G gromit42x skrev:
Ja. Det är vad rörisen säger. Funderar ändå om det funkar om vattennivån är så hög.
Den ena ventilen stänger ju flödet av vatten in i röret, den andra öppnar så att luft kommer in och det vatten som är kvar kan rinna ut.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gromit42x skrev:
Du menar att det måste läcka in vatten i brunnen? Ytvatten då?
Var vattnet kommer från vet inte jag men kommer det utifrån så är det tätning som gäller, kommer det från borran är det bäst att borra in ett rör och leda bort det till något dike

• Gilla
gromit42x
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Den ena ventilen stänger ju flödet av vatten in i röret, den andra öppnar så att luft kommer in och det vatten som är kvar kan rinna ut.
Hmm. Hänger inte med riktigt. Den enda ventil som finns uppe vid brunnen är vinterkopplingen. Den stänger inte huvudröret utan möjliggör bara att vatten i röret ovanför kopplingen kan rinna tillbaks ner i borrhålet om den är öppnad. Något som inte funkar när vattennivån är för hög.

https://billigtvvs.se/produktfiler/104737_datablad.pdf

• Brunn med vinterkoppling och rör ovanpå, omgiven av jord och verktyg. En blå slang är ansluten till kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G gromit42x skrev:
Hmm. Hänger inte med riktigt. Den enda ventil som finns uppe vid brunnen är vinterkopplingen. Den stänger inte huvudröret utan möjliggör bara att vatten i röret ovanför kopplingen kan rinna tillbaks ner i borrhålet om den är öppnad. Något som inte funkar när vattennivån är för hög.

[länk]
Precis, med den kan du stänga av vattnet, sen behöver du en ventil till för att släppa in luften, den låter man mynna ut ovan grundvattennivån så den suger luft istället för vatten.

13th Marine 13th Marine skrev:
Precis, med den kan du stänga av vattnet, sen behöver du en ventil till för att släppa in luften, den låter man mynna ut ovan grundvattennivån så den suger luft istället för vatten.
Men den stänger ju inte av vattnet. Den öppnar bara en förbindelse in till röret ifrån sidan. Jag är med på att vinterkopplingen kan förlängas upp så den suger in luft och det kanske räcker. Tänker bara att så länge vattennivån är högre än utloppet av huvudledningen så lär vattnet ändå tryckas upp till en nivå så att det kan rinna vidare nedåt.

Eller så har jag helt missförstått min installation:)

G gromit42x skrev:
Men den stänger ju inte av vattnet. Den öppnar bara en förbindelse in till röret ifrån sidan. Jag är med på att vinterkopplingen kan förlängas upp så den suger in luft och det kanske räcker. Tänker bara att så länge vattennivån är högre än utloppet av huvudledningen så lär vattnet ändå tryckas upp till en nivå så att det kan rinna vidare nedåt.

Eller så har jag helt missförstått min installation:)
Ah! Nu är jag med!

Du tänker att vattentrycket runt om pressar upp vattnet genom pumpen?

Yes!

Det tråkiga svaret kan vara att du behöver dra upp slangen efter pumpen i en loop ovan vattenytan och där sätta en luftning, antingen i eller utanför brunnen.
Alternativt en trevägsventil som kan stoppa från pumpen och släppa in luft från en annan slang när man vrider på den.

Är ganska säker på att det blir exakt som du är rädd för, att så fort nivån stiger över slangens högsta punkt så kommer det börja rinna från din dräneringsventil.

Du har ingen huvudkran efter serviceventilen men innan hydroforen? Då kan du ju stänga kranen innan vintern och sen tömma via serviceventilen på våren innan du öppnar huvudkranen igen.

A anderslofwall skrev:
Du har ingen huvudkran efter serviceventilen men innan hydroforen? Då kan du ju stänga kranen innan vintern och sen tömma via serviceventilen på våren innan du öppnar huvudkranen igen.
Tyvärr inte och svårt att få till med tanke på värmekabeln. Hela lösningen bygger på att man kan tömma ur hela systemet utan att få nytt inflöde ifrån brunnen. Möjligt att enda vettiga lösningen är att sätta en servis uppe vid brunnen. Alternativt höja upp utlopp och vinterkoppling så att den säkert ligger över grundvattennivån även på våren. Inte så mycket att spela på dock

G gromit42x skrev:
Tyvärr inte och svårt att få till med tanke på värmekabeln. Hela lösningen bygger på att man kan tömma ur hela systemet utan att få nytt inflöde ifrån brunnen. Möjligt att enda vettiga lösningen är att sätta en servis uppe vid brunnen. Alternativt höja upp utlopp och vinterkoppling så att den säkert ligger över grundvattennivån även på våren. Inte så mycket att spela på dock
Sätta en kulventil på inkommande till hydroforen men efter värmekablen? Är ju ingen stor insats direkt.

A anderslofwall skrev:
Sätta en kulventil på inkommande till hydroforen men efter värmekablen? Är ju ingen stor insats direkt.
Jo. Då kommer det dock fortfarande riskera att stå vatten mot resten av systemet (genomföring för värmekabel mm) men det kanske är bättre än inget.

G gromit42x skrev:
Jo. Då kommer det dock fortfarande riskera att stå vatten mot resten av systemet (genomföring för värmekabel mm) men det kanske är bättre än inget.
Vet du hur långt upp i ledningen värmekabeln går? Skulle ju kunna sätta en kulventil på ledningen uppe vid foderröret, under förutsättning att värmekablen inte når ända dit.
Fast enklast är nog att gräva fram foderröret en bit ned och sätta in en avtappning på lagom nivå så att vattnet kan dräneras bort. Är ju inte heller en jätteinsats.

A anderslofwall skrev:
Vet du hur långt upp i ledningen värmekabeln går? Skulle ju kunna sätta en kulventil på ledningen uppe vid foderröret, under förutsättning att värmekablen inte når ända dit.
Fast enklast är nog att gräva fram foderröret en bit ned och sätta in en avtappning på lagom nivå så att vattnet kan dräneras bort. Är ju inte heller en jätteinsats.
Pratade precis med brunnsborraren. Han föreslog precis det. Dränering

G gromit42x skrev:
Pratade precis med brunnsborraren. Han föreslog precis det. Dränering
Är nog enklast som sagt! Se bara till att det blir ordentligt tätt vid genomföringen i foderröret för dräneringen så att du inte får in dagvatten.
Såg också att det såg ut som att toppen på foderröret bara hade en tejp eller fasttejpad plast som ”lock”? Det behöver du åtgärda med något mer permanent också som inte läcker på sikt. Lycka till med allt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.