Jag har precis flyttat till ett hus, fristående (dvs ej flerfamiljshus) men bostadsrätt.
Jag har nu upptäckt myror som Anticimex identifierat som brun trämyra. Dem var här igår och la ut gift, nu säger dem bara åt mig att avvakta.
Brun trämyra bygger oftast (alltid?) sina bon i murket/fuktskadat trä. Jag hittade någon myra då och då, tills en dag då det var ett 20-tal i en lång gång längst en list. I det rummet har jag även sett spån som skjutits ut under listerna vid några tillfällen (se bilder). När jag bytte vägguttag låg det även döda myror i vägguttagen.
Men.. nu till min fråga. Hur går jag vidare nu? Dessa myror kan ha byggt ett bo i mina väggar så även om dem dör ut så är jag orolig över om dem orsakat skada inne i väggen. Anticimex säger att dem inte hjälper till med sånt. En på deras kundtjänst rådde mig att göra en fuktmätning eftersom dem ”bara” bygger bo i fuktskadat trä..
Vem vänder man sig till nu? Borde jag börja med en fuktmätning eller öppna upp väggen för att se.
Har någon här erfarenhet av detta och kan ge mig råd?

• Brun trämyra på vita pappersservetter på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en golvlist med träflis och nyligen applicerad grön färg, där spår av brun trämyra har rapporterats.
    Skapa konto
  • Närbild av golvlist med grönt målartejp på en vägg, med träspån samlat på golvbrädan nedanför listen.
    Skapa konto
  • Döda myror och spån vid ett grönt vägguttag, påträffade under en undersökning av potentiella brun trämyror i fuktskadat trä.
    Skapa konto
När byggdes huset och är det myror i ytterväggarna

H Håbbe01 skrev:
När byggdes huset och är det myror i ytterväggarna
Huset byggdes 2019 och jag har inte hittat några myror på utsidan av väggen. Väggarna där jag sett myror är både innevägg och väggar som är mot ytterväggen.

F FrejaB skrev:
Huset byggdes 2019 och jag har inte hittat några myror på utsidan av väggen. Väggarna där jag sett myror är både innevägg och väggar som är mot ytterväggen.
Ok borde inte vara fukt i väggarna på sånt nytt hus om inte nått rör läcker

H Håbbe01 skrev:
Ok borde inte vara fukt i väggarna på sånt nytt hus om inte nått rör läcker
Håller med men det vet jag inte utan att öppna upp väggen och kolla tänker jag. Jag hade hoppats att någon här hade erfarenhet av trämyror och kunde uttala sig något kring det.

Det är klart att det kan finnas fukt i ett nytt hus också, te.x. pga byggslarv eller felkonstruktion. Fuktmätning låter absolut som det första du ska göra. Prata även med grannar med likadana hus om det är ett massproducerat BRF-område, och se om de har haft problem med fuktskador eller myror.

Du kan också ta loss golvlisterna och se hur det ser ut i springan mellan golv och vägg. Om det t.ex. rasar ut drösvis med spån på något visst ställe är det ju ett bra ställe att börja öppna upp väggen på.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi har exakt samma problem och får exakt samma svar från If och Anticimex. Kan vi få hjälp med att ta reda på var man ska börja i huset frågar man sig, If har inget svar. Inga rekommendationer, inga tips på företag. Anticimex själva vet inte om att dom har en avdelning som arbetar med fukt. Och myrorna är kvar, dom bor ju där för att dom trivs.
Myrorna bor förmodligen inte mitt i det blöta, bara i närheten. Även om vi till slut fattar var det är blött, vilket vi trodde att vi gjorde, är myrorna kvar.
Dom äter inte socker, så giftet Anticimex spred ut gör ingen som helst nytta.
Vi skulle vilja ha en besiktning av huset, det gör inte If.
Om jag inte tar deras dyrare försäkring... det kan vi ju pröva förstås men dom kunde väl göra en besiktning och ta separat betalt?
Så nu river vi lite på måfå och tittar. tja, myrorna vandrar lite här och där.
Ursäkta blev ett långt klagobrev, utan lösning på problemet.

M Mamsenbamsen skrev:
Även om vi till slut fattar var det är blött, vilket vi trodde att vi gjorde, är myrorna kvar.
Vad hittade ni och när? Är allt fuktigt borttaget eller uttorkat?

I mitt hus brukade det komma in myror under ett par dagar tidigt på sommaren varje år. De utgick från hallen men gick runt i hela huset. Med åren började denna period utökas till veckor och sedan månader. När jag tog tag i det så var det felbyggt i och utanför hallen. En uteplats var gjuten in mot husväggen och bärlinan var rutten. Vatten som rann på uteplatsen rann in mot väggen och kom inte därifrån. Efter åtgärd aldrig några myror inne.

En bekant hade myror inomhus som trivdes för att takreglarna hade ruttnat av att taket läckte. Jag tror att myrorna försvann helt efter att han reparerade också.

Börja med att räkna ut var de håller till. De går ju runt en del. Men det brukar gå att förstå vilken del av huset de bor i. Fundera sedan på var där det kan komma vatten ifrån. Taket, grunden, vattenledning eller avlopp.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad hittade ni och när? Är allt fuktigt borttaget eller uttorkat?

I mitt hus brukade det komma in myror under ett par dagar tidigt på sommaren varje år. De utgick från hallen men gick runt i hela huset. Med åren började denna period utökas till veckor och sedan månader. När jag tog tag i det så var det felbyggt i och utanför hallen. En uteplats var gjuten in mot husväggen och bärlinan var rutten. Vatten som rann på uteplatsen rann in mot väggen och kom inte därifrån. Efter åtgärd aldrig några myror inne.

En bekant hade myror inomhus som trivdes för att takreglarna hade ruttnat av att taket läckte. Jag tror att myrorna försvann helt efter att han reparerade också.

Börja med att räkna ut var de håller till. De går ju runt en del. Men det brukar gå att förstå vilken del av huset de bor i. Fundera sedan på var där det kan komma vatten ifrån. Taket, grunden, vattenledning eller avlopp.
Vi kollar uteplatsen... gjuten mot yttervägg med räfflad plastmatta (äldre platonvariant) emellan. Hittat myrstig som går in bakom plastplattan hm... Ska definitivt kolla mer under trallen, det blir varmt för maken som står för skruvandet ;-) Tack för tipset!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.