I ett faktablad om WIBOs linoljefärg så förordas en brytning av vit färg som skall användas till invändiga snickerier på platser som inte är så ljusa eftersom den kan gulna.

De nämner 1002-Y - 1502-Y.
Är det någon som har målat med dessa kulörer på invändiga snickerier ?
Hur upplevs de?
Är ni nöjda?

1502= sk. stocholms vitt.

ser vitt ut, men har du till ex. ett vitt matt tak brevid så ser färgen något gul ut

p_palm skrev:
1502= sk. stocholms vitt.

ser vitt ut, men har du till ex. ett vitt matt tak brevid så ser färgen något gul ut
Ber att få reservera mig ;), om det nu inte är något alldeles specifikt med just den linoljefärgen (förutom risken för 'gulning' där inte kontakt med UV-ljus finns) så skulle jag säga att med ett vitt tak bredvid (även grå i jämförelse med 0502-Y='standardvit/tonad vit'), så ser 1502-Y grå ut i jämförelse och inte alls gul, vilket fö. måste vara andemeningen med att rekommendera just den NCS-koden för att motverka intrycket av gult pga. den i sig gulnande linoljefärgen ;).

Bägge de förslag du fått på brytningar kommer att se varmt alt. neutralt ljusgrå ut, den ena lite ljusare (1002-Y) och den andra något mörkare ljusgrå (1502-Y) vid målning inomhus.

MVH//Christina.

Jo, jag håller helt med byggimpert!
0502-Y är det som brukar kallas Stockholmsvitt
1002Y och 1502Y som jag efterfrågar kommer ju att bli grå.

Men det jag undrar över är om någon har erfarenhet av hur de funkar. Är det som med 0502-Y som är så litet bruten att den faktiskt ser vit ut, även bredvid en vit färg, eller upplever man t.o.m. 1002-Y som grå???

Men det är kanske inte så många som målat sina snickerier med linolja här...

algrund skrev:
eller upplever man t.o.m. 1002-Y som grå???

Men det är kanske inte så många som målat sina snickerier med linolja här...
Jag har iof. ingen egen personlig erfarenhet av just linoljefärg på snickerier.
Men om jag tänker på vanlig oljebaserad snickerifärg så skulle jag säga att, -JA.... 1002-Y kommer att uppfattas som ljusgrå.
Tycker själv att det är snyggt med ljust grå snickerier (om man bara följer upp det med passande nyanser på övriga detaljer), så jag ser inte att just nyansen skulle vara något 'nerköp', men tycker du själv att du inte alls kan tänka dig ljusgrått på snickerierna, så varför inte isf. ta en 'vanlig' oljebaserad snickerifärg istf. linoljefärgen.

MVH//Christina.

OK, ville bara veta om någon testat...
Får väl diskutera med de som säljer färgen!

Och jo, jag tycker också att det är snyggt med ljust grå snickerier - i rätt hus.
Men efter att just gått kurs i "Ekologiskt måleri" så är man ju lite inspirerad och då känns "vanlig" oljefärg som ett tråkigt alternativ.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.