Byggahus.se

Brygga på pålar - hur djupt i ler/sandbotten?

1. 9
    Medlem · 1 inlägg

987PeterPeterPeter

Medlem
    Ska bygga en brygga på träpålar, i älv med svag ström och botten av lera och fin sand. Jag kommer inte åt med maskin och ska försöka spola ned pålarna för hand.

Jag kommer inte kunna få ned dom till berg som rekommenderas på vissa sidor, jag får vara nöjd om jag får ned dom två meter (provat med järnrör tidigare).

Är det lönlöst och fel tänkt? Stor risk att den långsamt sjunker ned, om jag inte får ner pålarna tillräckligt djupt?

Tack!

2. S
    Medlem · 1 652 inlägg
    Kanske driva ned de så mycket du kan. Kapa INTE av de upptill på något år. Då kan du lossa stommen och räta upp bryggan om någon/några stolpar har sjunkit ner djupare efter något år.

Finns ju olika tekniker då ni kan stå en person på vardera sidan av stolpen på någon regel fäst runt stolpen och hoppa upp och ner och på regeln och så sätt driva ner den djupare.

Byggde i Mälaren för 5 år sedan. De drev ner stolparna 4-5m i leran med maskin.

3. T
    Medlem · 1 inlägg

Tryggve2

Medlem
    Hej, funderar själv på att bygga en brygga med pålar. Har sett ett smart sätt att få ner pålarna med hjälp av en vinsch.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20210625-072218_YouTube.jpg

Se klipp:

/Lars

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.