D09
Hejhopp, min min Ford focus fungerar fint men fick en anmärkning på handbromsen. Passar på att byta skiva o klossar när ändå däcken ska av.

Ena sidan bytt men jag tycker att hjulet/ skivan snurrar mycket trögt trots att min uppfattning är att kolven i bromscylindern är helt inskruvad.

Ligger felet i handbromsen då eller slits det ner till rätt läge med automatik?

Hjulet är vänster bak

Kring handbromsen är jag ganska grön

Det är trummor till handbromsen på en Focus om jag inte minns fel, så om felet är där spelar kolvens läge ingen roll.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
DrBosa skrev:
Det är trummor till handbromsen på en Focus om jag inte minns fel, så om felet är där spelar kolvens läge ingen roll.
Denna har skivor o klossar, tack o lov ;)

Vajern går in i bromsoket :)

• Gilla
Bronto
  • Laddar…
Kan bli knas med handbromsjusteringen, den borde vara helt automatisk. Fjädrar hävarmen tillbaka ordentligt då du drar i den?

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
mikaelbe skrev:
Kan bli knas med handbromsjusteringen, den borde vara helt automatisk. Fjädrar hävarmen tillbaka ordentligt då du drar i den?
Den går tillbaka men borde nog vara lite bättre. Men även om jag drar tillbaka sista lilla biten själv så släpper inte trycket på skivan.

man får runt skivan om man sätter en nyckel mellan pinnbultarna och drar runt skivan men riktigt trögt när man gör det för hand.

Är van vid att skivan löper bra när kolven är inne och att oket rör sig i sitt spår.

Hann aldrig komma så långt att börja med handbromssmörjningen, solen går tydligen ner lite snabbare nu efter midsommar ;) och vill inte lämna en bil ute uppallad när man har småungar.. Dom är för jäkla snabba.

D09
DrBosa skrev:
Tror jag missuppfattade ditt inlägg tidigare, har handbromsen trumma bakom skivan? :)

utöver de synliga bromsklossarna?

Såg en bild på en gammal Saab reparation och då trillade polletten ned ha ha sorry :)

D09 skrev:
Tror jag missuppfattade ditt inlägg tidigare, har handbromsen trumma bakom skivan? :)

utöver de synliga bromsklossarna?

Såg en bild på en gammal Saab reparation och då trillade polletten ned ha ha sorry :)
Precis :-)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
ImageUploadedByByggahus.se1372519143.213360.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det verkligen bromsbackar bakom detta? :)

Dum fråga ;) men nu är en sida bytt och skivan löper bra men handbromsen vägrar hålla bilen.

Är det pga bara ena sidan bytt, tycker den borde ta ändå...

Om handbromsen ( muttern ) vid spaken är dragen max, kan det bli så att bromsarna ligger på runt om eller ska det bara vara bak?

D09
ImageUploadedByByggahus.se1372523195.602375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan behöva slipa lite i hållarna till beläggen om man har helt nya skivor och belägg när det gäller gamla bilar eftersom det är väldigt tight från början och när det tillkommer smuts och rost så kan det gå trögt. Min gissning är att det är så i ditt fall om nu cylindern är helt tillbakaskruvad. Kontrollera att glidskenan löper mjukt och återfjädrar annars kommer bromsarna ligga an.
Ford brukar ha en justeringsanordning på vajern under bilen och man kan behöva göra inställningar där trots att det är "självjusterande handbroms". Annars kostar en ny handbromsvajer inte mycket och är lätt att montera dit.

• Gilla
D09
  • Laddar…
På min seat med liknande konstruktion skulle man skruva ut kolvarna tills det vart anliggning. Sen tillbaka en liten bit tills det går fritt, sen dra i handbromsen, då vart den justerad.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Isåfall kommer det att "gå till sig" när du kört ett tag, dvs om det är som på jkarlbergs Seat.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Oftast ska man justera bromsen bak och inte i handbromsspaken annars fungerar det inte som tänkt.
Firman som justerade bromsarna på min audi (åt förra ägaren) spände bara handbromsvajern och då fungerade inte självjusteringen mer.
Resultatet av den felaktiga justeringen blev att jag fick köpa 2st nya ok för att få i ordning på bilen.

• Gilla
D09
  • Laddar…
De finns inga backar bakom.. de går på oken om du inte fotat fram :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Skumt, lossade justeringen Max, åkte en sväng och sen funkade det :)
Men ska inte klaga :)

Dags o fixa andra sidan också :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.