Jag har en Broadlink PRO (EU/CE modellen) som fungerar kalasfint för IR och vissa RF grejer...
Jag har en blandning av olika trådlösa RF uttag som är köpta lite här och var. Nu när det var dags för julbelysning plockade jag fram allt och för att slippa ha tre RF kontroller tänkte jag köra in det i Broadlink där det dessutom går att schemalägga tider för på/av.
Visar sig dock att bara ett av de tre uttagen fungerar med Broadlink. Jag hittade ett par äldre Nexa (en med dimmer och en utan) och det utan dimmer fungerade också så jag åkte och köpte ett tre pack Nexa men de fungerade inte...

Det verkar då ha att göra med om det är en "kodad" RF signal eller en "fast" signal efter vad jag läst. Frågan då är hur vet jag vilka RF enheter som är "kodade"?
Det står ju samma frekvenser på dem...

"no-name" 433,92 MHz fungerar ej
"no-name" 433,05-434,79 MHz fungerar
Nexa (äldre) 433,92 fungerar
Nexa (ny) 433,92 fungerar ej

Jag körde broadlink rm2 pro från aliexpress ett tag men ruttnade på att appen hängde sig och att den tillslut inte ville lära sig nya enheter. Har inte analyserat om det var nya eller gamla enheter som inte fungerade.

Det andra problemet är att jag inte lyckades få den att sända en egen signal utan var alltid tvungen att lära det som skulle styras en signal från en fjärrkontroll och sen lära broadlinken samma signal från fjärrkontrollen.

Nu har jag bytt till en tellstick znet lite v1 som kan skicka egna signaler till 433 brytare utan att gå via fjärrkontroll. Den klarar dock inte IR om det är nödvändigt. Att få ett svar på att något verkligen har hänt via zwave känns väldigt bra istället för att gissa med 433MHz

För styrning av värmepumpen blev det mycket bättre med en fast kopplad mitshubishi dosa över wifi iställer för IR via broadlink eftersom jag nu får svar på att värmen verkligen är ändrad.

Appen har fungerat bra för oss, både min Android (Samsung Galaxy S7 Edge), iPad och fruns iPhone/iPad fungerar stabilt och bra.
Appen är ju lite knökig att få igång ordentligt men den har som sagt fungerat bra för oss.

Broadlink för IR fungerar väldigt bra tycker jag och IR sändaren är väldigt stark så den klarar hela vardagsrummet... RF verkar ju något mer skakigt och det är som sagt bara två typer av uttag jag fått att fungera.

Mina andra RF grejer, uttag, solgardiner, projektorlift har jag inte fått att fungera tyvärr...

Det kanske skulle vara intressant att testa med Tellstick istället då... Fungerar den även med "kodade" RF signaler då?

Förstår inte vad du menar med kodad signal. Alla RF uttag jag köpt, även de som levereras med fjärrkontroll är omprogrammerade direkt ur förpackning och måste pappas till en signal

Det var Broadlink support som skrev att vissa enheter är "coded", enligt dem t.ex. garagedörröppnare och vissa nyare enheter som Nexa. Dessa fungerar inte med Broadlink pro enligt dem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.