- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej,
har anlitat en firma för att renovera mitt badrum, och brunnen som är av märket PURUS/150mm verkar ligga för lågt i förhållande till tätskiktet. Ytterligare en fråga: De använder biltemas folie, men som jag ser det finns ingen manschett under, försökte läsa in mig på det systemet och det borde ha limmats underifrån, och då borde man se den komma fram i ringen, men där syns bara folien. Finns det någon som utifrån bilderna direkt kan säga att det är felinstallerat ?
Mvh/Anette
har anlitat en firma för att renovera mitt badrum, och brunnen som är av märket PURUS/150mm verkar ligga för lågt i förhållande till tätskiktet. Ytterligare en fråga: De använder biltemas folie, men som jag ser det finns ingen manschett under, försökte läsa in mig på det systemet och det borde ha limmats underifrån, och då borde man se den komma fram i ringen, men där syns bara folien. Finns det någon som utifrån bilderna direkt kan säga att det är felinstallerat ?
Mvh/Anette
är det en rak kant eller är det mjuk rundning ner till brunnen? mjukrundning ska det vara.
manschetten borde du se, fast inte under den blå ringen utan du borde se konturerna av den under tätskiktsfolien, manschetten är ca 35-40cm i fyrkant och kanske 1mm tjock så jag undrar om det inte är den man anar på sista bilden under BI?
manschetten borde du se, fast inte under den blå ringen utan du borde se konturerna av den under tätskiktsfolien, manschetten är ca 35-40cm i fyrkant och kanske 1mm tjock så jag undrar om det inte är den man anar på sista bilden under BI?
det är en mjuk rundning ner till brunnen, men det är uppbyggd, dvs det är inte själva brunnens rundning. Notera att det är minst 2 cm mellan toppen av rundningen till själva ringen. Sen finns inte ngn antydan av manschetten under folien, håller med att man borde se den under som en kant. Det här är knepigt, ska prata med snickaren senare idag om allt detta. Tycker spontant att brunnen ser ut att ligga lågt, och som sagt rundningen är inte av plast, utan av annat material som de byggt upp.
Ytterligare en bild, där ser man att det inte finns ngn manschett under verkar det som. Borde vara rätt viktigt att ha med ?
Men enligt standard står det att tätskicktet skall vara i nivå med övre kanten på själv brunnen, och så ser det inte ut eftersom rundningen är uppbyggd ? 2 cm är det mellan ringen och själva golvytan.
Tack för alla svar !
Men enligt standard står det att tätskicktet skall vara i nivå med övre kanten på själv brunnen, och så ser det inte ut eftersom rundningen är uppbyggd ? 2 cm är det mellan ringen och själva golvytan.
Tack för alla svar !
Läste monteringsanvisning till brunnen: Golvbrunnens överkant (flänskant)
skall vara i nivå med färdigt golv, d.v.s.i nivå med plastmatta/tätskikt.
Känns inte som att brunnen är monterad så. Sen är frågan hur viktig manschetten är. Kan gå att fixa ovanifrån istället. Är det någon som har känsla för detta ? Ska jag be firman riva upp ?
skall vara i nivå med färdigt golv, d.v.s.i nivå med plastmatta/tätskikt.
Känns inte som att brunnen är monterad så. Sen är frågan hur viktig manschetten är. Kan gå att fixa ovanifrån istället. Är det någon som har känsla för detta ? Ska jag be firman riva upp ?
Vad gäller val av firma: har anlitat dessa ett antal gånger tidigare, många i min omgivning likaså. Att det använder Biltema är att få ner min kostnad och ingenting annat. Nu hoppas jag ni kan hjälpa mig förstå om jag ska be firman riva upp och höja brunnen och fixa med manchetten, det är det jag har problem att analysera.
som fallet är på bilderna i monteringsanv. är det nog rätt sällan det blir.
manschetten är jätteviktig!
MEN ska du ha mosaik på golvet?
hur fick du tag på den som gör golvet? vet du något om han?
manschetten är jätteviktig!
MEN ska du ha mosaik på golvet?
hur fick du tag på den som gör golvet? vet du något om han?
Redigerat:
anledningen till att jag frågar om mosaik är att det står i branschreglerna att man ska tänka på att det blir en kant vid manschetten och att man kan spackla ut den om man ska ha mosaik på golvet
Dom kanske är väldigt nogranna?
kan du lägga något rakt från ena kanten på brunnen och upp så man ser hur kanten är?
Dom kanske är väldigt nogranna?
kan du lägga något rakt från ena kanten på brunnen och upp så man ser hur kanten är?