I
Tack för alla förslag. Ska ta mäthjulet och mäta mer exakt hur slingorna kan gå. Ser inte att jag får plats med en slinga på var sida utan att ligga för nära deras ledningar men ska försöka mäta ut den bästa dragningen. Lägger upp vad jag kommer fram till sen.
 
harry73
Glöm inte Strips inlägg
Strip Strip skrev:
Det är ovanligt att man specificerar fritt avstånd runt själva ledningen, däremot ska det vara fritt arbetsutrymme ovan mark, dvs man får inte bygga hus, plantera träd osv.
3 m från ledingen är bara för att en grävare ska kunna stå bredvid schakten och gräva. Själva ledningschakten kommer inte bli så bred. Håller du dina värme slingar 2m från ledningen kommer det knappast bli något problem.
 
I Ingolainen skrev:
Såg jag skrivit 60000 ber om ursäkt 50000 skulle det stått. Slang och sprit ca 8000 och grävningen gör jag själv.
Ok men du kan lägga slangarna närmare varandra än 1 meter ner mot 0.3 lär funka du plockar upp mera energi än om du reducerar slanglängden och gräver du själv har du tid att pyssla lite extra för max slanglängd.
 
I
harry73 harry73 skrev:
Glöm inte Strips inlägg

3 m från ledingen är bara för att en grävare ska kunna stå bredvid schakten och gräva. Själva ledningschakten kommer inte bli så bred. Håller du dina värme slingar 2m från ledningen kommer det knappast bli något problem.
Så är det tycker jag också men ledningsägaren menade på 3m fritt även i backen. Dock inte första gången dom har tolkat sina regler godtyckligt. Ska gräva fram servitutet och se vad som specas där.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I
S smurfen72 skrev:
Ok men du kan lägga slangarna närmare varandra än 1 meter ner mot 0.3 lär funka du plockar upp mera energi än om du reducerar slanglängden och gräver du själv har du tid att pyssla lite extra för max slanglängd.
Du tror det funkar? Har fått lite olika bud men ej närmare än 1m och helst upp mot 1.8m. Under 1m ska det helst isoleras mellan slangarna. Men kanske kan köra variabel bredd, ca 1.3 för att senare gå ihop. 0.8 är nog minsta jag vill köra då det är smalaste skopan jag har.
 
I Ingolainen skrev:
Om alla räknade på vad deras tid kostar så är det väl knappt nån idé och ha forumet kvar då dom flesta kan ta in hantverkare istället.
Hehe, när jag på min fritid servar eller reparerar bilen har jag en månadslön på ca 500000 kr/mån. När jag utför annat hantverksarbete är motsvarande månadslön inte fullt så hög men bra mycket högre än den lön jag får från mitt ordinarie jobb, även om det tar dubbelt så lång tid för mig att göra jobbet bra. Så för mig lönar det sig att ta semester eller tjänstledigt för att göra dessa saker själv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
Jag förstår vad du menar, men egentligen ör det en månadsbesparing inte månadslön. Du blir inte rik på att serva din bil själv men du sparar mycket pengar
 
martin43 martin43 skrev:
50000. Bergvärmen borde ha lägre årlig driftskostnad? Med hur mycket?
Är inte helt hundra men nära på att effektmässigt är
Sjövärme
Jordvärme (beroende på jordart)
Och sist bergvärme, (beroende på hur vattnet beter sig i berget)
Sen om det är tyngre att pumpa runt och detta skulle märkas något större vet jag inte
 
Är vad?
Alltså sjövärme = best, jordvärme = näst bäst, bergvärme sämst av de tre?
 
Precis
 
harry73 harry73 skrev:
Jag förstår vad du menar, men egentligen ör det en månadsbesparing inte månadslön. Du blir inte rik på att serva din bil själv men du sparar mycket pengar
Jo. Jag blir rik(are) oavsett om pengarna kommer från högre inkomst eller pengar jag inte behövt lägga ut. :)
Det är oftast lättare att lägga en dag i garaget istället för att betala 10000kr i arbetskostnad till verkstaden, jämfört med att jobba övertid så att man får 10000kr i näven efter skatt.
 
I Ingolainen skrev:
Du tror det funkar? Har fått lite olika bud men ej närmare än 1m och helst upp mot 1.8m. Under 1m ska det helst isoleras mellan slangarna. Men kanske kan köra variabel bredd, ca 1.3 för att senare gå ihop. 0.8 är nog minsta jag vill köra då det är smalaste skopan jag har.
Jag vet att det funkar. 400 meter slang förlagt med 1 meter mellan varandra tar mera energi än 400 meter slang lagd med 30 cm mellan men 800 meter slang med 50 cm mellan slår båda 2 men kostar mera och används enbart när man har ont om plats.
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
Är inte helt hundra men nära på att effektmässigt är
Sjövärme
Jordvärme (beroende på jordart)
Och sist bergvärme, (beroende på hur vattnet beter sig i berget)
Sen om det är tyngre att pumpa runt och detta skulle märkas något större vet jag inte
Allt beror på tempen är tempen lika ger dom lika cop. Tror nog bergvärmen slår jordvärmen i många fall men fördelen med jordvärme är att man kan överdimensionera kollektorn utan allt för hög kostnad om man har plats.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kommer inte ihåg var jag läst det, kan ha varit skvp, sgi eller någon sådan pålitlig källa.
Vet däremot att siffran var 8% bättre till fördel jordvärme vs. berg i års-COP.
Oavsett så är det naturligtvis ett snitt och individuella faktorer kan påverka både upp och ner.
 
Man kan väl oxå tänka på att ha bra COP när elpriset är högt och man förbrukar mycket energi. Elpriset löser man iofs med fastprisavtal.
Bergvärmen slår väl alla andra alternativ under vintern när man förbrukar mycket energi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.