Har ingen koll på motorer så tar lite experthjälp här :)

Ärvde en gräsklippare som från början var svårstartad, men gick OK när den väl var igång. Efter ett par klippningar så började den lägga av efter ca 10-15 minuter. Var då omöjlig att starta när den var varm.

Snart så gick det inte att starta klipparen överhuvudtaget. Funderade då på att lämna in den men att få en prisuppgift kostade tydligen från 500 spänn. Skulle inte tro det...

Testade startgas, byta bensin, fylla ny olja, tvätta filter etc. Kolla gnistan på stiftet. När jag sen lyfte på topplocket så var det helt igensotat. Tvättade ur motorn och fick genast respons när den startade upp direkt. När jag sen hade tvättat ur motorn ordentligt, bytt topplockspackning och skruvat ihop allt igen, då var gräsklipparen stendöd.

Idag så skruvade jag av locket igen, kontrollerade ventilerna och petade lite på dom. Såg ju bra ut... När jag skruvade ihop allt igen så startade klipparen direkt! Den gick OK ett par minuter men sen dog den.

Ett problem jag vet om är att denna och liknande modeller ofta behöver nytt membran mellan tank och förgasare, för det torkar ut och luft läcker in den vägen, vilket får klipparen att gå ojämnt. Skall byta detta för jämnare gång.

Men VAD är det som gör att den inte startar??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.