Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hur bär man sig åt för att fördela ett arv rättvist då familjen består utav ett röttägg som anser att den enda rättvisa vore om alla dog en tragisk död för att själv kunna ärva mer?

Hur värderas tillgångar?

I en bra familj är jag övertygad om att det går att komma överens även om en del saker är värda lite mer än andra.
SÅ är det nästan i vår familj också om det inte vore för en person som garanterat kommer att bråka i en evighet med alla andra om allt...men mest bara för bråkets skull.

JO sådant händer även i de bästa familjer och jag har inte lust att anlita en massa advokater bara för att det skall så vara...sådant kostar mer än det smakar och är bara smärtfullt för de drabbade.

Den enda rättvisa är att personen ifråga inte får ett korvöre......men hur löser man det?

Såvitt jag vet är det omöjligt att göra en bröstarvinge arvlös. Han/hon har alltid rätt till minst sin laglott (vilket motsvarar halva arvslotten). En minskning från arvslott till laglott måste göras i testamente, det är förstås ingenting som övriga arvtagare kan bestämma i efterhand. (Däremot kan den som vill göra arvsavstående.)

Det är ofta svårt att värdera tillgångar, inte minst om emotionella värden ska vägas in. I en situation som er är det troligtvis bäst att anlita en utomstående bouppteckningsman.

Ett sätt är ju om inget finns att ärva. Man kan ge bort allt man äger innan man dör till precis vem man vill.

Snailman
daviden skrev:
Ett sätt är ju om inget finns att ärva. Man kan ge bort allt man äger innan man dör till precis vem man vill.
finns väl en viss risk att det ses som förskott på arv...

Absolut, man måste skriva att det inte är förskott på arv.

Det räcker inte att skriva så, det räknas ändå som förskott om givaren avlider inom viss tid efter (5 eller 10 år, kommr inte ihåg vilket).

Är inte de lagarna märkliga? Att man har rätt till ett arv hur lite man än förtjänat det?

Lagen är inte skriven för att ta hansyn till om man "förtjänar saker" Vore det så skulle vi kunna slå ihjäl många idioter som mördare osv! Så funkar det inte.

De arvsskiften jag varit inblandade i har vi använt 3 oberoende värderingsmän/firmor som har fått värdera eller bjuda på egendomen om dom skulle köpa in den (Räkna med rejäla skambud för tex lösöre inklusive bortforsling/städning...). Anledningen till att vi använt 3 är att tar man två så får man olika svar och då har man ingen aning om vem som är mest "rätt". Tar man tre så har vi utgått att från de två som är närmast så är det det värdet som gäller. (Kan skilja rejält mycket på både lösöre och fast egendom).

Har sen någon av de inblandade dödsbodelägarna velat köpa till det priset har dom fått det. Är det flera som vill ha en sak så har dom fått ha en egen budgivning där den som bjudit mest fått ta just den saken. Pengarna går sen självklart in i dödsboet.

Men bäst är såklart om det är vettiga människor som kan komma överrens utan att dra saker på petimeternivå. Tyvärr är min erfarenhet att arv (pengar eller affektionsvärde) är ett tillfälle då människors sämsta sida visar sig...

hempularen skrev:
Det räcker inte att skriva så, det räknas ändå som förskott om givaren avlider inom viss tid efter (5 eller 10 år, kommr inte ihåg vilket).

Det var nyheter för mig. Har du någon källa på denna "preskriptionstid" ?

Man kan teckna en Kapitalförsäkring och stoppa in alla sina pengar i, samt skriva in väl valda förmånstagare. Förutsätter att man lever (duh), men det täcker såklart inte annat än pengar...

Det bästa i er situation måste väl ändå vara att dra iväg rubb som stubb på en vanlig allmän auktion där hela klabbet går, varenda liten pinal. Vill någon av arvingarna ha någon speciell sak så får den personen köpa på auktionen. Rättvist för alla och en hög med pengar är väldigt enkelt att dela i jämlika högar.

På det viset får var o en en chans att ta hand om de grejer de vill ha till rätt marknadspris och tjafset om att den o den fått si o så mycket mer i värde än den andre är för evigt borta.

Arv är ofta bara ett enda skit, det är fler än en familj som fått problem efter skiften just för att någon känt sig orättvist behandlad. Bättre att kapitalisera rubbet och dela kakan.

Själv ska jag dö med 2 kronor på banken, en åt varje barn...De kan gott få vinna sina egna segrar i livet med stöd av mig medans jag lever. Jag ska ha en bra ålderdom om jag når dit och inte sjutton tänker jag på att jag ska lämna efter mig något. Hoppas mina föräldrar tänker likadant. Spelar väl ingen roll förresten, är man 7 syskon blir det inte mycket att ärva ändå....:)

Problemet kvarstår dock.....Rötägget i fråga SKALL inte ha något!
1. Mycket pengar ligger i ett företag som de övriga "barnen" har byggt upp tillsammans och som de har lagt sin själ i.
2. Vidare finns tillgångar i Aktier och Fonder som inte lämpar sig att säljas eftersom de ger en avkastning som jag lever på.
Tiden har vi kanske om jag får leva ett normallångt liv men vad händer om jag avlider i förtid?
Vi har så många gånger fått våra liv förstörda utav detta nämnda rötägg och vill inte behöva röra upp våra liv totalt p.g.a att jag kanske dör i en olycka e.t.c

Mina övriga barn är mycket oroliga för vad som händer den dagen som jag inte finns mer.....en stor oro är just att behöva få in nämnda person i sina liv igen.
Han kommer att vända upp och ner på hela deras tillvaro för att få ut maximalt....
Om sedan ett företag och hus e.t.c måste säljas för att förstöra och maximera "vinsten" ......bryr sig nämnda person väldigt lite om.

Att sälja allt och dela upp pengahögen rättvist är alltså det värsta som kan hända!
Help....

Jag måste erkänna att jag inte ser problemet.
Ge bort allt till de du vill och skriv att detta inte är att betrakta som ett förskott på arv.
Tycker du fortfarande att det känns osäkert, gå til en jurist och få bekräftat att detta är juridiskt okej.

P
Jag ser åtminstone problemet om man inte vill ge bort något under sin levnad utan bara vill att det som ärvs ska fördelas på ett visst sätt,

Man kan ju bilda aktiebolag och sen sälja aktierna för en krona var till barnen.

Man FÅR också sälja saker till underpris ;)

Fondportföljen kan även den säljas till underpris.

Om du är mycket orolig så kontakta en advokat och få råd hur det hela ska bli "vattentätt". Gratis första 15 minuter räcker bra långt.

Se också till att allt finns på papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.