Byggahus.se

Bryta 3-fas på avstånd

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har 3-fas vattenpump och 2-fas varmvattenberedare i sommarstugan. Dessa är inkopplade i säkringscentral i källaren och jag går ned dit när vi kommer och åker för att slå på/av.
    Jag skulle hellre vilja ha kontakter för detta uppe i hallen i huset så att framförallt andra i hushållet slipper gå ned i den mörka källaren.
    Ska jag dra upp fullkopplade kablar dit och sätta brytare där? Det blir ganska långt, ca 10m enkel väg och mycket tjock kabel att dra. Finns det något snyggare sätt att göra det, någon form av relä brytare?
    Vattenpumpen har redan lång kabeldragning, 30m till borrhålet och 80m ned till pumpen.

Hälsningar
    /Per

2. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    I korta drag följande: Två kontaktorer, en för vattenpumpen och en för VVBn, sedan dras två styrkablar upp till den plats du vill, där monteras två strömbrytare.

3. H
    Medlem · Nivå 12
    Går att förenkla ovanstående förslag.
    en manövergrupp (säkring för manöver)
    en styrkabel med flera ledare en "kronbrytare"
    Kontaktorerna kan placeras vid objektet eller vid elcentralen

4. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Nej, krångla till det lite mer och sätt styrrelä framför kontaktorn med spolspänning på 12V. Då kan du koppla själv till brytaren. Om du någon gång i framtiden vill kunna starta grejerna på ännu mera distans kan det kopplas till en GSM-mottagare. Det kanske inte är så relevant för vattenpump och VVB men för värme kan det ju vara det.

Enklast är dock det som HSP föreslår med manövergruppen.

5. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Jag gjorde en väldigt enkel förklaring till hur man kan göra.
    Om TS vill ha en djupare förklaring så går det att förklara i detalj exakt hur man kan göra, men som första inlägg så kan en allt för detaljerad förklaring se väldigt komplext ut.

Att tänka på är att det finns risk att det inte finns någon nolla framdragen till pump & vvb.

Sedan bör/måste VVBns kontaktor ligga förreglad så att den inte kan dra när pumpens kontaktor är frånslagen, för att minska risken för torrkokning av VVBn.

6. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Tack för era svar och ursäkta att jag inte tackat förrän nu, måste ha missat att kryssa i att jag skulle få meddelanden.

Till det här verkar man behöva elektriker även om man har lite allmän elektrisk kunskap? Eller går det att enkelt beskriva vad jag ska köpa och hur man kopplar in det hela.

7. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Installationen är behörighetskrävande, så det behövs en elektriker. Är du villig att bryta mot lagen så är själva installationen plättlätt. Du behöver en liten normkapsling (om du inte har plats i centralen, två kontaktorer och ev ett relä om du vill förregla vvb-kontaktorn, lite kabel av lämplig sort samt en kronbrytare.

8. GK100
    Medlem · Nivå 22
    Du kan spara in på reläet också borde inte behövas.

9. D
    Medlem Nivå 12
    Om jag får kapa tråden litet, jag har en 3-fas motor med kontaktormotorskydd, kan jag på något vis koppla in en fjärrkontroll, en trådlös alltså?

Skulle gärna haft denna till spånsugsmotor i verkstan, i ett annat rum, och jag tänker mig att ha en fjärrstyrd brytare, eller flera som jag kunde fästa vid varje maskin vore en bra idé.

Annars har jag en bandsåg med en konstig koppling, det är som en av faserna har en kabel inkopplad till sig. Jag vet inte vad syftet med den var, kanske att ge 1-fas ström till en spånsug automatiskt vid uppstart? Kanske värt att ta bilder och göra ny tråd om detta...

10. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja det är enkelt. Du behöver ett trådlöst arbetsrelä av något slag, inte kritiskt, från t.ex eltako eller nexa. I exemplet nedan kopplas det in över 11-12 och alltså ska ersätta brytaren som sitter där. Dessutom behöver 13-14 byglas. Detta förutsätter att det, som brukligt, sitter en strömbrytare innan denna startapparat också för av/auto.

Det får givetvis inte innebär fara av något slag om spånsugen startar remote utan uppsikt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    7mMlS.jpg

11. D
    Medlem Nivå 12
    Jag är inte hundra på att jag fattar det där diagrammet, men brytaren vid 11-12, är det i verkligheten knappbrytardelen till kontaktorn då?

12. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    11-12 är stoppknappen och 13-14 är startknappen i detta exempel. I original trycker man alltså en gång på startknappen varefter motorn sedan "går själv" via hållkretsen, och man trycker en gång på stoppknappen för att släppa densamma. Det kan se ut annorlunda hos dig, men har du en kontaktorstart så bör det likna detta. Märk att du blir utan nollspänningsutlösningen med ett extern relä över 11-12, motorn kan alltså starta själv efter ett strömavbrott.

13. D
    Medlem Nivå 12
    OK då fattar jag, täntke kanske det fanns nån lösning där den kontaktorn och dess funktioner bevarades intakt. Just så att motorn inte startar i onödan som du säger.