24 027 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
Bro över bäck som tål tyngd av lastbil och personbil?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
För mig är den uppenbara lösningen att brädda bäcken där bron ska vara.
Ok blir längre bro men mer vatten kan passera under.
Höja upp bron en meter är väl med möjligt för det löser med problemet.
Ok blir längre bro men mer vatten kan passera under.
Höja upp bron en meter är väl med möjligt för det löser med problemet.
Enklaste sättet att bedöma dimensionering av en bro eller trumma är att leta upp närmast liggande anläggning nedströms den egna byggplatsen. Fungerar en dimension där lär den duga uppströms, där vattenföringen naturligtvis är lägre.
Hur bred är bäcken och hur bred är vägen? Kasserade HD/F 38 från lämplig betongelementfabrik håller utan problem. Räkna med att dessa kostar 200:- per löpmeter HD/F du behöver och de är 1,2 meter breda. Är det fråga om en vanlig enfilig grusväg och 5 meters plattor behöver vi alltså 4 plattor a 1000:-. Sen tillkommer transporter och lyfthjälp givetvis men det krävs inga större saker då en 5-meters platta väger ca 3 ton.
Kan man inte använda gamla uttjänta fjärnvägräls som "brospann" och sedan plank ovanpå som köryta?
Järnvägräls finns att få tag på billigt vet jag eftersom en person här i området alltid köper (billiga) bra-att-ha-saker och fyller hela tomten med dessa.
Järnvägräls finns att få tag på billigt vet jag eftersom en person här i området alltid köper (billiga) bra-att-ha-saker och fyller hela tomten med dessa.
Klicka här för att svara