3 158 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Brusten drivrem kap/gersåg
Iförrgår skulle jag såga upp lite fuktigt spillvirke till ved. Jag satte på fulklingan (en rostig 24-tandad gammal elektra beckum-klinga) på min Elektra Beckum (Metabo) KGS 303 och allt gick bra. Men igår när jag jobbade vidare med detta igår så gick det tungt och långsamt för klingan ibland, och efter ett tag så körde klingan helt fast och sedan snurrade den inte mer fast motorn gick. Då jag öppnade och kollade var det en drivremmen som var av.
Nu till frågan. Är en brusten drivrem helt normalt då sågen varit med i några år och är hastighetstappet på klingan en konsekvens av att drivremmen håller på att ge sig, eller ligger det någon slags handhavandefel bakom, typ för slö klinga eller för fuktigt virke?
En ny drivrem för knappt 200:- är beställd och kommer i veckan så det är ingen katastrof, men jag vill ju undvika att köra sönder fler
Nu till frågan. Är en brusten drivrem helt normalt då sågen varit med i några år och är hastighetstappet på klingan en konsekvens av att drivremmen håller på att ge sig, eller ligger det någon slags handhavandefel bakom, typ för slö klinga eller för fuktigt virke?
En ny drivrem för knappt 200:- är beställd och kommer i veckan så det är ingen katastrof, men jag vill ju undvika att köra sönder fler
Slö klinga och fuktigt virke gör ju att sågen belastas onödigt mycket, men en drivrem får nog betraktas som en förslitningsdel. Passade du på att kolla kolens kondition när du hade isär sågen? För övrigt sågar man bäst ved med en annan typ av såg. Kap/gersågar är troligen inte konstruerade för den typen av kontinuerligt arbete som vedsågning innebär. Därtill finns vedsågar och kedjesågar, även om de senare har rapporterats gå samma öde tillmötes som din gersåg genom att köras kontinuerligt.
Låter som en kombination av onödigt hård körning och förslitningsdelar som kanske skulle ha pajat om ett tag ändå alltså.
Jag tror jag får vara försiktig när jag sågar upp resten av virket och köra klingan sakta genom träet. Det handlar om ganska små mängder som dessutom ska rensas från spik, så det blir inte någon kontinuerlig sågning. Jag har inte heller lust att använda någon bra klinga, eftersom jag nog kommer att råka såga i någon spik.
Jag gar inte kollat kolen, eftersom jag ej behövt öppna motordelen men det kanske är vettigt att göra. Sågen har ju använts en hel del innan jag köpte den.
Jag tror jag får vara försiktig när jag sågar upp resten av virket och köra klingan sakta genom träet. Det handlar om ganska små mängder som dessutom ska rensas från spik, så det blir inte någon kontinuerlig sågning. Jag har inte heller lust att använda någon bra klinga, eftersom jag nog kommer att råka såga i någon spik.
Jag gar inte kollat kolen, eftersom jag ej behövt öppna motordelen men det kanske är vettigt att göra. Sågen har ju använts en hel del innan jag köpte den.
Klicka här för att svara