Isakare Isakare skrev:
Pigmentbristen (Titanoxid) kan ju vara positivt, det vore kul med lite färg här o där, man börjar bli trött på "50 nyanser av vitt"
Förfärligt egentligen att en såpass sällsynt metall som Titan, med betydligt viktigare användningsområden tillåts slösas bort som pigment. Kanske en pigmentskatt kunde vara lösningen (OBS! ironi).

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
M mulle77 skrev:
skogen? Finns det sånt kvar? Är ju nybyggda kåkar överallt. Men hade gärna dragit till skogen en stund.
Typ 70% av Svedala består av skog, så det kan ju knappast vara svårt att hitta.

H HSP skrev:
En sak som inte är hållbart i längden är jordens befolkningsökning.

• Gilla
HenFre
  • Laddar…
Oj! Wow :D Kul att det blev så livfull diskurs.
Mycket intressanta inlägg :) Tack för det!

Ja befolkningen är ett stort problem... eller snarare att den tidigare fattiga (största delen) nu också vill ha bil, dator, villa.

Då räcker det inte ens om vi återvinner det vi redan tagit upp, vi kommer behöva mer.
Och detta kommer tära på jorden som vi känt den... och en ny "världesbild" kommer frammanas.

Säger inte att jag vet hur framtiden ser ut. Kanske får vi plastätnde robotar, ultraboost på återplantering, kemabsorbenter... och världen blir grönare än industriella revolutionens london... men det betvivlar jag :) hoppas den håller ihop aif? ;)

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Egentligen är det ganska enkelt, vi kan göra allt vi vill så länge vi håller oss inom de planetära gränserna.

Jorden sedd från rymden med tydliga kontinenter och moln, symboliserar planetära gränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Huzzbutt
  • Laddar…
A Avatar86 skrev:
Ja befolkningen är ett stort problem... eller snarare att den tidigare fattiga (största delen) nu också vill ha bil, dator, villa.
Största problemet är väl den del av befolkningen (10%) som redan har allt det där och står för 50% av utsläppen.

• Gilla
crappyusrname
  • Laddar…
P
A Avatar86 skrev:
Oj! Wow :D Kul att det blev så livfull diskurs.
Mycket intressanta inlägg :) Tack för det!

Då räcker det inte ens om vi återvinner det vi redan tagit upp, vi kommer behöva mer.
Och detta kommer tära på jorden som vi känt den... och en ny "världesbild" kommer frammanas.

Säger inte att jag vet hur framtiden ser ut. Kanske får vi plastätnde robotar, ultraboost på återplantering, kemabsorbenter... och världen blir grönare än industriella revolutionens london... men det betvivlar jag :) hoppas den håller ihop aif? ;)
Det är inte frågan om man vill ha bil eller dator.
Det är frågan om måste. Inga arbeten jag haft har gått att pendla med kollektivtrafik eller cykla, det är för långt att cykla 8 mil om dagen.
Att flytta till arbetet är inte ens frågan om då det finns inte en käft jag känner och då måste jag ändå ha bil för att träffa familjen som jag träffar flera gånger i veckan
;)
Villa är med tvång, hatar grannar inpå mig.

Staffans2000
Rkarlsson skrev:
Det är inte frågan om man vill ha bil eller dator.
Det är frågan om måste. Inga arbeten jag haft har gått att pendla med kollektivtrafik eller cykla, det är för långt att cykla 8 mil om dagen.
Att flytta till arbetet är inte ens frågan om då det finns inte en käft jag känner och då måste jag ändå ha bil för att träffa familjen som jag träffar flera gånger i veckan
;)
Villa är med tvång, hatar grannar inpå mig.
Nej. Det är en fråga om bekvämlighet och egoism. Inget annat!

Staffans

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Det är en fråga om bekvämlighet och egoism. Inget annat!

Staffans
Verkligen inte. Utan det handlar om att vi har arbete där jag har 8 mil tor, tro mig hela vår arbetsplats försökte få tågstopp men vi fick inte det.
Sambon jobbar åt andra hållet. Där vi jobbar bor 140 personer och är inget åt utvecklande hållet.

Så nej det handlar om att livet skall gå ihop, men vi får inte åka tåg eller buss för politikerna.

P
Beror på lättja och inkompetens!

Lata människor som inte arbetar, inkompetenta politiker som ger de lata pengar ändå!

och de allra dummaste är de som är förvånade över att det helt plötsligt inte finns några varor att köpa och att priserna stiger...

Isakare Isakare skrev:
En sak är det inte brist på, människor.
Jorden behöver mindre folkmängd för att gå i rätt riktning.
Jorden räcker inte till längre.
L lordi skrev:
Det som det INTE är brist på, är människor. Ju mer vi förökar oss desto större brist blir det på råvaror och annat som vi behöver.

Jag förstår mig inte på folk som tycker att befolkningsökning är något bra
Detta stämmer inte alls.
Brist på just människor är ett av de största problemen vi kommer ha detta århundrade.
Födelsetalen är redan låga i många länder och faller snabbt i alla länder. Hit tills håller vi i Europa oss flytande på grund av invandring, men det kommer inte att hålla när födelsetalen fortsätter att falla i resten av världen.

Läs tex: https://www.europarl.europa.eu/news...osa-befolkningsminskningen-i-europas-regioner

"Befolkningen förväntas falla drastiskt"

Det är inte ett problem att befolkningen minskar, även om det är jobbigt när den gör det för fort. Även om politikerna är väldigt måna om en befolkningsökning. En lugn nergång är snarast önskvärt än en katastrof.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Många av problemen är ett resultat av just in time och den globala organisationen av produktion. Det är en närmast perfekt spegelbild av problemen inom äldrevården och sjukvården i och med pandemin. Under 50 års tid har varje extra trimmats bort från varje företag och organisation. Lagerhållningen är noll bemanningen precis under och centraliseringen total.

Vi har byggt ett extremt skört system i jakten på vinster till företagen. Detta har i min mening inte varit ett fritt val utan ett måste för att hålla ekonomin växande i den fas ekonomin hamnat i.

Ekonomin har nått den här extrema skörheten i samma ögonblick som ansamlad skit, oftast sidoeffekter av samma ekonomi, långsamt börjar träffa fläktarna. Jag ser inte hur skiten kommer att minska även om individuella poster i listan ovan kommer att lösas.

De som hävdar att befolkningsökningen är problemet är helt enkel de som vägrar tänka att det går att leva på ett annat sätt. Dessutom har argumenten oftast en nationalistisk underton. Problemet är alltid befolkningsökninen någon annanstans. Detta är ett historiskt argument inget nytt. Argumenten hamnar alltid, i bästa fall, i att det är ok att folk dör i fattiga länder och att vi inte behöver bry oss. Andra menar förstås att befolkningen i dessa delar aktivt skall minskas.

Saken är att det inte är några problem att leva drastiskt effektivare liv. Skitsamhället vi skapar gör ändå ingen glad. Dock sitter vi fast och kan varken individuellt eller nationellt ta oss ur rävsaxen på ett enkelt sätt.

Redigerat:
  • Gilla
MikkeB och 9 till
  • Laddar…
Jag är iofs lite misstänksam mot just in time tänket. Men jag tror att det kan vara lite orättvist att skylla nuvarande brist på just in time.
Vid så stora och snabba ändringar i efterfrågan som vi sett under pandemin blir det problem med logistiken. Även i normala fall.
I mitt jobb som teknikkonsult ser vi liknande logistikproblem fast bara för enstaka prylar åt gången.

Just in time är bara en aspekt av hur produktionen och logistiken organiseras. Största problemet är centraliseringen. Det är helt ofattbart hur få tillverkare (välj fritt av vad) det finns. Man väljer också helt att bortse från vissa risker. Ställen som Taiwan gör nyckeljobb för hela ekonomin men är i ett mycket prekärt politiskt läge.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.