Hej,

Några frågor om kommande om-målning av fasad och nymålning av altanräcke.

Vi har ett brunt hus som är målat med någon sorts täcklasyr från 70/80-talet.
Färgen har varit bra på det sättet att den har låtit fasaden andats och inte flagnat på det sätt många andra färger gör. Det som behövs är en tvätt och lätt borstning och därefter en ommålning.

Det som oroar är vårat färgval: vitt.
Vilken färg ska vi använda för att undvika tråkiga färggenomslag?

Nästa fråga handlar om nymålning av altanräcke.

Först och främst så har det nya altanräcket fått en ful svart påväxt över vintern som jag misstänker är alger/mögel och smuts/sot. Jag hade tänkt lägga på något medel med en lågtrycksspruta följt av en avspolning.
Vilket prisvärt smuts och mögeltvätt-medel rekommenderas?

Sedan har jag tänkt använda en färgspruta (Wagner) till båda altanräcke och fasad.
Jag har tidigare använt färgspruta inomhus och vet vilken fantastiskt tidsparare det är.
Jag är således inte så orolig över att måla om räcket tex inom ett antal år. Det som skrämmer mer är flagnande färg och skrapbehov innan ommålning. Finns det något bra färgsystem som inte flagnar med åren utan mer tunnas ut typ som slamfärg? Är täcklasyr ett alternativ här?

/nochl

Hej,

I brist på svar följde jag Folksams test och köpte Biltemas produkter. Tiden får utvisa om det var ett misstag.

Jag kommer som sagt att sprutmåla fasaden och räcket. Men kan man också spruta på grundoljan som är vattenburen? Någon som provat?

/nochl

• Gilla
1
  • Laddar…
N nochl skrev:
Hej,

I brist på svar följde jag Folksams test och köpte Biltemas produkter. Tiden får utvisa om det var ett misstag.

Jag kommer som sagt att sprutmåla fasaden och räcket. Men kan man också spruta på grundoljan som är vattenburen? Någon som provat?

/nochl
Hej

Har precis köpt en Wagner färgspruta för ett renoveringsprojekt av en stuga och har tänkt måla med den både invändigt och utvändigt.
Undrar om du blev nöjd med resultatet av Biltemafärgen?
Sen undrar jag hur mycket maskering som behövs med en airless spruta. I de Youtubeklipp jag tittat på maskerar de ju knappt nåt inomhus. Sprider de verkligen så lite.
Med vänlig hälsning,
Chul

C CHUL skrev:
Hej

Har precis köpt en Wagner färgspruta för ett renoveringsprojekt av en stuga och har tänkt måla med den både invändigt och utvändigt.
Undrar om du blev nöjd med resultatet av Biltemafärgen?
Sen undrar jag hur mycket maskering som behövs med en airless spruta. I de Youtubeklipp jag tittat på maskerar de ju knappt nåt inomhus. Sprider de verkligen så lite.
Med vänlig hälsning,
Chul
Än så länge nöjd med biltemafärgen. Jag har även målat ett hus med Alcro bestå så jämför mot den.

Jag maskerar ganska mycket, det tar lång tid men hellre det än råka sikta fel nån gång vilket händer. Sprutdimman torkar dock i luften och mycket blir som ett damm som går att dammsuga upp, våttorka inte. Går också ofta att skrapa bort en del från lackade ytor, golv och glas om det inte är för mycket.

• Gilla
CHUL
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.