24 027 läst ·
34 svar
24k läst
34 svar
Bro över bäck som tål tyngd av lastbil och personbil?
Viacon´s sortiment skulle jag tro är tillgängligt för enskilda fastighetsägare. Företagets sortiment möter varierande krav på livslängd. Bästa kvalitéerna (inplastat system "TrenhCoat") har livslängd i nivå med betong; garanterat 80 år. Den stora fördelen med trummor av metall är den ringa vikten. Det gör transporten billigare och själva anläggningsjobbet vida mycket smidigare.
Priset för 6 meter TrenshCoat-trumma med diameter 2000 mm är 5,5 Kkr exklusive moms och frakt från Lidköping, där de tillverkas. Nöjer du dig med livslängd 40 år duger en galvaniserad HelCor-trumma, och då slipper du undan med 3,8 Kkr netto. Med reservation för nya prislistor sedan jag själv senast hade med företaget att göra i våras.
Men jag vill tillägga att själva trumman oftast är det lilla problemet i sammanhanget. Om du har "ögonen på dig" bör du ha klara papper ihop med länsstyrelsens naturvårdsenhet, eftersom du annars kan komma i konflikt med lagar och regler om vattenverksamhet och strandskydd.
Priset för 6 meter TrenshCoat-trumma med diameter 2000 mm är 5,5 Kkr exklusive moms och frakt från Lidköping, där de tillverkas. Nöjer du dig med livslängd 40 år duger en galvaniserad HelCor-trumma, och då slipper du undan med 3,8 Kkr netto. Med reservation för nya prislistor sedan jag själv senast hade med företaget att göra i våras.
Men jag vill tillägga att själva trumman oftast är det lilla problemet i sammanhanget. Om du har "ögonen på dig" bör du ha klara papper ihop med länsstyrelsens naturvårdsenhet, eftersom du annars kan komma i konflikt med lagar och regler om vattenverksamhet och strandskydd.
3.370:- respektive 5.568:- - om man skriver prislappar som på Hennes&Mauritz 
Men samtidigt måste jag med beklagande notera att vi talar om ett meterpris. Jag dubbelkollade inte förrän nu nyss.
Men samtidigt måste jag med beklagande notera att vi talar om ett meterpris. Jag dubbelkollade inte förrän nu nyss.
Redigerat:
Moms och frakt tillkommer. Netto 2.612:- / meter för kvalitet galvad och 3.656:- / meter för inplastat.
billy_baver skrev:
Om detta tas upp kan det ju samtidigt vara läge att lite försiktigt nämna varför behovet uppstått och framföra en undran angående utdikningen uppströms...
Ett galler kan ju då lämpligen sättas nära fastighetsgränsen uppströms
Inte helt schysst kanske, men å andra sidan är jag så trött på att ständigt höra talas om grannar som helt självsvådligt hittar på saker som får konsekvenser för andra, där andra sedan bara ska "ta skiten" och "inte bråka". Personligen tycker jag det är de som bär sig självsvådligt åt som är de som "bråkar".
Nu vet jag ju inte hur det är i detta fallet, men där vart det sagt i alla fall
Ja, det lät ju lite för bra för att vara sant där ett tag med priset, men som sagt även som meterpris låter det ju helt vettigt. Kan nog blir riktitgt bra det där
Man kan kanske se det lite grann som att antingen återför TS problemet till dit det kom ifrån, uppströms, eller så för han det vidare till nästa granne, nedströms.....
I slutändan är antagligen det rimliga att föra vattnet vidare nedströms så att det kan mynna ut där det nu bör mynna ut. Men rimligen görs det då i gemenskap av alla inblandade. Och det är de som börjat med att dika ut som bör ta ansvaret att se till att vidtagna åtgärder funkar hela vägen fram och inte ställer till en massa problem på vägen, tycker jag.
Sen kan jag ju alltid, som sagt, undra över med vilken rätt de uppströms vidtagit de åtgärder de har.
Men, TS har också sagt klart och tydligt att det inte är aktuellt att 'bråka' om detta. Fast oavsett bör man ha konsekvenser nedströms i åtanke, rätt vad det är är det någon annan som finner anledning att bråka.
I slutändan är antagligen det rimliga att föra vattnet vidare nedströms så att det kan mynna ut där det nu bör mynna ut. Men rimligen görs det då i gemenskap av alla inblandade. Och det är de som börjat med att dika ut som bör ta ansvaret att se till att vidtagna åtgärder funkar hela vägen fram och inte ställer till en massa problem på vägen, tycker jag.
Sen kan jag ju alltid, som sagt, undra över med vilken rätt de uppströms vidtagit de åtgärder de har.
Men, TS har också sagt klart och tydligt att det inte är aktuellt att 'bråka' om detta. Fast oavsett bör man ha konsekvenser nedströms i åtanke, rätt vad det är är det någon annan som finner anledning att bråka.
Problemet är väl att kunna bevisa vem som står ansvarig. Nedströms finns inte problemen då nästa anhalt är en stor sjö.
Vill bara förtydliga att skulle jag sätta ett galler i min tomtgräns uppströms skulle hela min fastighet dränkas om det täpper sig
Vill bara förtydliga att skulle jag sätta ett galler i min tomtgräns uppströms skulle hela min fastighet dränkas om det täpper sig
Du behöver bara lyfta luren för att fråga länsstyrelsens vattenvårdsenhet vilka dikningsföretag som är registrerade i avrinningsområdet.öringen skrev:
På samma gång kan du fråga vilka tillstånd du själv behöver för att åtgärda problemen. I olika delar av Västra Götaland råder olika bestämmelser om exempelvis strandskydd.