18 309 läst ·
79 svar
18k läst
79 svar
Bryta mot servitut, jordvärme
Tack för alla förslag. Ska ta mäthjulet och mäta mer exakt hur slingorna kan gå. Ser inte att jag får plats med en slinga på var sida utan att ligga för nära deras ledningar men ska försöka mäta ut den bästa dragningen. Lägger upp vad jag kommer fram till sen.
Glöm inte Strips inlägg
3 m från ledingen är bara för att en grävare ska kunna stå bredvid schakten och gräva. Själva ledningschakten kommer inte bli så bred. Håller du dina värme slingar 2m från ledningen kommer det knappast bli något problem.Strip skrev:
Ok men du kan lägga slangarna närmare varandra än 1 meter ner mot 0.3 lär funka du plockar upp mera energi än om du reducerar slanglängden och gräver du själv har du tid att pyssla lite extra för max slanglängd.I Ingolainen skrev:
Så är det tycker jag också men ledningsägaren menade på 3m fritt även i backen. Dock inte första gången dom har tolkat sina regler godtyckligt. Ska gräva fram servitutet och se vad som specas där.harry73 skrev:
Du tror det funkar? Har fått lite olika bud men ej närmare än 1m och helst upp mot 1.8m. Under 1m ska det helst isoleras mellan slangarna. Men kanske kan köra variabel bredd, ca 1.3 för att senare gå ihop. 0.8 är nog minsta jag vill köra då det är smalaste skopan jag har.S smurfen72 skrev:
Hehe, när jag på min fritid servar eller reparerar bilen har jag en månadslön på ca 500000 kr/mån. När jag utför annat hantverksarbete är motsvarande månadslön inte fullt så hög men bra mycket högre än den lön jag får från mitt ordinarie jobb, även om det tar dubbelt så lång tid för mig att göra jobbet bra. Så för mig lönar det sig att ta semester eller tjänstledigt för att göra dessa saker själv.I Ingolainen skrev:
Är inte helt hundra men nära på att effektmässigt ärmartin43 skrev:
Sjövärme
Jordvärme (beroende på jordart)
Och sist bergvärme, (beroende på hur vattnet beter sig i berget)
Sen om det är tyngre att pumpa runt och detta skulle märkas något större vet jag inte
Jo. Jag blir rik(are) oavsett om pengarna kommer från högre inkomst eller pengar jag inte behövt lägga ut.harry73 skrev:
Det är oftast lättare att lägga en dag i garaget istället för att betala 10000kr i arbetskostnad till verkstaden, jämfört med att jobba övertid så att man får 10000kr i näven efter skatt.
Jag vet att det funkar. 400 meter slang förlagt med 1 meter mellan varandra tar mera energi än 400 meter slang lagd med 30 cm mellan men 800 meter slang med 50 cm mellan slår båda 2 men kostar mera och används enbart när man har ont om plats.I Ingolainen skrev:
Allt beror på tempen är tempen lika ger dom lika cop. Tror nog bergvärmen slår jordvärmen i många fall men fördelen med jordvärme är att man kan överdimensionera kollektorn utan allt för hög kostnad om man har plats.K Kaboff skrev:
Kommer inte ihåg var jag läst det, kan ha varit skvp, sgi eller någon sådan pålitlig källa.
Vet däremot att siffran var 8% bättre till fördel jordvärme vs. berg i års-COP.
Oavsett så är det naturligtvis ett snitt och individuella faktorer kan påverka både upp och ner.
Vet däremot att siffran var 8% bättre till fördel jordvärme vs. berg i års-COP.
Oavsett så är det naturligtvis ett snitt och individuella faktorer kan påverka både upp och ner.
Man kan väl oxå tänka på att ha bra COP när elpriset är högt och man förbrukar mycket energi. Elpriset löser man iofs med fastprisavtal.
Bergvärmen slår väl alla andra alternativ under vintern när man förbrukar mycket energi.
Bergvärmen slår väl alla andra alternativ under vintern när man förbrukar mycket energi.