4 226 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Bredspackla på vinyltapet
Ska måla ett rum som har ca 20 år gammal vinyltapet. Inte extremt mycket reljef men lite grann. Sitter vanligt väggspackel a la Breplasta eller liknande kvar bra om man bredspacklar direkt på tapeten? Bör man lägga en häftgrund först? Eller ta ner tapeten? = mycket jobb.
Om den sitter fast kan du sätta upp Easycover http://www.durosweden.se/sv/spackel-pa-rulle, annars får du ta ned den gamla tapeten.
MVH Stickan
MVH Stickan
Vill man ha helt slät vägg ska man spackla. Kommer aldrig mer att befatta mig med Easycover och liknande. Ser ok ut på en vägg med vanlig belysning men på en vägg med släpljus ser det inte ok ut. Finns rullspackel för att släta ut små ojämnheter. Är det större ojämnheter kan man sätta reparationgips.
Inte frälst på Easycover. Har jobbat med det och tycker att det är rätt obehagligt med kliande glasfiberstrån. Dessutom finns det en del ställen här där väggen livar med skåpstommar utan lister. Easycover bygger en del och jag tror det vore lättare att få snygga avslutningar med spackel. Men som sagt, sitter det på vinyltapet?
Tror inte den är spaltbar, börjar man ta ned så kommer nog allt.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Spackel brukar sitta på det mesta...
Vill du vara säker prova på en liten bit...
Vill du vara säker prova på en liten bit...
Alla mina vinyltapeter i huset (byggt 1981) har varit spaltbara. Underlaget är spånskiva.
Det var bara att riva ner. Slipade bort löst sittand underlag. Spacklade och slipade där det behövdes. Sen upp med ny tapet. Tips: Grunda med utspädd tapetlim. Då fäster den nya bättre.
Det var bara att riva ner. Slipade bort löst sittand underlag. Spacklade och slipade där det behövdes. Sen upp med ny tapet. Tips: Grunda med utspädd tapetlim. Då fäster den nya bättre.
Klicka här för att svara