bor i en brf, flyttade in för 1.5år sen. Tänkte byta lås i förrådsdörren, men upptäckte att den är helt uppbruten sedan tidigare, har jag rätt att kräva en ny dörr av föreningen? Visst dörren funkar och är låst osv, men känns inte säkert alls att ha prylar i det förrådet, därflr jag skulle byta lås men nu ser den ut som den gör. Karmen är också ganska förstörd. Är det samma där? Har jag rätt att kräva en ny?
Den är uppbruten mer än en gång.
Täckskylten sitter där för att täcka över tidigare skada och det är även brytmärken på täckskylten.
Min gissning är att det bröts ordentligt första gången men att det efter det varit lättare då de senare ser ut som när de öppnar med mindre verktyg t.ex en skruvmejsel och rätt ofta med tanke på antalet repor.
Hur ser karmen ut?
Byt låshus till ett med hake och slutbleck om du har möjlighet montera sedan en c-profil eller secustrip.
Skönt med förråd utanför lägenheten men mindre skönt att det finns tecken på att människor verkar ha kommit och gått som de vill i förråden, den typen av märken brukar finnas på entreér.
Du kan inte kräva en ny dörr men eventuellt har föreningen hela dörrar du kan köpa, men jag hade inte brytt mig personligen.
Täckskylten sitter där för att täcka över tidigare skada och det är även brytmärken på täckskylten.
Min gissning är att det bröts ordentligt första gången men att det efter det varit lättare då de senare ser ut som när de öppnar med mindre verktyg t.ex en skruvmejsel och rätt ofta med tanke på antalet repor.
Hur ser karmen ut?
Byt låshus till ett med hake och slutbleck om du har möjlighet montera sedan en c-profil eller secustrip.
Skönt med förråd utanför lägenheten men mindre skönt att det finns tecken på att människor verkar ha kommit och gått som de vill i förråden, den typen av märken brukar finnas på entreér.
Du kan inte kräva en ny dörr men eventuellt har föreningen hela dörrar du kan köpa, men jag hade inte brytt mig personligen.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Grejen är att om jag monterar ett nytt lås (som är större) måste jag plocka bort täckplåten och då kommer kanten på själva låshuset i princip sitta blottat. Och jag får borra nya hål för cylinder o handtag, därav att jag måste plocka bort plåten. Köpte ett nytt assa lås, men eftersom karmen är relativ smal så passade det inte :/ så själva karmblecket kommer inte passa, ska lägga upp en bild.
Tycker även att det är lite konstigt att det endast är min dörr som är helt misshandlad, alla andra dörrar inkl cykelförrådet ser fräscha ut, och det är endast min som har något brytskydd alls
Tycker även att det är lite konstigt att det endast är min dörr som är helt misshandlad, alla andra dörrar inkl cykelförrådet ser fräscha ut, och det är endast min som har något brytskydd alls
Min lägenhet ligger högst upp, finns 2st per plan. Finns lampor som tänds av rörelse och för att komma in på bottenvåningen krävs nyckel
Det finns nya täckskyltar att täcka med men jag hade borrat igenom den befintliga täckskylten och sedan satt nya täckskyltar som endast är för hålbilden på in och utsidan.
Förrådsinbrott är ofta missbrukare som bor i området.
Mät karmen kanske är det ett -5 bleck som passar eller andra mått.
Förrådsinbrott är ofta missbrukare som bor i området.
Mät karmen kanske är det ett -5 bleck som passar eller andra mått.
Såhär ser karmen ut, det nya blecket sticker alltså ut lite, frågan är om man hade kunnat antingen bocka biten som sticker ut eller svetsa någon speciallösning tänker typ en bit plåt som täcker utsidan om man kanske kapar av ”flärpen”
I det slutblecket som sitter så har du ingen förregling vilket gjort låset lätt att öppna med en liten skruvmejsel eller liknande.
Det finns en plastbit och en skruv till abloy/boda slutblecken för att få en fungerande förregling.
Beroende på vilken låskista du köpt så finns det olika slutbleck som 1887-5 vid ett klassiskt låshus och 1487-5 om det är en evolution låshus.
Finns det inte plats att fälla in slutblecket helt eller är dörren skev? Undrar varför den ligger utanpåliggandes.
https://www.assa.se/Other/assa-se/f...10.1201 - ASSA Slutbleck 1487-1 till 9 Sv.pdf
B-måttet i tabellen är plösmått
Det finns en plastbit och en skruv till abloy/boda slutblecken för att få en fungerande förregling.
Beroende på vilken låskista du köpt så finns det olika slutbleck som 1887-5 vid ett klassiskt låshus och 1487-5 om det är en evolution låshus.
Finns det inte plats att fälla in slutblecket helt eller är dörren skev? Undrar varför den ligger utanpåliggandes.
https://www.assa.se/Other/assa-se/f...10.1201 - ASSA Slutbleck 1487-1 till 9 Sv.pdf
B-måttet i tabellen är plösmått
Det går inte att lägga det infällt eftersom karmen är för smal.. en till fråga, köpte ett assa 2002 går det att sätta en oval låscylinder på den? Har nämligen en sådan låscylinder liggandes
Det går att använda en oval cylinder men låsenheten är inte klassad i den kombinationen och en assa 2002 kostar i regel lite mer än vad som behövs om du tänkt använda den på förrådsdörren.
Till en 2002 så bör du använda ett 1487-5 slutbleck.
Till en 2002 så bör du använda ett 1487-5 slutbleck.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden