Mikael_L
bergstrollet skrev:
En golvbrunn med oljeavskiljare... är det samma sak som spygatt?
Nej, en spygatt är en golvbrunn utan vattenlås.
Brukar i sin tur vara kopplad vidare till t.ex. en golvbrunn med vattenlås.

Har läst alla inlägg och kan bara konstatera att miljö-nissarna har varit i farten igen.
Om man har ett garage för enbart förvaring av bil så uppstår en lustig situation.
Jag bor i en bostadsrätt med 49 platser. Där finns en längsgående brunn och en tvärs över nedfarten.
I vintras flöt det stora mängder vatten på golvet så vi ringde JM som byggt huset och klagade på avloppet.
Svaret blev att det inte fanns något. Det skulle självdunsta! Då vi inte kunde gå torrskodd i garaget så sög vi upp vattnet och släppde det i den andra (tvärgående) brunnen som hade avlopp. Det var ca 600 liter som då förmodligen gick ut i dagvattnet.
Vad gör man då? JM svarade att alla måste borsta av bilarna innan de kör in!! Här har man missat att det är människor vi pratar om. Hur få 49 personer att sköta detta?
Men ponera att alla stannade utanför garaget och borstade av bilarna. Den snön smälter någon gång och vart tar det vattnet vägen? Jo, till dagvattnet!!!!

Tror inte miljö-nissen som hittade på bestämmelsen tänkte på detta. Eller han kanske vi skulle frakta iväg dessa 600 liter till återvinningen? Önsketänkande!

Kent Vesterberg i Farsta

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är rätt vanligt idag att bygga garage i flerbostadshus utan golvbrunnar. Golvbrunnar i garage i den storlek kräver fett och oljeavskiljare. Vidare så gräver man oftast ner garaget under mark vilket omöjliggör att vattnet från brunnarna kan rinna ut i det kommunala dagvattensystemet utan att först pumpas upp till dagvattenröret. Allt detta kräver ju regelbunden service och kostar så klart pengar. När man bygger garage under marken krävs det inte våldsamt mycket energi för att hålla ~8-10 grader C vilket möjliggör dunstning.

Konstigt? Nej
Bra? Nej

Flyttar upp en jättegammal tråd till ytan.

Bor i ett hus som är byggt -59 och i garaget, som har plats för en VW Golf, så har jag golvbrunn som bara är i vägen och börjar lukta illa imellanåt.

Jag har dock vattenkran i garaget, så ända anledningen till att jag inte tagit bort brunnen redan är att jag är rädd för ifall kranen börjar läcka i garaget när jag inte är hemma på ett tag.
Är iofs i garaget dagligen normalt sett, men better safe than sorry.

Men funderar nu på att fimpa brunnen och flytta kranen till utsidan av huset istället.

Hela grejjen med min brunn är att den är kopplad rakt in till vanliga avloppsröret i huset. Sen om det går till dagvatten eller inte har jag ingen aning om.
Dock vet jag att gamla ägaren höll på med motorcross, och det var rätt gött med olja m.m. i brunnen när jag flyttade in i huset. Så gud vet vad smo runnit ut genom den brunnen.

Nya brunnar har en funktion , där kranen "spiller" lite vatten till brunnen när man använder kranen. Då torkar inte brunnen. Kolla på det om det är ett alternativ.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.