Byggahus.se
Bor i ett radhus med direktverkande el. För några dagar sen kopplade jag ur ett element i badrummet på ovanvåningen, och sedan dess är det problem. Det brummar i proppskåpet och propparna smäller efter en stund. Det är propparna som hör till elementen på ovanvåningen.
Kablarna som satt i elementet tidigare har jag isolerat med eltejp.
Någon som har nåt tips på vad felet kan vara, eller hur jag kan felsöka?
 
Vad exakt kopplade du ur? två trådar, 3 eller fler? Jag tycker att du skall ta ur propparna som hör till dessa elementn NU. Jag misstänker att du kan ha kopplat isär anslutningen av nollan till elementen. Om det då är 230V element så kommer vissa av dem att drivas med 400V i det läget, avservärd brandrisk.Och mycket stor risk att elementen går sönder (vilket iofs. är bra för då slutar det gå ström som kan orsaka brand).
 
  • Gilla
VincentDeo
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vad exakt kopplade du ur? två trådar, 3 eller fler? Jag tycker att du skall ta ur propparna som hör till dessa elementn NU. Jag misstänker att du kan ha kopplat isär anslutningen av nollan till elementen. Om det då är 230V element så kommer vissa av dem att drivas med 400V i det läget, avservärd brandrisk.Och mycket stor risk att elementen går sönder (vilket iofs. är bra för då slutar det gå ström som kan orsaka brand).
Ja det är 4 trådar. En grå, en svart, en gulgrön och en grön.
(Jag har stängt av elementen och tagit ur propparna.)
Kan jag göra något annat med sladdarna? Nu är de bara tejpade.
 
De bästa är att ta hem en elektriker som kollar över din anläggning, så du får koll på läget.
 
  • Gilla
VincentDeo och 1 till
  • Laddar…
VincentDeo VincentDeo skrev:
Ja det är 4 trådar. En grå, en svart, en gulgrön och en grön.
(Jag har stängt av elementen och tagit ur propparna.)
Kan jag göra något annat med sladdarna? Nu är de bara tejpade.
Färgerna på dina sladdar är ointressant. Det är endast grön/gul som man kan göra antaganden kring.

Det som är relevant är hur dessa ledare var anslutna och exakt vad du gjorde när du kopplade bort elementet. Fanns det två ledare som vara sammankopplade tidigare som du nu har särat på? Ett foto brukar hjälpa, om du har ett foto på hur det var kopplat innan du rev.
 
  • Gilla
VincentDeo
  • Laddar…
Har du en multimeter?
 
A Alexn72 skrev:
Har du en multimeter?
Ja det har jag. Men jag är inte så kunnig i att använda den.
 
VincentDeo VincentDeo skrev:
Ja det har jag. Men jag är inte så kunnig i att använda den.
För att vara helt ärlig så är det katastrof att du inte kan använda den men kopplat in ett element.


Lite som att köra bil inne i stan men inte kunna trafikreglerna...

Nåväl lägg upp en bild på din multimeter.
Ställ den även i de läge du tror den ska stå i för att mäta de som är relevant i detta fallet samt motivera ditt beslut.
 
Men nu så har han ju inte kopplat in ett element.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om det finns troll här så är det du. Var snäll o sluta kommentera frågor som du inte behärskar. Detta är inte facebook.
Har bett moderator ta bort inlägget eftersom jag förolämpade TS genom att ifrågasätta tråden.
Att ge TS råd att snarast kontakta en elektriker är ett relevant råd i sammanhanget.
 
  • Gilla
VincentDeo och 1 till
  • Laddar…
alltid bra med ett antal kort, och film om ljudet kommer med
 
H hempularen skrev:
Vad exakt kopplade du ur? två trådar, 3 eller fler? Jag tycker att du skall ta ur propparna som hör till dessa elementn NU. Jag misstänker att du kan ha kopplat isär anslutningen av nollan till elementen. Om det då är 230V element så kommer vissa av dem att drivas med 400V i det läget, avservärd brandrisk.Och mycket stor risk att elementen går sönder (vilket iofs. är bra för då slutar det gå ström som kan orsaka brand).
Med tanke på att säkringar nu går sönder tyder det på att något (element?) redan har gått sönder och blivit en kortslutning, annars borde inte säkringar börja gå. Tanken på isärkopplad nolla som orsakat skador ligger nära till hands.

Så, till TS, prova inte mer eftersom det troligen har hänt något dåligt i systemet, det behöver felsökas innan man återinkopplar något. Att ta dit en elektriker är en utmärkt idé.
 
  • Gilla
VincentDeo
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Men nu så har han ju inte kopplat in ett element.
Läste jag så fel 😅
Ja då ber jag om ursäkt.

Men lika nyfiken för de blir jag... Hur vet man att de var spänningslös?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.