Hej.

Brytaren till belysningen i gillestugan bryter på neutralen. Är detta tillåtet, borde inte belysningen brytas på fasen istället?

Mvh

Nej, det är inte tillåtet.
Strömbrytaren ska bryta fas-ledaren.

Är det inte detta som kallas "sparkopplat" och som man gör om man vill fortsätta med fasen förbi lampan för att använda till nåt annat? Dock inte så bra som sagt..

Så vitt jag förstår är sparkopplat ( även kallat uppsala) den variant där fasen går ned i bägge brytarna och man sammanbinder P.
Den varian där man drar ned både fas och nolla och växelvis bryter nolla och fas får INTE användas, det här förutsätter att vi pratar om trappkoppling.

gunne skrev:
Är det inte detta som kallas "sparkopplat" och som man gör om man vill fortsätta med fasen förbi lampan för att använda till nåt annat? Dock inte så bra som sagt..

Det är just så det är kopplat. Belysningen bryts på nollan och fasen går vidare via tre lamputtag till ett vanligt uttag.

Jag bör med andra ord se till att elen blir omdragen i gillestugan, eller vad säger panelen?

Jo, precis, eller som man säger i det militära: Gör om, gör rätt! ;D

Tack för alla svar.

Mvh

Jacobic

Jag har svårt att se besparingen i att bryta nollan? Det måste väl bli lika mycket kabel i alla fall? (nu menar jag inte ful-trappkoppling) I stället för att dra fram en egen fasledare till lampan måste man väl i detta fall dra fram en egen nolla?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.