Toppen! Bra att du uppdaterade så att vi fick veta :)

D09
Ha ha åkte på ett bakslag på besiktningen... Bytte andra sidan igårkväll, testade o parkerade i brant backe och den stod kvar. Men nu på besiktningen sa dom att den bara tog vänster bak *suck*

Du körde för kort sväng? Testa bromsarna på grusväg innan besikting, det räcker om man kör på ettan, dvs låg hastighet och sedan bromsar hårt, då ser man i grusspåret om det drar snett, samma med handbroms.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Åkte väl ca 2 mil, men gjorde väl ingen direkt hård inbromsning. Ska testa av på grusvägen sen :)

D09
Verkar vara handbromsvajern som inte drar fram hävarmen helt, provade o dra handbromsen och den tar lite, knackade till på hävarmen med en hammare och sen tog den bättre..

D09
Brukar det finnas någon grej under bilen som man kan spänna vajern med till resp sida? :/

Njaä, på de jag har haft så spände man vajrarna vid spaken, men det har jag aldrig behövt göra.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Trött jag blir, hittar upp bilen, drar handbromsen och behöver ett järnrör för att få skivan o röra sig.... Ändå säger Bilprovningen att den inte tar :/

Ja, men nu har du kört lite mera och den har kanske justerat till sig lite bättre? Provkör på grusväg och dra handbromsen! Stannar hjulen ser du det med en gång och blir mycket piggare :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
He he satte på en distans på hävarmen så den tar lite tidigare/ spänner lite mer så nu parkerade jag bilen i grusbacken hemma och den brukar folk gråta när dom ska uppför och bilen stodd kvar, tyckte dock att den bara låste vänster sidan när jag stannade genom att dra handbromsen... Nästan värt att skicka iväg den till besiktningen igen..

Nu är jag pigg igen :)

På grusväg ska båda hjulen låsa när du drar handbromsen.

I värsta fall får du byta bromsok, finns utbytes. Ibland går det inte att rädda de gamla. Tror det t ex är ganska vanligt att hävarmen för handbromsen rostar och då kan den kärva rejält. Hade liknande problem med min Nissan Primera. Det var bara att byta bromsok, så var det frid och fröjd.

D09
Phu, den gick igenom :}

D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.