Dottern ville ha en rosa sänggavel så då ska hon få det!
En jävligt dum fråga, men det kostar ju inget mer än att jag kan bli idiotförklarad. Och det kan jag ta efter en lördagkväll. Så nu kör vi:

Ska som sagt måla en ca 1m2 sänggavel av hyvlad gran rosa.
Tänkte göra det i morgon och har ingen plan på att åka 7mil för att skaffa rätt färg. Tror jag har en skvätt vattenbaserad vit snickerifärg hemma.
Kan man bryta den med nåt man kan tänkas ha hemma för att få den ”grisrosa”?? Typ nåt smink, eller nåt från köket? Vin? Nagel lack? Ungarnas målar färger?

Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Det finns två problem med att göra som du tänkt, som jag ser det:

1. Det är väldigt svårt att få färgen jämn. Det blir till att röra om väldigt noga och väldigt länge.

2. Kemin blir väldigt okänd, om du ger dig på t ex nagellack. Ingen vet hur ämnena reagerar med varandra, och vad detta får för inverkan på vare sig möbeln eller din dotters hälsa.

Med detta sagt, så var det ju så man gjorde förr, bröt egna färger och hade i både det ena och det andra. Äggoljetempera och limfärg bröts ju med pigment som man gjorde själv, och Falu rödfärg var ju en biprodukt från koppargruvan.

Organiskt material som pigment är ju vanskligt, jag vet inte om det kommer att mögla eller om det konserveras inne i färgen i sådana små mängder som det handlar om. Fast ketchup skulle kanske kunna vara ett alternativ, med tanke på hur genomkonserverat det redan är.

Om ungarna har kritor eller bitar med vattenfärg som de kan tänka sig att offra, så är det däremot ett bättre alternativ att smula sönder och ha i. Krossat läppstift kanske. Vaxet från Babybel-ostar?

Om du råkar ha klarlack liggandes så är ju annars ett alternativ att limma på t ex rosa presentpapper, tapet eller liknande, och sen klarlacka alltihop, så blir det som en egen fuskfoliering.

• Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.