I
Hej.

Under de tio år vi bott i vårt 70-talshus har bubblor vuxit fram längs golvet på några få ställen. Så här ser det ut:

Blåsig innervägg med flagnande puts och sprickor ovanför golvlist i hus från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg med putsskada ovanför golvlist, bubblor syns på ytan.
Skapa konto
Innervägg med gulaktiga bubblor längs golvet vid en strömbrytare, bubblor verkar orsakas av fukt; golvlist och måttstock synliga.
Skapa konto
Bilden visar en innervägg med bubblor och ojämnheter i putsen, samt en måttstock längs golvet för skala.
Skapa konto
Bubblor på en målad innervägg ovanför golvet i ett 70-talshus.
Skapa konto
En vägg med vita bubblor i putsen nära golvet, med ett måttband längs väggen för skala.
Skapa konto
Bubbelformationer på en vit innervägg nära golvet med mätsticka nedtill, tecken på potentiella fuktproblem.
Skapa konto

De två första bilderna visar ett rum som gjordes om för cirka 15 år sedan och målades med silikatfärg. De övriga bilderna kommer från ett något äldre rum med plastfärg.

Huset står på en liten kulle och har inga andra kända fuktproblem utifrån. Bilderna 1–4 visar innerväggar. Troligen har huset inte dränerats sedan det byggdes.

Man kan se att putsen tidigare har lagats på flera ställen. Det är svårt att säga om det varit liknande problem som nu, eller om det främst handlat om sprickor med det verkar ha hållit bra i de flesta fall.

Eftersom det rör sig om relativt små områden har vi ingen avsikt att dra igång ett stort dräneringsarbete. Först vill vi laga det så gott vi kan och sedan se hur det utvecklar sig.

Så frågan är hur man bör gå tillväga och vilket bruk som ska användas? När jag läser runt verkar C-bruk vara det som oftast rekommenderas för omålade väggar, eller eventuellt silikatfärg av god kvalitet (till exempel den oblandade varianten från Hornbach). Vilken storlek på korn för att inte göra lagningarna allt för synliga?

Bubblorna går lätt sönder när man trycker på dem. Räcker det att borsta bort allt löst med en stålborste, eller bör man bearbeta ytorna hårdare? Till exempel knacka lätt med hammare?

I
Var en sväng på Hornbach, de verkade inte särskilt kunniga. Först rekommenderade de B-bruk, men efter lite påtryckning insåg de att det egentligen var C-bruk som gällde. De pekade ut ett Finja C-bruk med 0–3 mm kornstorlek, alltså ett ganska standard bruk.

När jag kollar runt på nätet verkar det inte ovanligt att man använder en blandning med kalk, till exempel KC 50/50. Finja verkar dock inte ha någon kundtjänst för privatpersoner, och samtidigt verkar deras återförsäljare inte ha så mycket koll.

Så hur tar man egentligen reda på vilket bruk som är rätt, ett som både fäster mot det befintliga, släpper igenom fukt och har rätt kornstorlek?

I
Jobbet börjar närma sig, jag har hört med Finja som sa att jag skulle köpa det vanliga C-bruken 0-3 mm så det är gjort.

Nästa steg nu är att riva ner det som sitter där, men för att det inte ska damma allt för mycket, kan det vara rimligt att vattna det lite med vattenflaska? Eller blir det kanske bara svårare att se hur mycket man behöver riva ner då?

I
Körde loss med stålborste och även lite slip idag. Det verkar främst vara bubblor i färgen, d.v.s. inte så värst mycket putssläpp som man kan se på bilderna. Slipen körde jag främst för att det dels tog lång tid med stålborsten, men också för att det fanns partier med gammal färg som inte gick så bra med stålborsten. Problemet med slipen är att den riskerar att ta djupare än vad man vill och kanske därmed behöver laga med ny puts. Sedan dammar såklart slipen väldigt mycket, så jag är inne på att skippa den helt.

Tanken är att lägga på silikatfärg och då ska egentligen putsen vara helt ren från tidigare beläggningar, men ett så stort jobb hade jag inte tänkt göra. Jag tänker att om fukten får ett par områden att vädras ut genom silikatfärgen så kanske det räcker.
Del av vit vägg med avskavd färg och en fläck vid ett dubbeluttag. Golvet täckt med papper och färgflagor synliga.
Skapa konto
Blå färgfläckar och avflagnad puts på en väggyta, med färgrester på golvet.
Skapa konto
Vägg med avflagning, bubblor och skador i färgen syns, delvis bortslipad med stålborste. Fläck där plastunderlägg stått mot väggen.
Skapa konto
Fläckig vägg med bubblor i färgen och ett renare område där ett plastunderlägg har stått, indikering på renoveringsarbete.
Skapa konto
Vägg i hörn med bortskrapad färg, avslöjar ojämna ytor och rester av blått lager. Tecken på tidigare puts och färgning syns tydligt.
Skapa konto
Närbild av en vägg med avflagnad färg, synliga texturer och vita beläggningar, som visar resultatet av slipning och rengöring med stålborste.
Skapa konto
Vägg med bortskrapad färg och skador, slipmaskin på golvet.
Skapa konto
Stålborste och slipmaskin används för att avlägsna bubblor och gammal färg från en ojämn vägg.
Skapa konto

Fläcken på väggen beror på att det råkat stå ett plastunderlägg mot väggen där. Hade det inte gjort det så hade sannolikt även där varit bubbler, nu är tanken att rugga upp det lite och måla med silikat.

Vad tror ni, hur rent måste det bli? Kan jag fortfarande använda putsen på 0–3 mm som jag köpt för att laga eventuella gropar?

Är det källare?

I
M Mapet890 skrev:
Är det källare?
Precis, detta gäller 3 mindre ytor utspritt i 2 rum. Huset är byggt 1970 och har inte drenerats om sedan dess (vad jag känner till). Trots det är källaren torr och fin, inga andra problem förutom de som finns på bilderna, kanske främst på grund av att huset står på en kulle.

Just det rum jag nu jobbar med valde förra ägaren att måla med plastfärg då det redan fanns plastfärg där och egentligen hade det varit bäst att slipa ner allt, men skadorna är så pass små på så pass lång tid (10 år) så vi har svårt att motivera ett så pass stort jobb. Det andra rummet har man målat med silikatfärg och där är skadorna mycket mindre, där ser det snarare ut att kunna vara dålig puts.

I
Blandade 1 KG Finja putsbruk C 0-3 mm, visade sig dock väldigt svårt att få det att fastna på väggen trots att jag vattnat en hel del. Man kunde slänga upp putsen men när man sen försökte dra av det så som man ska så tappade det taget eller fyllde inte ut ojämnheterna. Misstänker att bruket har för stora korn för de små variationerna.

Det gick klart bättre på de ställen där det var djupare, typ 4-5 mm. Vad jag förstår så måste jag nu vänta i alla fall 4 veckor innan jag kan måla? Ska man göra något annat eller bara låta det torka?

C
I Ironside skrev:
Misstänker att bruket har för stora korn för de små variationerna.
Exakt så - du kan t.ex. inte lägga på ett 3 mm bruk 2 mm tjockt.
Antingen väljer du ett finare bruk (men då blir ju inte ytstrukturen densamma), eller så får då skrapa bort mer av det gamla bruket så du får ett tjockare påslag.

P.s. av samma anledning måste du således också ha en "skarp" kant om bruket skall komma kant-i-kant.

Redigerat:
I
Tror detta blir okay men tyvärr tyckte de inte att jag skulle dutta i silikatfärg, då skulle jag egentligen behöva slipa bort mer, så det får bli vattenbaserad färg igen också blir det antagligen till att måla om efter 10 år eller så.

Nästa gång, om jag behöver skrapa mer än färgen då kommer jag sikta på att gräva djupare så det blir enklare att fylla och få det jämnt med 0-3 mm puts.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.