något (det behöver ju inte vara huset). Jaha, du har bjudit 100 kr för vara X, perfekt jag antar ditt bud på 150 kr. :cool:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.