H Håbbe01 skrev:
Tror du behöver nått sånt här
[länk]
Passar inte i den hålen på min brunn eftersom 1G är redan och finns inte sugslang som är tunnare

Krilleman
Nasp7777 Nasp7777 skrev:
Jag har försökt exakt samma som den röda linjen
har inte fungerat:( vatten har kommit 1-2 gånger som kräkning”
5400 Gardena 8 M 4.2 bar
Kan det vara att behöver nån annan typ av pump
Nej, det du behöver är att pumpen står högst upp, så sugslangen blir enligt bilden.

Ställ pumpen på något så den kommer överst...

Målet är att sugslangen OCH pumpen fylls på med kannan.

Precis som bilden.
Aldrig ha sugslangen över pumpen...
1776541815968.png

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Visst borde det gå bra att sätta en backventil direkt på pumpen och sen använda sugslangen utan filtret? Om enbart sugslangen passar inuti röret.

[länk]

Osäker på om just denna har rätt gänga.
Jag ska retunera imorgon 5400Gardena och köpa någon annat typ kanske pumpen är fel men vatten kommer inte :( jag har bakventil från pumpen direkt jag har provat också :(

Nasp7777 Nasp7777 skrev:
Passar inte i den hålen på min brunn eftersom 1G är redan och finns inte sugslang som är tunnare
Jamen dåså, din brunn kan aldrig ha fungerat eftersom det inte kunnat sugits något vatten eftersom rätt slang aldrig kunnat stoppats ner...

Skärp dig, vad har ändrats sedan det fungerade, återskapa det scenariot och vips så fungerar det igen.

D Dilato skrev:
Jamen dåså, din brunn kan aldrig ha fungerat eftersom det inte kunnat sugits något vatten eftersom rätt slang aldrig kunnat stoppats ner...

Skärp dig, vad har ändrats sedan det fungerade, återskapa det scenariot och vips så fungerar det igen.
Gamla ägare lever inte … så jag har flyttat i villan 2019
Men jag kunde inte fortfarande inte hitta historik. Hur har det varit innan?

Krilleman
Nasp7777 Nasp7777 skrev:
Jag ska retunera imorgon 5400Gardena och köpa någon annat typ kanske pumpen är fel men vatten kommer inte :( jag har bakventil från pumpen direkt jag har provat också :(
Jag tror detta är onödigt att returnera då du inte följt instruktionen till punkt och pricka...

Ställ pumpen högt och prova igen efter påfyllning.

1776542177619.png

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag tror detta är onödigt att returnera då du inte följt instruktionen till punkt och pricka...

Ställ pumpen högt och prova igen efter påfyllning.

[bild]
Tack om du tycker att den är rätt produkt jag behåller jag kan prova igen men men jag tror att den är inte kraftigt tillräckligt …
Om jag lyckas nångång jag återkommer men ( någon granne har sagt till att finns filter längsner och har gissat att backventilen behövs kopplas direkt i den rören och vatten kommer utan slang inne :( konstigt för mig men vet ej

• IMG_9704.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Nasp7777 Nasp7777 skrev:
Tack om du tycker att den är rätt produkt jag behåller jag kan prova igen men men jag tror att den är inte kraftigt tillräckligt …
Om jag lyckas nångång jag återkommer men ( någon granne har sagt till att finns filter längsner och har gissat att backventilen behövs kopplas direkt i den rören och vatten kommer utan slang inne :( konstigt för mig men vet ej
Det verkar som pumpen ska klara av detta galant.

Ställ pumpen högt och prova igen.
Inga luftbubblor i sugslangen!

1776542889671.png

https://www.gardena.com/se/produkte...mpar/tradgardspump-5400-silent/970830501.html

1776542855828.png

Krilleman Krilleman skrev:
Det verkar som pumpen ska klara av detta galant.

Ställ pumpen högt och prova igen.
Inga luftbubblor i sugslangen!

[bild]

[länk]

[bild]
En frãga bara att du vet i båda gardenas hål för slang jag har användat såna kopplingar(bild)
eftersom vet ej annan idè

• IMG_9705.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Nasp7777 Nasp7777 skrev:
n frãga bara att du vet i båda gardenas hål för slang jag har användat såna kopplingar(bild)
eftersom vet ej annan idè
Sugslang ska ha så stor innerdiameter som du kan ha för att maximera flöde!

Tryckslang är inte riktigt lika viktigt med det, men likväl ska man sträva efter så stor inner-area här med.

har du fyllt rörpipen med vatten tills det rinner över och det inte heller verka sjunka undan med någon större takt?. om så så har du förmodligen fungerande backventil

kan du fylla på vatten 'hur länge som helst' så har du förmodligen ingen fungerande backventil i ändan av sugröret och det måste fixas först, och sedan vattenfylla röret igen. - pumpen med sugslang skall sedan monteras högre än toppen av rörändan och det i sin tur fyllas upp med vatten så att både rörstumpen ur golvplattan, sugslangen för pumpen och pumphuset är fylld med vatten, därefter kan du starta pumpen

Egentligen borde du ha ett mellanfilter av grövre typ mellan rörstumpen och pumpintaget, så här i början, typ björnfilter/patronfilter med den grövsta nätinsatsen som går att hitta då nu när du pumpar första gången på mycket länge så kommer det troligen en massa bös, rostflagor, insekter mm. som snabbt kan korka igen ejektorn på din pump, och du får plocka isär den för rengöring mer än en gång... så ett grovfilter innan pumpintaget är rekommendabelt tills allt är urspolat med större mängd pumpad vatten, därefter kan man troligen ta bort den då filter har en bromsande verkan på vattenflödet och på sugsidan är det redan innan små marginaler.

Jag tror inte du får det att fungera med ½" sugslang, den måste vara grövre, och du måste ha en fungerande backventil i botten på röret. Du kan inte heller sticka ner en tunn slang i röret utan måste gå på detta med 3/4" eller 1" styv slang som inte sugs ihop.

Fotografen Fotografen skrev:
Jag tror inte du får det att fungera med ½" sugslang, den måste vara grövre, och du måste ha en fungerande backventil i botten på röret. Du kan inte heller sticka ner en tunn slang i röret utan måste gå på detta med 3/4" eller 1" styv slang som inte sugs ihop.
1” passar inte eftersom denna rör (brunn) är 1 redan så kan inte använda alla sugslang är 1” och faktist jag behöver som finns inte …
Jättekompliserat situation :( jag funderar att stoppa in vanligt slang och i pumpen kläma fast manuelt

Det är inte så att man har använt denna för att gå på röret...?

Screenshot 2026-04-19 at 10-39-26 Brunn hjälp koppling och pump typ Sida 2 Byggahus.se.png

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
X xxargs skrev:
har du fyllt rörpipen med vatten tills det rinner över och det inte heller verka sjunka undan med någon större takt?. om så så har du förmodligen fungerande backventil

kan du fylla på vatten 'hur länge som helst' så har du förmodligen ingen fungerande backventil i ändan av sugröret och det måste fixas först, och sedan vattenfylla röret igen. - pumpen med sugslang skall sedan monteras högre än toppen av rörändan och det i sin tur fyllas upp med vatten så att både rörstumpen ur golvplattan, sugslangen för pumpen och pumphuset är fylld med vatten, därefter kan du starta pumpen

Egentligen borde du ha ett mellanfilter av grövre typ mellan rörstumpen och pumpintaget, så här i början, typ björnfilter/patronfilter med den grövsta nätinsatsen som går att hitta då nu när du pumpar första gången på mycket länge så kommer det troligen en massa bös, rostflagor, insekter mm. som snabbt kan korka igen ejektorn på din pump, och du får plocka isär den för rengöring mer än en gång... så ett grovfilter innan pumpintaget är rekommendabelt tills allt är urspolat med större mängd pumpad vatten, därefter kan man troligen ta bort den då filter har en bromsande verkan på vattenflödet och på sugsidan är det redan innan små marginaler.
Tack för förklaring. Grejen är att storslagen som jag har köpt är en inch och passar inte i den röret på min bron därför jag försöker alltid med vanlig slang
Jag vet det är jätte komplicerat , tack

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.