Hej!

Jag är obotlig Hemnet-narkoman och jag märker en trend som alla andra, det går rejält trögt nu.

En vän säljer villa och mäklaren sa att det i hennes 18-ariga karriär aldrig vart såhär trögt 😅😅 , tacka fan för det. Det gick väl spikrakt upp efter 2000ish.

Frågan jag ställde mig själv var, är det bankerna som skapar denna situation med sitt "krav" på att sälja först och sen köpa, som gör att ingen kan köpa? Får man ens brygglån idag?

Det är i princip bara attraktiva objekt som går just nu, eller har folk för höga förväntningar på marknaden? Det ligger gott om ruckel ute för 8+ mil runt Stockholm som kräver i princip totalrenovering.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Artemisia och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Nej. Det är säljarna som skapat den här situationen genom att lägga ut bostäder för högre priser än köparen är villig att ge.

Eller så kan man skylla på köparna som är snåla och inte betalar priserna säljarna vill ha.

Men att skylla det på bankerna som vill ha säkerhet, det är fel!

• Gilla
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nej. Det är säljarna som skapat den här situationen genom att lägga ut bostäder för högre priser än köparen är villig att ge.

Eller så kan man skylla på köparna som är snåla och inte betalar priserna säljarna vill ha.

Men att skylla det på bankerna som vill ha säkerhet, det är fel!
Fast bankerna tar ju i princip noll risk, oavsett bostadsaffär. Sen är dem oerhört restriktiva med utlåning till tex tomter som har noll värde enligt dem.

• Gilla
Salix Salix och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
E erikjakan skrev:
Fast bankerna tar ju i princip noll risk, oavsett bostadsaffär. Sen är dem oerhört restriktiva med utlåning till tex tomter som har noll värde enligt dem.
Nej, bankerna tar inte noll risk.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Nej, bankerna tar inte noll risk.
Jo i realiteten gör dem det, ytterst få bolån som förfaller.

• Gilla
Perolofl och 1 till
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Frågan jag ställde mig själv var, är det bankerna som skapar denna situation med sitt "krav" på att sälja först och sen köpa, som gör att ingen kan köpa? Får man ens brygglån idag?
Hej erikjakan! Jag heter SågspånPappspikEternit och jag är också Hemnetknarkare.

Jag tror absolut att bankerna har ett finger med i spelet bakom den tröga bostadsmarknaden. Det är nog inte bara "sälj först - köp sen" som gör det svårt att få till en affär, utan även andra aspekter av bankernas åtstramningar för bolån. Exempelvis har inflationen gjort att KALP-kalkylerna blivit tuffare, bankerna räknar helt enkelt med avsevärt högre levnadskostnader än tidigare, och eftersom inkomsterna inte ökat på samma vis anser bankerna att låneutrymmet för ett vanligt hushåll blir avsevärt lägre. Man kan helt enkelt inte betala lika mycket för sin köpebostad, eftersom man inte får låna så mycket som tidigare.

• Gilla
mrbackstrom och 9 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Hej erikjakan! Jag heter SågspånPappspikEternit och jag är också Hemnetknarkare.

Jag tror absolut att bankerna har ett finger med i spelet bakom den tröga bostadsmarknaden. Det är nog inte bara "sälj först - köp sen" som gör det svårt att få till en affär, utan även andra aspekter av bankernas åtstramningar för bolån. Exempelvis har inflationen gjort att KALP-kalkylerna blivit tuffare, bankerna räknar helt enkelt med avsevärt högre levnadskostnader än tidigare, och eftersom inkomsterna inte ökat på samma vis anser bankerna att låneutrymmet för ett vanligt hushåll blir avsevärt lägre. Man kan helt enkelt inte betala lika mycket för sin köpebostad, eftersom man inte får låna så mycket som tidigare.
Absolut är det så! Men jag tänker att dem flesta inte budar på hus dem inte har råd med alls ,eller utan ett lånelöfte?

Jag tänker mer på det enorma antalet objekt som ligger ute, samt den extrema stelheten så verkar infunnit sig på marknaden.

Är det inte köparna själva som vill sälja först och köpa sedan? När ekonomin är tight vill man ju veta vad man får för den gamla bostaden, och att den alls går att sälja inom rimlig tid. Annars sitter man kanske med ett dyrt brygglån i över ett halvår och får till slut inte ens ut så mycket som man hade velat.

E erikjakan skrev:
Absolut är det så! Men jag tänker att dem flesta inte budar på hus dem inte har råd med alls ,eller utan ett lånelöfte?
Nej, precis! Och eftersom det inte finns tillräckligt med köpare som kan (även om de kanske vill) buda, så ligger det en massa osålda objekt överallt.
E erikjakan skrev:
Jag tänker mer på det enorma antalet objekt som ligger ute, samt den extrema stelheten så verkar infunnit sig på marknaden.
Hänger inte det ihop med bankernas kraftigt strypta utlåning? Om jag vill köpa ny bostad, måste jag först sälja den nuvarande, och jag vill förstås ha åtminstone hyfsat betalt. Men nu finns det inte någon tillgänglig köpare som kan betala tillräckligt, eftersom spekulanten inte fick så stor vinst på sin försäljning och har ett ganska magert lånelöfte till detta. Eller finns kanske ingen köpare alls, och i vilket fall som blir det tvärstopp i den så kallade flyttkedjan.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
mrsnhp mrsnhp skrev:
Är det inte köparna själva som vill sälja först och köpa sedan? När ekonomin är tight vill man ju veta vad man får för den gamla bostaden, och att den alls går att sälja inom rimlig tid. Annars sitter man kanske med ett dyrt brygglån i över ett halvår och får till slut inte ens ut så mycket som man hade velat.
Det är inte min uppfattning, dem flesta hittar nog det där huset dem vill ha (för det är svårt). Men då får man inget brygglån för att bankerna fegar

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, precis! Och eftersom det inte finns tillräckligt med köpare som kan (även om de kanske vill) buda, så ligger det en massa osålda objekt överallt.

Hänger inte det ihop med bankernas kraftigt strypta utlåning? Om jag vill köpa ny bostad, måste jag först sälja den nuvarande, och jag vill förstås ha åtminstone hyfsat betalt. Men nu finns det inte någon tillgänglig köpare som kan betala tillräckligt, eftersom spekulanten inte fick så stor vinst på sin försäljning och har ett ganska magert lånelöfte till detta. Eller finns kanske ingen köpare alls, och i vilket fall som blir det tvärstopp i den så kallade flyttkedjan.
Jo precis, men rörligheten generellt gynnas inte direkt av sälja först köp den inställningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E erikjakan skrev:
Det är inte min uppfattning, dem flesta hittar nog det där huset dem vill ha (för det är svårt). Men då får man inget brygglån för att bankerna fegar
Det beror väldigt mycket på. Första gången vi köpte hus tyckte vi att vi hade letat lääänge eftersom vi hade tittat på hela fem objekt. Vi ville bort från hyresrätten och tog mer eller mindre första huset som låg inom budget och inte höll på att rasa. Andra gången vi köpte hus tog det tre år att hitta rätt, för vi bodde ju redan i hus och hade inget som pressade på. Vi ville bara ha större och bättre läge. Våra köpare tyckte i sin tur att de hade letat lääänge eftersom de hade letat i hela tre månader. Många är nöjda bara de får rätt sorts omgivning och ungefär rätt antal rum, och alla kollar inte ens omgivningen. Eller antalet rum.

För fem-sex år sedan hade jag inte vågat sälja först, för allt gick fort, priserna kunde skena och objekt såldes till och med före visningen. Men nu är det annat läge med betydligt större förutsägbarhet för köparen än för säljaren.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Ett annat problem är säljare som inte vill sälja till utgångspris. Det skickar fel signaler till köpare och gör att säljare och köpare får svårare att mötas.

• Gilla
sjober och 3 till
  • Laddar…
Ja den som inte tycker bankernas roll är direkt AVGÖRANDE vad gäller bostadsmarknaden, lever i en drömvärld.
Beloppen sedan 20 år tillbaka är så pass stora, att 95 % av oss MÅSTE ha en bank "bakom oss" som hjälper oss "ekonomiskt" med "affären".
Flexibiliteten hos bankerna är NOLL idag & dessutom ändrar dom "spelreglerna" hur dom vill!

Banker beter sig heller inte seriöst, då dom i "vågor" genom historien (vill utöka deras belåningsgrad) & står & haffar folk vid tunnelbanan & då TJATAR på folket MERA LÅN....Behöver ni inte en ny bil. hörde jag b.la som argument.

Och plötsligt får ingen några ens "normala" lån!
En vän som är god för säkert 25 milj, får i perioder inte låna "på sina nya objekt" (han har köpt & sålt sedan 90-talet), då dom ena gången kan ta hans andra fastigheter i säkerhet, men året efter enbart går på inkomst och är omöjliga att diskutera med.

Banker har under dessa krisåren (Covid & krig & tullar) gjort större vinster än någonsin!

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Bankerna vill tjäna pengar. Om de kräver att man ska sälja först och sen köpa finns det rimligen affärsmässiga grunder för det. Det är knappast bara för att jävlas. Om det verkligen vore noll risk, varför skulle de neka någon ett brygglån? Som jawen påpekar gör de flesta banker väldigt stora vinster och det skulle de inte göra om de inte drevs affärsmässigt.

• Gilla
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.