Undrar om det är kalenderår som är brytpunkten för ROT-avdraget? Så man håller sig på rätt sida strecket :)

Ja, det är kalenderår.

Och är det när jobbet är slutfört, fakturan är skickad eller när den är betald? Dvs kan man efter överenskommelse vänta någon månad med betalning eller betala del i förskott?

Vilket kalenderår ROT-avdraget hamnar på avgörs av betaldatum, inte fakturadatum. Men om betalning skett i slutet av året, så finns det en gräns för hur sent i januari ansökan kan lämnas in till Skatteverket. Jag vet inte riktigt vad som händer ifall företaget lämnar in senare än så.

Jag kan inte lämna nån referens, men jag kollade på Skatteverkets hemsida för två år sedan. De hade då blivit mycket tydligare i beskrivningen: om jobbet avslutas i december är det fortfarande kalenderåret för betalning som styr. Kunden kan i detta läge ofta välja vilket år ROT-avdraget ska hamna på. Men om Skatteverket granskar mer i detalj, vet någon om det godkänns ifall arbetet och fakturering avslutats i december, men betalning och ROT-avdrag sker året efter? Det sätter ju kunden i en väldigt svår sits, om Skatteverket inte godtar detta ifall det upptäcks.

Precis så är det. Betaldatum alltså och INTE fakturadatum.
Brukar kunna bli stressigt i slutet på året....

Betaldatum ska vara på rätt sida av årsskiftet och för att vara 100% säker se till att firman skickat in och fått den registrerad före årsskiftet.
Du kan också välja att slutbetala i december för arbete sedan avslutas under januari.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.