Gammalt hus med äldre vattenledningar av okänd kvalitet.
Kran, blandare från 2008.
Har reagerat på att när man spolar vatten låter det som ett ”brummande” ljud från blandaren/kranen. Svårt att beskriva ljudet. Man kan även höra ljudet inne i skåpet under diskbänken, där vatten-/avloppsledningarna går. Ljudet varierar men ibland låter det högre när man spolar med högre tryck. Tycker även det låter mer när jag spolar kallvatten än varmvatten.
Vad sjutton är det för ljud?
Något med själva ledningen, blandaren, kranen? Hoppas innerligt det inte indikerar hål på någon vattenledning.
Tacksam för er input!
Kran, blandare från 2008.
Har reagerat på att när man spolar vatten låter det som ett ”brummande” ljud från blandaren/kranen. Svårt att beskriva ljudet. Man kan även höra ljudet inne i skåpet under diskbänken, där vatten-/avloppsledningarna går. Ljudet varierar men ibland låter det högre när man spolar med högre tryck. Tycker även det låter mer när jag spolar kallvatten än varmvatten.
Vad sjutton är det för ljud?
Något med själva ledningen, blandaren, kranen? Hoppas innerligt det inte indikerar hål på någon vattenledning.
Tacksam för er input!
Ljudet avtar om du öppnar bara lite och ökar med mer fart. Det är blandaren det brummar om, i blandaren sitter en trevägsventil som ska blanda KV och VV till temp. Vattengenomströmningen kan ge turbulens i blandaren och brum blir.Kan inget om din blandare, om det går att byta delar i den och är lönt. Annars en ny blandare.
Tack snälla för svar!J jonaserik skrev:Ljudet avtar om du öppnar bara lite och ökar med mer fart. Det är blandaren det brummar om, i blandaren sitter en trevägsventil som ska blanda KV och VV till temp. Vattengenomströmningen kan ge turbulens i blandaren och brum blir.Kan inget om din blandare, om det går att byta delar i den och är lönt. Annars en ny blandare.
Är det normalt även att vattnet ser ut att ”pulsera”? Ungefär som om trycket i kranen/vattnet varierar. Om jag låter vattnet flöda i ett visst läge och tittar.
Brummandet brukar bero på tryckslag/pulsering i vattenrören. Troligen orsakade av blandaren/kökskranen och kanske i kombination med klena rör dimensioner.
Som tidigare skrivit skulle jag prova byta till en ny blandare från erkänd tillverkare (tex FM Mattson eller Mora eller Oras eller liknande) Om inte det hjälper så skulle jag prova komplettera med en tryckslagsdämpare.
https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/har-du-problem-med-att-det-slar-i-roren-vid-anvand/
Som tidigare skrivit skulle jag prova byta till en ny blandare från erkänd tillverkare (tex FM Mattson eller Mora eller Oras eller liknande) Om inte det hjälper så skulle jag prova komplettera med en tryckslagsdämpare.
https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/har-du-problem-med-att-det-slar-i-roren-vid-anvand/
Klicka här för att svara