7 999 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Brytare badrum för nära badkar?
Problemet bara är att jag inte får 16 mm bakom dörrkarmen. Eventuellt kunde jag fräsa ur spår i karmen... Att få in elrör i dosan genom betongväggen är inget problem, bara att dra hål med en 16mm borr och banka in röret...
Jag kunde kanske byta karm och ta en smalare (68 mm) och så lägga en vinkellist som täcker röret... ?
Hörnen kan bli lite tight men om jag drar i trådarna före borde det gå vägen... kanske...
Jag får ta en funderare hur jag ska göra...
Jag kunde kanske byta karm och ta en smalare (68 mm) och så lägga en vinkellist som täcker röret... ?
Hörnen kan bli lite tight men om jag drar i trådarna före borde det gå vägen... kanske...
Jag får ta en funderare hur jag ska göra...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 178 inlägg
Om strömbrytaren ska sitta kvar måste den dock byta mot en som håller IP44. Det kanske går att komplettera med en tätningsram?
Eljo har Trend serien som man kan få i aqua utförande där man köper till en tätningssats. Kostar inte en förmögenhet och ser ut som alla andra infällda brytare i samma serie. Säkert den billigaste, enklaste och snyggaste lösningen. Du slipper göra några andra åtgärder mer än att köpa en strömbrytare för ca 200 kr och montera i bef dosa.
Redigerat:
Eller trådlöst. Ska du ha golvvärme i badrummet?
Trådlöst var ju ett bra alternativ!
Då kunde jag bila genom väggen från befintlig dosa och lägga en ny "senil dosa" med täcklock på utsidan där jag lägger mottagar-pucken. Strömbrytaren kan jag ju då placera på andra sidan dörren (där den ska vara)...
Så enkelt...
Tack!
Mvh,
Anders
Då kunde jag bila genom väggen från befintlig dosa och lägga en ny "senil dosa" med täcklock på utsidan där jag lägger mottagar-pucken. Strömbrytaren kan jag ju då placera på andra sidan dörren (där den ska vara)...
Så enkelt...
Tack!
Mvh,
Anders
Ja, golvvärme finns men där har jag redan flyttat dosan för golvvärmen (som var ovanför brytaren) till andra sidan väggen på utsidan av badrummet.el_richard skrev:
Jag tänkte att det inte spelar någon roll om den är på utsidan eftersom man så sällan pillar på den ändå...
Troligen så går det en fas och en tändtråd från en kopplingsdosa på andra sidan väggen till strömbrytarens apparatdosa. Om du tar bort dessa kablar och sätter en inbyggnadsmottagare i kopplingsdosan så slipper du sätta upp en extra apparatdosa i väggen.anders07 skrev:
Det ligger tyvärr under taket i en takdosa tror jag... Det är ett nedsänkt tak (gjort av förra ägaren) med spotlights och dessvärre så har man inte lagt in ett lock för takdosan...pelpet skrev:
Trådarna som går till armaturen går ut på sidan i dosan i väggen och matningen kommer in underifrån så det är lite svårt att gissa var rören gå i väggen.
När jag rycker i trådarna som går till armaturen hör jag att det "smäller" uppe i taket så de går direkt från brytaren till taket. Någon dosa "på vägen" har jag inte hittat ännu och det är ju lite lurigt att matningen kommer nerifrån in i dosan för brytaren. Jag tror dock att matningen kommer till takdosan och går vidare därifrån till brytaren och sen har man av någon orsak dragit ett nytt rör ut från brytaren till armatur (=transformator för spotlights).
Det kan vara för att matningen till golvvärmen kom från samma som belysningen tidigare så det finns både N och PE i dosan också.
Jag har dragit en ny matning på egen säkring för golvvärmen. Det kändes inte "rätt" att ha belysning och golvvärme på samma säkring tyckte jag...
Mvh,
Anders
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Gör om, gör rätt med all el. Då blir det både bra med brytaren och taket (termostaten dessvärre går det väl inte att göra så mycket åt).anders07 skrev:Det ligger tyvärr under taket i en takdosa tror jag... Det är ett nedsänkt tak (gjort av förra ägaren) med spotlights och dessvärre så har man inte lagt in ett lock för takdosan...
Trådarna som går till armaturen går ut på sidan i dosan i väggen och matningen kommer in underifrån så det är lite svårt att gissa var rören gå i väggen.
När jag rycker i trådarna som går till armaturen hör jag att det "smäller" uppe i taket så de går direkt från brytaren till taket. Någon dosa "på vägen" har jag inte hittat ännu och det är ju lite lurigt att matningen kommer nerifrån in i dosan för brytaren. Jag tror dock att matningen kommer till takdosan och går vidare därifrån till brytaren och sen har man av någon orsak dragit ett nytt rör ut från brytaren till armatur (=transformator för spotlights).
Det kan vara för att matningen till golvvärmen kom från samma som belysningen tidigare så det finns både N och PE i dosan också.
Jag har dragit en ny matning på egen säkring för golvvärmen. Det kändes inte "rätt" att ha belysning och golvvärme på samma säkring tyckte jag...
Mvh,
Anders
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 194 inlägg
Ja, jag tycker att det är underbart.Nyfniken skrev:
Gör man inte rätt från början så får man bita i det sura äpplet när man måste göra om och göra rätt (inom rimliga gränser naturligtvis). Men dolda takdosor är ej tolererbart!!
//Patrik
Redigerat: