Hej!

Jag har en dagvattenbrunn utanför entrédörren med ett brunnslock som ser ut enligt bifogad bild. Problemet är att brunnslocket inte är låst på något sätt och därmed finns risken att ett barn lyfter undan locket och kan trilla i. Jag funderar hur detta brunnslock kan låsas på lämpligt sätt. En plan var att be en svetsare svetsa fast tre vinkelbeslag som är ca 15 cm långa. På så sätt behöver man mer aktivt lyfta av locket men det är ju naturligtvis fortfarande möjligt att så sker. Allra helst skulle jag vilja kunna skruva fast det. Någon som har ett förslag?

12042010635.jpg

En enkel variant blir att bocka en plåt som ett upp och nedvänt U och fästa detta i brunnen.
Sen är det ju bara att gänga ett hål i U:et och dra en bult genom locket på brunnen

Jag tycker att TS verkar ha löst problemet redan genom installationen av vaktkatt :D

Jag har en liknande brunn med liknande lock. Det finns två fjäderbelastade klykor man måste trycka utåt innan locket kan lyftas av. Du kan ju helt enkelt byta till ett sådant lock.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.